Tak sangka Luisa Chong sebenarnya sudah peluk islam. Besar sungguh dugaannya apabila kini dia sedang menjaga suaminya yang sakit teruk ini.

Tak sangka Luisa Chong sebenarnya sudah peluk islam. Besar sungguh dugaannya apabila kini dia sedang menjaga suaminya yang sakit teruk ini.

loading...

Allah boleh memilih siapa sahaja untuk menerima hidayahNya. Amatlah beruntung jika kita dipilih dan salah seorang yang menerima hidayah dari Allah adalah pelakon dan pelawak, Lousia atau nama Islamnya Lousia Alissa Chong Abdullah.




Selebriti berusia 64 tahun ini sebenarnya sudah lama memeIuk Islam dan teruja berkongsi pengalamannya menunaikan ibadah umrah di Tanah Suci dalam sebuah video youtube.

ARTIKEL MENARIK:Tindakan Bunga Citra Lestari buat sendiri swab test undang kritikan warganet. Secara tak langsung ini nasihat padu dari seorang doktor tentang tindakan BCL
loading...


Dalam perkongsiannya itu, Lousia yang terkenal dengan watak komedi ini begitu sebak memikirkan keadaan suaminya Hamid Samad yang menghidap 4ngin 4hmar dan mengalami tiga str0k sehinggakan suaminya tidak sedarkan diri beberapa tahun lalu.


Louisa Chong sudah lama memeluk agama Islam.

Menurutnya perkongsian ini bukan untuk meminta simpati orang ramai tetapi bagi membuktikan bahawa dia mampu berdepan dugaan tersebut walaupun bergelar saudara baru.

Ternyata dia diberi kekuatan untuk menjaga suami tersayang hingga kini boleh berjalan secara perlahan-lahan. Dia juga turut bersyukur kerana diberi peluang bersama-sama suaminya menunaikan umrah biarpun pelbagai dugaan datang menimpa keluarganya.

Sebagai saudara baru, Lousia menerima ujian dari Allah tetapi dalam masa sama tidak sesekali berputus asa. Malah dia juga tidak mahu meminta simpati orang ramai sebaliknya mahu buktikan mampu berdepan cabaran tersebut meskipun baru bergelar mualaf.

Menurutnya juga kehidupan di dunia ini penuh dvgaan uj1an. Walaupun per1t dan pahit untuk menghadapinya tetapi perlu faham konsep ‘uj1an’ itu dan mematangkan diri kita untuk tidak berputus asa dan terus berjvang.


Ujian yang datang mematangkan dirinya sebagai saudara baru.

“Saya tidak pernah putus,” demikian kata Louisa Alissa Chong Abdullah, dipetik melalui video Y0utube JayIbrahim Al Islam. Suami saya menghid4p tiga str0k dan ia sangat serivs sehingga mntah d4rah dan akhirnya k0ma. Ketika dia k0ma, saya tak tahu nak buat apa. Kalau saya cerita, nanti orang kata saya minta smpati, yalah sebagai seorang yang bergelar selebriti, kan. Saya tak ada niat sebegitu untuk minta smpati. Jadi, sekiranya ada di antara kalian yang salah seorang ahli keluarga meng4lami peny4kit ser1us seperti ini, boleh belajar dari pengalaman saya. Saya tak kata saya seorang yang alim, tapi saya percaya sebagai seorang muaalaf, saya tak pernah putus asa dan ketika itu saya reda jika Allah nak tarik ny4wa suami saya. Syukur Alahamdulillah selama ini Allah jaga suami saya. Sehingga kini, suami saya sudah boleh berjalan dan saya boleh jejak kaki ke Tanah Suci. Alhamdulillah. Walaupun dalam keadaan berkerusi r0da, tapi suami saya tetap berusaha untuk berjalan dengan satu kaki yang tarik satu kaki Apa jua cab4ran dan rint4ngan yang kita lalui dalam kehidupan, kita mesti ingat keprcayaan pada Allah dan saya tidak pernah berputvs asa, saya terima dengan reda uj1an dari Allah.Sebab Allah amat sayang pada hambaNya sebab itu Dia beri dvgaan dan cab4ran pada kita.

