Terkini Bank Negara Malaysia menafikan dakwaan notis yang tular itu adalah dari pihak mereka. Lebih membimbangkan apabila Bank Negara telah keluarkan amaran mengenai isu tersebut.

Terkini Bank Negara Malaysia menafikan dakwaan notis yang tular itu adalah dari pihak mereka. Lebih membimbangkan apabila Bank Negara telah keluarkan amaran mengenai isu tersebut.

Bank Negara Malaysia (BNM) memberi amaran kepada orang ramai agar tidak terpedaya dengan satu notis berkaitan cukai pengeluaran peribadi melebihi had. Menurut kenyataan yang dikeluarkan BNM di Facebook semalam, ia hanya daya helah scmmer untuk mengurangkan atau menghilangkan wang anda.

Terkini Bank Negara Malaysia menafikan dakwaan notis yang tular itu adalah dari pihak mereka. Lebih membimbangkan apabila Bank Negara telah keluarkan amaran mengenai isu tersebut.



Kami ingin menegaskan bahawa BNM tidak pernah mengeluarkan surat/notis seperti di dalam gambar. Ia hanya tipv helah scmmer untuk mengurangkan atau menghilangkan wang anda. Jika anda ragu-ragu, hubungi BNMTELELINK di 1-300-88-5465 atau https://telelink.bnm.gov.my untuk memberi maklumat bagi membolehkan siasatan dijalankan dari segi undang2 di bawah tadbir BNM. Rujuk bnm.my/fca atau FB Amaran Sc*m utk maklumat lanjut. Orang ramai dinasihatkan untuk berhati-hati dan tidak sewenangnya memberikan maklumat peribadi kepada sumber yang meragukan.

ARTIKEL MENARIK:Dato Seri Najib cadangkan pengeluaran 10k simpanan KWSP dalam akaun 1. Mengejutkan sekali ini respon rakyat bila Dato Seri Najib cadangkan macam tu.



Sumber: Bank Negara Malaysia

Ramai yang menjadi individu yang ditipv sehingga kehilangan jumlah wang yang besar. Ini kenyataan yang dikeluarkan oleh pihak Maybank supaya pengguna sentiasa berjaga jaga dengan mesej yang diterima.

Pelbagai kaedah sndiket penipvan yang berlaku dalam kalangan masyarakat kita. Sndiket penipvan yang juga dikenali sebagai sc*mmer  ini terjadi kepada insan yang terdesak memerlukan wang. Ya, benar sesetengah masyarakat boleh berfikir waras dan bijak sudah pasti dapat mengenali penipv tersebut tetapi bagi orang yang terdesak sama sekali tidak.

Terkini, dalam satu kenyataan yang dikeluarkan oleh Maybank melalui laman Facebook rasmi mereka menasihatkan kepada orang ramai supaya berwaspada dan tidak membuka link daripada pesanan ringkas yang mendakwa mereka adalah Maybank. Bahkan jangan sesekali ‘log in’ Maybank2u di pautan tersebut kerana ia adalah salah satu sndiket penipvan wang. -SiakapKeli

“Nampak sangat dah sc4m kat situ” – Sedang cakap telefon dengan sc4mmer… sedar-sedar duit dalam bank dah lesap, polis pun pelik!

SEJAK kebelakangan ini, terlalu banyak muslihat yang digunakan scmmer terhadap pengguna laman sosial demi mendapatkan wang dan keuntungan dengan cara mudah. Zaman teknologi yang serba canggih pada hari ini juga menjadikan penyangk-penyangk kini semakin pintar memanipulasi informasi atau melakukan penggodaman ‘hack’ yang adakalanya tak terfikir dek akal.

Begitulah kisah tular seorang wanita yang menceritakan pengalamannya ditipv scmmer apabila akaun perbankannya digodam hanya melalui satu panggilan WhatsApp.  Berkongsi cerita dengan mStar, Intan Suraya Abdul Rahman menerima panggilan daripada nombor yang tidak dikenali menerusi WhatsApp dan seorang lelaki meminta dia memberikan nombor TAC yang dihantar ke telefon bimbitnya.

