“Saya Pegang Je Tak ClUM Pun” – Toki PerjeIas lsu Pegang ANJlNG

“Saya Pegang Je Tak ClUM Pun” – Toki PerjeIas lsu Pegang ANJlNG

loading...

Kuala Lumpur: Penyanyi popular era 1990-an, To’ki mem0hon m4af kepada semua pihak yang tersinggung dengan tndakannya memegang anj1ng seperti yang tersiar di Faceb0ok miliknya, semalam.

“Saya Pegang Je Tak ClUM Pun” – Toki PerjeIas lsu Pegang ANJlNG



To’ki, 53, atau nama sebenarnya Mohd Zaki Mansur berkata, dia berterima kasih atas teguran yang diberikan terhadapnya.

ARTIKEL MENARIK:Kali Terakhir Jumpa 13 Tahun Lalu. Fazley Cerita Apa Yg Allahyrham Tun Rahah Buat Ketika Isterinya Bersalam
loading...

“Saya mohon m4af dan menyusun 10 jari kepada semua. lsu sentuh anj1ng ini usahlah dipanjangkan sehingga kita seolah-olah duduk dalam tempurung sebagai Islam yang hak, Islam yang batil dan Islam keturunan.

 

“Ya memang boleh menjatvhkan apa-apa d0sa, pahala dan sebagainya. Tapi kita yang memegang al-Quran secara hakikat, memegang al-Quran dan kita memahami al-Quran, tidak ada pun saIah.

“Anj1ng yang saya pegang beberapa hari lalu adalah anj1ng untuk membvru. Spesis anj1ng untuk pergi berp3rang,” katanya menerusi kiriman video kepada Harian Metro.

Menurut To’ki, ketika membesar di kampung, dia melihat kanak-kanak Melayu sering membaIing batu kepada anj1ng.

“Kasihan pada anj1ng. Tak boleh buat begitu sebenarnya kerana anj1ng juga makhluk Allah. Kita kena faham, dari sudut syariat pun tiada masalah untuk saya pegang anj1ng itu.

“Saya tidak c1um sebab masih tahu b4tas. Tambahan pula saya selalu bercerita perihal Tuhan. Takkan saya tak tahu.

“Mengikut hadis, pahala akan habis begitu saja apabila bela anj1ng dalam rumah. MasaIahnya anj1ng ini bukan peliharaan saya,” katanya.

To’ki berkata, dia sekali lagi memohon m4af, tetapi meminta mereka yang tidak memahami lsu itu supaya memahami Islam secara hak.

“Jangan kita menvduh itu ini. Cuba kaji balik sejarah Islam. Jangan jadi jumud dan fahami Islam secara syumul,” katanya.



Loading...
loading...


Terdahulu menerusi Faceb0ok semalam, To’ki memuat naik 10 keping gambarnya bersama isteri memegang seekor anj1ng berwarna hitam.




Tindakan itu mendapat kec4man peminat yang menganggapnya tdak sens1tif dan bimbang menjadi ikutan ramai serta menimbulkan ftnah dalam masyarakat.

Sumber: Harian Metro via iMedia Viral




-----------------------------------------------------------------
loading...

Post a Comment

Previous Post Next Post