Perk0ngsian di laman Y0utube ini juga mendapat reaksi berbeza-beza dari warganet. Lousia Chong yang memang mempunyai peminatnya tersendiri dan ramai terkejvt kerana baru mendapat tahu pelakon ini sebenarnya sudah lama masuk Islam. Masing-masing mendoakan agar dia terus istiqmah dan mendapat bal4san baik di akhirt nanti.

Hafiz Zainal Akui Dirinya Hilang Tempat Mengadu Setelah Ibunya Mengalami Sakit Teruk Ini. Dia Akui Rasa Kehilangan Dan Rindukan Ibunya Yang Dulu.

Hafiz Zainal hilang tempat mengadu selepas ibunya jatuh sakit dan tidak sihat. Terlalu merindui ibu tersayang, bekas peserta program Big Stage 2020, Dr Hafiz Zainal tampil dengan lagu baharu berjudul Rindu yang mengisahkan mengenai perasaannya sebagai seorang anak.

Hafiz atau nama sebenar Muhammad Hafiz Zainal, 28, berkata dia hilang tempat mengadu sejak ibunya disahkan menghidap sakit Alzheimer pada tahun 2017.

“Lirik lagu ini adalah kisah benar saya. Semasa dalam Big Stage boleh dikatakan setiap hari saya menjadi latihan dengan Akim dan Stacy. Kami sentiasa bincang konsep persembahan. Nak dijadikan cerita, pada minggu pertama, saya mendapat dua markah. Diakui ia sangat menyedihkan buat saya. Akim dan Stacy yang ada bersama-sama dari awal melihat saya lalui kesusahan itu. Selepas konsert pertama itu, saya ke rumah Akim dan Stacy untuk latihan minggu kedua. Kebetulan Cikgu Syafi yang juga guru vokal program berkenaan menghubungi saya untuk bertanya dan menenangkan saya. Ketika itu saya terus menangis. Saya ada mak, tapi dia sudah tak berapa sihat jadi saya tak dapat nak mengadu. Cikgu Syafi pula saya sudah anggap macam mak, jadi saya lepaskan semua pada dia. Masa itu juga, Stacy ‘korek’ lebih banyak lagi cerita mengenai saya. Jadi lirik ini dihasilkan berdasarkan kisah kerinduan saya terhadap mak. Dahulu ketika zaman sekolah apa sahaja saya mesti mengadu pada mak. Selepas mak disahkan menghidap Alzheimer, keadaan dirinya sudah tidak sihat. Apabila melalui detik sukar dan sedih sepanjang dalam Big Stage, saya tak dapat mengadu dengan mak. Jadi rasa kehilangan dan rindukan mak dulu, ” katanya.



Loading...
loading...

Rindu terbitan Rhythm and Rhyme Entertainment (RNR) merupakan single kelima Hafiz sudah dilancarkan secara rasmi di semua platform digital sejak 6 November lalu. Lagu itu merupakan ciptaan Hang Nadim, Bunga Cantik dan Freddy serta lirik oleh Bunga Cantik.

Saya bersyukur dapat menyertai Big Stage 2020, semakin ramai orang kenal dan sudah semestinya besar harapan saya agar single ini diterima baik.

Menariknya, muzik video rasmi lagu Rindu yang dilancarkan di saluran YouTube Rhythm & Rhyme Entertainment pada 27 November lalu adalah terjemahan daripada lirik lagu itu. “MV ini adalah visual daripada lirik lagu Rindu. Jalan cerita turut memaparkan saya membuat panggilan dan berborak dengan mak dan ada juga diletakkan gambar mak. Adik saya yang baru menonton MV ini menangis, begitu juga dengan rakan-rakan. Malah, mereka tidak menjangka lirik dan jalan cerita dalam MV ini adalah mengenai mak saya. Alhamdulillah, maklum balas yang diberikan untuk lagu dan MV ini sangat baik. Banyak komen yang diterima mengakui suka dan dapat merasai kerinduan yang dilalui, ” katanya.


Rindu merupakan kisah hidupnya yang terlalu merindui seorang ibu.