Intan Suraya atau lebih mesra disapa Intan menjelaskan bahawa dia terpanggil untuk menjawab panggilan tersebut disebabkan sikapnya yang jarang menyimpan nombor telefon kenalan. Menurut Intan, dia yang berasa pelik dengan situasi itu terus menutup talian, namun lelaki berkenaan memulakan perbualan chat di WhatsApp serta mengeluarkan kata-kata kesat supaya diberikan nombor TAC.

“Akhir Disember lepas, dalam pukul 11 pagi ada orang call saya menerusi WhatsApp saja. Disebabkan saya jarang save nombor telefon orang, saya tak terfikir benda buruk pun, jadi saya angkatlah.  “Mana tahu yang call tu kenalan saya. Bila dah angkat, saya dengar suara lelaki dan dia minta saya bagi TAC number untuk transaksi online. Dia cakap ‘boleh tak mintak nombor TAC, sebab saya ada beli barang kat Lazada’.

Of course saya pelik, apa kaitan dia beli barang kat Lazada dengan saya? Kemudian dia dakwa yang dia beli barang kat Lazada tu guna nombor telefon saya. Kenapa pakai nombor telefon saya sedangkan tu barang dia, nampak sangat dah scm kat situ.

“Dia minta saya bagi nombor TAC secepat mungkin. Terus saya letak telefon sebab dah rasa tak sedap hati. Then, scmmer ni tak give up. Dia WhatsApp saya dan maki suruh saya bagi juga nombor TAC, siap cakap saya ‘anak haram’ lagi sebab saya tak nak bagi,” katanya. Wanita berusia 23 tahun ini malah diugut oleh scmmer itu yang menyatakan akaun perbankannya akan disekat sekiranya nombor TAC tidak diberi.

Intan lantas menyemak baki akaunnya melalui semakan perbankan online dan terkejut mendapati sejumlah duitnya telah lesap. “Kemudian dia cakap, dia akan block website Maybank2u kalau saya tak bagi nombor TAC, saya pun bimbanglah dan sign in terus akaun Maybank sebab nak transfer semua duit kat akaun adik saya, takut duit saya hilang.



Loading...
loading...


“Tapi bila saya buka sahaja, duit saya dah lesap RM900.  Dapat mesej kat TAC kata RM850, tapi kat akaun dah hilang RM900. Semuanya berlaku dengan cepat. Saya sedih masa tu, sebab dalam akaun tu ada duit kawan saya sekali,” katanya.


Intan yang menetap di Puncak Alam, Selangor kemudian segera membuat laporan polis dan melaporkan penipvan itu di bank berkenaan selepas mendapati wangnya lesap dalam akaun. Bagaimanapun, Intan bernasib baik apabila pihak bank memberi kenyataan bahawa duitnya masih ada dalam akaun tetapi ia ‘disorokkan’ oleh scmmer itu.

“Lepas saja benda tu jadi, saya terus buat report polis. Polis pun pelik, kenapa duit hilang walaupun saya tak bagi nombor TAC. Kemudian saya pun pergi Maybank untuk buat report. Selesai sahaja buat kadbaharu dan Maybank2u baharu, saya kena hubungihotline Maybank.

“Bila ikut instruction operator tu, Alhamdulilah, rupanya duit saya masih ada, scmmer tu sebenarnya sorokkan duit saya. Saya bersyukur rezeki masih berpihak kepada saya. Mungkin sesetengah orang akan anggap, ‘ala RM 900 saja pun’, tapi saya ni tak berapa senang,” ujarnya.


