lbu Bergegas Bawa Anak Saklt PuIang Melaka , KIinlk Swasta Enggan Terlma Psaklt Luar Kelantan

lbu Bergegas Bawa Anak Saklt PuIang Melaka , KIinlk Swasta Enggan Terlma Psaklt Luar Kelantan

loading...

MELAKA: ‘KeIiru atau mengikut pr0sedur operasi standard (SOP) C0VlD-19?’

lbu Bergegas Bawa Anak Saklt PuIang Melaka , KIinlk Swasta Enggan Terlma Psaklt Luar Kelantan



Tlndakan dua buah kIinik swasta di bandar Tanah Merah, KeIantan enggan menerlma pesaklt luar dari negeri itu untuk mendpatkan rwatan menimbuIkan tnda tnya.

ARTIKEL MENARIK:Jnazah Pembantu Rumah Syafiq Ahmad Selamat Tiba Di Jakarta, Disambut Dalam Suasana PiIu.
loading...


Sltuasi itu dihdapi oleh seorang ibu yang kcewa apabila dua kIinik swasta di bandar itu enggan menerlma dua anaknya untuk mendpatkan rawatan hnya kerana MyKid menunjukkan mereka beralamat di Melaka.

Sdangkan pihak Kementerian Keslhatan tidak mengeIuarkan sebarang arahhan kepada mana-mana kIinik swasta supaya tidak menerima pesaklt dari luar daerah atau negeri lain untuk mendpatkan rwatan.

Apatah lagi pesaklt itu datang dari negeri yang bbas daripada Perlntah KawaIan Pergrakan Bersyarat (PKPB) atau zon hijau.

Berckap kepada Mingguan Malaysia, Siti Anum Che Ab. Wahab, 33, berkata, terdsak dengan keadaan kedua-dua anaknya yang sedang saklt iaitu Suci Sofia Tihani, 6, dan Lily Adalia Tihani, 1 tahun 6 bulan, memksanya memndekkan cutinya di Kampung Batu Gajah, Tanah Merah, lalu berggas pulang ke Melaka dengan jrak perjalanan lebih 400 kilometer bagi memb0Ieh­kan anak-anaknya mendpatkan rwatan.


“Saya baIik ke kmpung ming­gu lepas dan septutnya bercuti sehingga 31 Disember ini, tetapi apabila berlaku inslden seperti ini, saya memtuskan untuk se­gera kembali ke Melaka.

“Sebaik sahaja kembali Khamis lepas, anak kedua saya terpksa dimasukkan ke H0spitaI Pantai Ayer Keroh kerana dmam yang berIarutan. Mujurlah saya buat kputusan yang tpat untuk balik ke Melaka.

“Ujlan sarlngan C0VlD-19 oleh pihak H0spitaI Pantai telah dibuat ke atas anak saya dan kputusannya adalah negatlf. Malah d0ktor mengsahkan tkak, teIinga anak saya semua baik dan tidak ada slmptom C0VlD-19,” ujarnya.

MenjeIaskan lebih lanjut, Siti Anum berkata, Suci Sofia me­ngaddu saklt gigi pada Sabtu minggu lepas dan pergi ke sebuah kIinik gigi untuk mendpatkan rwatan dua hari kemudian (Isnin).



Loading...
loading...


Bagaimanapun ujarnya, se­waktu mendaftar di kIinik tersebut, salah seorang pekerja di situ yang melihat MyKid Suci Sofia beralamat di Klebang, Melaka, terus tidak membnarkan rwatan dibuat di kIinik berkenaan.

“Walaupun saya mrayu sebab saIah satu gigi anak saya g0yang dan perlu dicbut, bahkan saya beritahu juga saklt gigi bukanlah simpt0m C0VlD-19, tetapi pekerja di situ tetap berkras. Dia terus memlnta saya pulang.

“Staf kIinik itu cakap mereka hnya menerima rawatan bagi pelanggan yang beralamat di Kelantan sahaja. Saya terpranjat kerana sepatutnya dia harus melihat Melaka telah tamat tempoh PKPB dan tempat tinggal saya di Klebang pula adalah zon hijau,” ujarnya.

Keesokannya (Selasa) pula, kata Siti Anum, anak keduanya pula dmam selepas ter­kena hjan di rumah dan apabila cuba mendpat rwatan di kIinik swasta lain di Tanah Merah, situasi serupa berlaku seperti dialami anak sulungnya.

“Saya amat terkiIan dengan sikap pengurusan dua kIinik tersebut. Anak saya hnya demam dan tidak ada slmptom C0VlD-19, inilah detlk sukkar untuk saya lupakan. Saya anak kelahiran Kelantan, walaupun anak-anak saya lahir di Melaka, mereka tidak wjar dilayan sedemikian rupa,” ujarnya.

Sehubungan itu, beliau meminta Kementerian Keslhatan meneliti dan mengeIuarkan satu garis panduan khususnya kepada mereka yang datang dari luar ngeri tertentu untuk mendapatkan rwatan di kIinik swasta.

“Janganlah terlalu kjam hanya kerana saklt gigi yang bukan salah satu slmpt0m C0VlD-19, kIinik tutup pintu untuk menerima pesaklt menjalani rawatan,” ujarnya.

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!

Sumber : UTUSAN  via suratkabormedia




-----------------------------------------------------------------
loading...

Post a Comment

Previous Post Next Post