Sementara itu, Hafiz berkata semasa proses rakaman dia membuat permintaan untuk merakamkan lagu dalam studio yang gelap. “Bagi mendapatkan penghayatan, saya minta mereka untuk gelapkan studio. Saya mahu menyampaikan lagu ini dari lubuk hati yang dalam. Kiranya, lagu ini saya memang lepaskan sepenuhnya. Malah, daripada semua lagu yang dirakamkan sebelum ini, lagu Rindu betul-betul menyentuh jiwa saya kerana liriknya dibuat khas berdasarkan kisah benar saya. Ini adalah single kelima saya. Saya bersyukur dapat menyertai Big Stage… Alhamdulillah, semakin ramai orang kenal dan sudah semestinya besar harapan saya agar single ini diterima baik. Saya nak orang ‘feel’ nyanyian saya dalam lagu ini, ” ujarnya

Gadis Ini Sebak Lihat Lelaki Uruskan Ibunya Yang Sakit Dan Sempat Merakam Video Sehinggakan Ia Tular Di TikTok. Ini Rupanya Cerita Di Sebalik Rakaman Video Tersebut Dibuat

Rakaman video oleh Umi tular di aplikasi TikTok.RAKAMAN memaparkan seorang lelaki sedang menguruskan ibunya yang sakit ternyata mengundang air mata warganet .Dalam rakaman tular yang meraih hampir 100,000 tontonan itu, lelaki berkenaan sedang menyuap makanan kepada ibunya yang sedang terlantar di katil sebuah hospital di Terengganu.

Menurut pemilik video, Umi Qazrina, 24, dia tidak mengenali lelaki itu dan hanya membuat rakaman dari jauh sewaktu berada dalam wad sama untuk menjaga ibunya, Mehrunisah, 58, yang baru sahaja menjalani operasi kaki.

“Mak saya masuk wad. Sewaktu berada dalam wad, saya tertarik melihatnya sebab dia tolong buatkan air untuk mak dia dan suapkan makanan.”Lap rambut dengan air dan sebagainya. Saya rasa teruja sebab dia anak lelaki tapi dia boleh layan mak dia macam tu.”Sebab tu saya rakam dan kongsi di TikTok, tak sangka pula tular. Lagipun saya rakam senyap-senyap,” ujarnya kepada mStar.

Rakaman ini sudah menerima hampir 100,000 tontonan di TikTok.Mesra disapa Umi, gadis dari Pengadang Baru, Kuala Terengganu itu mengakui turut sebak melihat sifat penyanyang lelaki berkenaan yang disifatkan cukup bertanggungjawab terhadap ibunya.


Jika berkesempatan, dia juga mahu bertemu lelaki itu dan menceritakan mengenai video yang telah dirakamnya itu.”Rasa sebak dan terharu sebab dia lelaki, jaga mak dia. Jarang sangat anak lelaki jaga mak dia macam apa yang saya nampak ni.

“InsyaAllah saya nak slow talk dengan tuan yang saya rakam. sebab video dia dah tular.”Masa tengok dia, saya cakap dalam hati. Untung siapa dapat dia. Mak sakit pun dia layan macam tu apatah lagi isteri kan?”Tak semua lelaki dapat buat macam dia buat. Macam saya ni jaga mak sakit juga, tapi saya perempuan rasa normal lah bila kita layan mak kita macam dia layan mak dia tu.

“Sebab dia lelaki, nampak wow, hebat… untung mak dia,” kata Umi lagi.Dalam pada itu, Umi mengakui keadaan kesihatan ibunya juga beransur pulih.Ibunya yang juga penghidap diabetis baru sahaja menjalani operasi untuk merapatkan tulang sendi pada kaki dan dimasukkan ke hospital itu pada 18 November lalu.

Di kesempatan sama, Umi memohon orang ramai agar turut sama mendoakan kesembuhan ibunya serta ibu lelaki tersebut.Malah, dia juga sempat menitipkan pesan kepada semua individu agar mencontohi sikap yang dipamerkan lelaki dalam video itu.”Nasihat saya kepada anak-anak diluar sana, hargailah ibu bapa sementara mereka masih ada di dunia ini.

“Jangan sakiti hati mereka dengan perbuatan kita. Moga kisah lelaki itu mampu menjadi inspirasi kepada anak-anak muda semua,” ujarnya mengakhiri bicara.Nak macam-macam info? Join grup Telegram mStar!


Kredit -  Era Kini



-----------------------------------------------------------------
loading...

Post a Comment

Previous Post Next Post