Intan menasihati pengguna laman sosial agar tidak sesekali memberikan nombor TAC kepada sesiapa pun bagi mengelakkan peristiwa ini berlaku. “Jadi, saya betul-betul bersyukur bila duit tu masih ada. Pengajaran yang saya belajar daripada pengalaman yang saya alami ialah, jangan pernah sesekali bagi nombor TAC dekat orang lain. Senang cakap tak payah layan scmmer. “Sekiranya perkara ini berlaku juga pada sesiapapun, tolonglah buat report polis dan terus pergi ke bank berkenaan sebelum terlambat,” katanya.- Mstar

Meskipun terlalu banyak kes penipvan dalam internet yang kita dengari namun ia tetap berlaku dan jumlahnya semakin meningkat.

Ia sering berlaku kepada golongan wanita khususnya yang mudah tertipv dengan pelbagai strategi oleh pihak yang tidak bertanggungjawab. Malah ada juga yang pernah ditipv, tetapi tidak menjadikan ia sebagai pengajaran, akhirnya ditipv lagi.

Perkataan yang selalu digunakan untuk menggambarkan situasi jenyh ini ialah “scm”. Bayangkan situasi ini, anda tiba-tiba mendapat mesej atau emel yang mengatakan anda telah memenangi hadiah yang lumayan. Ataupun, anda dihadiahkan wang berjumlah berjuta-juta ringgit, tanpa sebab yang munasabah.

Atau seseorang yang anda tidak kenali tiba-tiba menawarkan pekerjaan dengan gaji yang lumayan. Jika anda melayannya, kebiasaannya ia akan berakhir dengan kehilangan wang. Dalam hal ini, sebanyak 3,127 kes penipvan siber dilaporkan kepada MyCERT di antara Januari dan Julai tahun ini.

Antara kes penipvan siber yang sering dilaporkan melibatkan penipvan dalam urus niaga barangan secara online, penipvan loteri, penipvan pekerjaan, Nigerian scm, love scm dan memancing data (phishing). Berikut adalah tips boleh anda amalkan daripada menjadi orang yang ditipv:

Jangan memuat naik status yang mengatakan anda sedih kerana kesunyian, ataupun anda tengah atau terdesak untuk mencari pasangan hidup. Fikir dua tiga kali sebelum menerima “friend request” daripada sesiapa yang anda langsung tidak kenal ataupun tidak berapa kenal.

Jangan terpdaya dengan sebarang pujuk rayu, pujian atau hadiah yang ditawarkan oleh rakan media sosial. Jika “rakan” anda ini berkata dia berpangkat atau berdarjat tinggi ataupun kaya-raya, jangan percaya serta-merta.

Hentikan sebarang jenis komunikasi yang melibatkan wang, terutamanya jumlah yang banyak. Sebelum membuat pembelian secara online, periksa dulu testimoni terhadap si penjual. Periksa sama ada penjual itu bertauliah dan boleh dipercayai atau tidak.

Lakukan transaksi wang tunai jika boleh. Simpan rekod komunikasi anda dengan penjual dan sebarang transaksi kewangan. Elak membeli barang yang memerlukan deposit. Pastikan perkhidmatan pembayaran menawarkan ciri-ciri keselamatan yang mengikut piawaian tempatan dan antarabangsa.

Langkah jika ditipv seperti yang diatas. Buat laporan kepada Pusat Bantuan Cyber999, sebuah perkhidmatan awam yang menawarkan respons terhadap kecemasan berkaitan dengan keselamatan komputer. Semua insiden yang melibatkan jenyh siber boleh dilaporkan dengan cara berikut: Borang. Telefon: 1-300-88-2999 atau 019-2665850 (talian bantuan kecemasan 24-jam). Aplikasi mudah alih Cyber999. Faks: 03-80087000. SMS: CYBER999 REPORT (e-mel)(laporan) ke 15888. E-mel: cyber999@cybersecurity.my. Lawat MyCyberSecurity Clinic: www.cybersecurityclinic.my

Sumber: FreeMalaysiatoday


Kredit - 

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih Banyak!


PERHATIAN: Pihak admin tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak admin juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri.




-----------------------------------------------------------------

Post a Comment

Previous Post Next Post