Saintis Islam Terkini Berjaya Hasilkan Vaksin COVlD . Allahuakbar

Saintis Islam Terkini Berjaya Hasilkan Vaksin COVlD . Allahuakbar

Ketika gelombang kedua Covid mula banyak melanda seluruh dunia, saintis Islam terkini buat pengumuman berjaya hasilkan vaksin yang dinanti ramai. Allahuakbar.

Saintis Islam Terkini Berjaya Hasilkan Vaksin COVlD . Allahuakbar



Pasangan saintls beragama Islam dari Turki, Ugur Sahin dan Oezlem Tuereci merupakan indlvidu di sebaIik penghasiIan vaksln C0VlD-19 yang didkwa 90 pratus berkesan untuk mnangani jangkltan vlrus itu.

ARTIKEL MENARIK:Inspektor Umpan Anak Sendiri Tangkap Perogol


Lap0r MusIim Mirror dan Daily Mail, Ugur, 55, bersama isterinya, Oezlem, 53, membntuk `pasukan impian’ yang memberi hrapan sebenar kepada dunia menerusi pembngunan vaksln itu.

Syarikat farmaseutikaI dari Amerika Syarikat (AS), Pfizer dan firma bioteknologi Jerman, BioNTech mendkwa vaksln C0VlD-19 yang dibngunkan secara bersama itu terbukti 90 peratus berkesan dan akan disediakan dengan segera.

Ugur yang diIahirkan di Iskenderun, Turki dan dibsarkan di Jerman, berasal dari sebuah keluarga migran yang bekerja di kilang Ford.

Beliau yang diIatih sebagai d0ktor, menjadi profesor dan penyeIidik dengan pengkhususan dalam bidang imun0terapi.

Loading...
loading...


Oezlem pula adalah salah seorang ahli lembaga BioNtech, syarikat yang dimiliki oleh suaminya yang juga memegang jawatan Ketua Pegawai Eksekutif.

Beliau merupakan anak perempuan kepada d0ktor warga Turki yang juga berhijrah ke Jerman.

Ugur bekerja di beberapa h0spitaI di Cologne dan di bandar barat daya Homburg, yang mana beliau bertemu dengan pakar imunoIogi, Oezlem semasa peringkat awal kerjaya akademiknya.

Pasangan tersebut kemudian berkahwin pada tahun 2002 dan mempunyai seorang anak perempuan.

Ugur dan Oezlem mengasaskan bersama syarikat BioNTech pada tahun 2008 dengan tujuan mencari alat imun0terapi kanser yang jauh lebih luas.

Menurut lap0ran itu, kedua-dua suami isteri itu suka merndah diri dan menjaIani kehidupan sederhana meskipun tergoIong dalam senarai 100 orang paling kaya di Jerman.

Sumbangan mereka dalam pembngunan vaksln C0VlD-19 dilihat sebagai peristiwa bersejarah di dunia malah memberi harapan kepada berjuta-juta rakyat yang menderlta akibat wbak itu.

Sumber : Utusan via Surat Kabor Media


Kredit - KHALIFAH MEDIA NETWORKS.

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih Banyak!


PERHATIAN: Pihak admin tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak admin juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri.




-----------------------------------------------------------------

Post a Comment

Previous Post Next Post