Telah jalani kuarantin wajib seperti yang diarahkan. Hishamuddin dedahkan dia alami 3 kali ujian saringan dan kesemuanya negatif dan dia akan kembali berkhidmat esok

Telah jalani kuarantin wajib seperti yang diarahkan. Hishamuddin dedahkan dia alami 3 kali ujian saringan dan kesemuanya negatif dan dia akan kembali berkhidmat esok

Datuk Seri Hishammuddin Hussien telah dilaporkan negatif daripada jangkitan sleepas pulang dari Sabah. Sehubungan dengan itu, beliau telah menjalani kuarantin wajib seperti yang diarahkan Kementerian Kesihatan Malaysia bagi memastikan dirinya bebas daripada jangkitan wabak Covid-19.Bagi mengelak daripada salah faham kepada orang ramai, beliau memuatnaik satu kenyataan dan beberapa keping gambar bukti bahawa dirinya disahkan negatif.

Telah jalani kuarantin wajib seperti yang diarahkan. Hishamuddin dedahkan dia alami 3 kali ujian saringan dan kesemuanya negatif dan dia akan kembali berkhidmat esok



Dalam kenyataan tersebut memaklumkan bahawa beliau telah menjalani ‘swab test’ sebanyak tiga kali bagi memastikan tiada jangkitan Covid-19 terhadap dirinya.Seperti yang telah saya maklumkan sebelum ini, saya telah diarahkan oleh pihak KEMENTERIAN KESIHATAN MALAYSIA (KKM) agar menjalani kuarantin wajib di kediaman sendiri (Home Surveillance Order)

ARTIKEL MENARIK:Ramai persoalkan kenapa sidang media dibatalkan. Akhirnya Ds Ismail Sabri tampil bersuara lantang bongkarkan puncanya buat warganet tak senang duduk.


Arahan ini dikeluarkan berikutan saya telah dikenalpasti sebagai salah seorang kontak rapat kepada individu yang telah disahkan positif Covid-19 iaitu calon Barisan Nasional bagi Pilihanraya Negeri (PRN) Sabah untuk DUN Pitas, saudara Sufian Abdul Karim. Saya telah ke Pitas bagi bersama-sama membantu berkempen pada Isnin, 21 September 2020. Sehingga semalam, saya telah melalui ujian saringan Covid-19 sebanyak tiga kali iaitu :

i. 22 September 2020 (Selasa) – Melakukan ujian saringan pertama di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur 2 (KLIA2) sebaik sahaja tiba dari Sabah. Ujian ini menunjukkan keputusan negatif.ii. 28 September 2020 (Isnin) – Melakukan ujian saringan kedua. Ujian ini turut menunjukkan keputusan negatif.iii. 4 Oktober 2020 (Ahad) – Melakukan ujian saringan ketiga. Ujian ini juga menunjukkan keputusan negatif.

Susulan daripada tiga ujian saringan yang menunjukkan keputusan negatif ini, KKM melalui Pejabat Kesihatan Daerah Petaling telah mengeluarkan surat yang mengesahkan bahawa hasil pemeriksaan yang dijalankan oleh pihak mereka, mendapati status kesihatan saya memuaskan sekaligus memberikan “Pelepasan Dari Menjalani Perintah Pengawasan dan Pemerhatian Di Rumah Kediaman Bagi Kontak Terdekat Jangkitan (COVID-19) Di Bawah Seksyen 15(1) Akta Pencegahan Dan Pengawalan Pnyakit Berjangkit 1988 (Akta 342)” kepada saya bermula dari tarikh hari ini, Isnin, 5 Oktober 2020.

Dengan pengesahan ini, saya akan kembali menjalankan tugas-tugas di pejabat saya di Wisma Putra, Putrajaya seperti sedia kala bermula esok, Selasa 6 Oktober 2020.Saya merakamkan setinggi-tinggi penghargaan kepada pihak KKM dan semua petugas yang telah membantu saya dengan sebaik mungkin sepanjang tempoh saya menjalani kuarantin. Marilah kita sama-sama doakan, semoga urusan mereka dipermudahkan dan negara kita segera bebas daripada wabak ini. InsyaAllah.Sumber: Hishamuddin Hussein

Warganet Pelik Kompaun Dah Dibayar 7 Ogos Yang Lalu. KKM Dedahkan Baru Tahu Seorang Menteri Ini Ingkar Kuarantin Dan Berikut Tindakan Yang Diambil KKM

Sejak kes Menteri Perusahaan Perladangan dan Komoditi, Datuk Dr Mohd Khairuddin Aman Razali gagal patuhi arahan kuarantin selepas pulang dari Turki didedahkan, orang ramai masih tak putus-putus bercakap soal ini lebih-lebih lagi bila menteri ini hanya dikompaun RM1,000 disebabkan kesalahannya itu.

Walaupun Khairuddin telah pun meminta maaf dan mendermakan gaji empat bulan kepada tabung Covid-19 KKM, ramai rakyat berpendapat menteri ini patut menerima tindakan yang lebih lagi .Ketika sidang media perkembangan kes Covid-19 semalam, Ketua Pengarah KKM, Tan Sri Dr Noor Hisham Abdullah mengatakan yang pihaknya hanya tahu mengenai kes ini pada minggu lepas selepas seorang wartawan menanyakan soalan mengenai kompaun RM1,000 terhadap menteri tersebut. Kami hanya diberitahu minggu lepas. Benda pertama yang kami buat adalah menjalankan siasatan dalaman. Sebab ini, penting untuk frontliners yang menjalankan tugas untuk memberitahu orang atasan mengenai perkara ini.”

Dr Hisham turut memberitahu yang pihaknya telah pun menyerahkan perkara ini kepada pihak polis dan mengharapkan siasatan yang mendalam dilakukan dan laporan mengenai kes ini dikeluarkan kelak. Manakala warganet pula pelik kerana sebelum ini sebuah kenyataan dari KKM telah dikeluarkan mengatakan bahawa Khairuddin telah pun dikompaun pada 7 Ogos lalu dan kompaun tersebut telah dibayar pada hari yang sama.-lobakmerah

Ingkar Arahan Selepas Pulang Dari Turki. Khairuddin Mohon Maaf Dan Dia Sanggup Buat Sesuatu Ini Untuk Tebuskan Kesalahan Dia Sebagai Menteri

PUTRAJAYA – Menteri Perusahaan Perladangan dan Komoditi, Datuk Mohd. Khairuddin Aman Razali memohon maaf kepada rakyat Malaysia atas kesalahan gagal mematuhi Prosedur Operasi Standard (SOP) kuarantin wajib 14 hari selepas pulang dari Turki, 7 Julai lalu.

Beliau berkata, dia akan bertanggungjawab dengan memulangkan semua gaji sebagai Menteri bagi bulan Mei hingga Ogos lalu sebagai sumbangan kepada Tabung Bantuan Bncana Negara (Tabung Covid-19) di bawah Kementerian Kesihatan (KKM).

Menurutnya, gaji Mac dan April lalu juga telah disumbangkan sebelum ini ke tabung tersebut seperti keputusan Kabinet sebelum ini.“Berhubung isu SOP ini, saya memohon jutaan kemaafan kepada seluruh rakyat Malaysia atas kekhilafan yang berlaku.

“Sebagai Menteri, saya bertanggungjawab untuk akur kepada peraturan dan SOP sepanjang tempoh Perintah Kawalan Pergerakan Pemulihan (PKPP),” katanya dalam satu kenyataan di sini hari ini. Mohd. Khairuddin berkata, dia juga akan terus bekerja keras dan melipatgandakan segala usaha dan tenaga untuk melaksanakan tugasan amanah sebagai Menteri.

Terdahulu, KKM dalam satu kenyataan berkata, Mohd. Khairuddin
telah melakukan kesalahn mengikut Peraturan-Peraturan Pencegahan dan Pengawalan Penyakit Berjangkit (Langkah-Langkah Di Dalam Kawasan Tempatan Jangkitan) 2020, Akta Pencegahan dan Pengawalan Penyakit Berjangkit 1998 [Akta342].

Ekoran kegagalannya mematuhi peraturan mengikut akta berkenaan, beliau dikenakan kompaun RM1,000 pada 7 Ogos lalu dan telah melunaskan bayaran itu. KKM berkata, Mohd. Khairuddin pulang ke negara ini dari Turki pada 7 Julai lalu sebelum menjalani ujian pengambilan sampel ‘nasopharyngeal swab’ kali pertama pada hari yang sama yang didapati negatif.

“Ujian saringan Covid-19 kali kedua dan ketiga juga menunjukkan keputusan negatif,” kata KKM tanpa menyatakan tarikh bila ujian kedua dan ketiga itu dijalankan terhadap menteri berkenaan. Sebelum ini, Ahli Parlimen Seputeh, Teresa Kok, ketika sesi persidangan Dewan Rakyat mempertikaikan mengenai tidakpatuhan arahan kuarantin wajib oleh Mohd. Khairuddin.Berikutan itu, Mohd. Khairuddin yang juga Ahli Jawatankuasa Pusat PAS dikritik banyak pihak kerana mengingkari arahan kuarantin wajib seperti diarahkan pihak berkuasa. -K! ONLINE


Loading...
loading...



Sebelum Ini Tular Menteri Dikatakan Tak Kuarantin Selepas Pulang Dari Turki. Malah Ini Tindakan Yang Diambil Setelah Munculnya Pertikaian Oleh Teresa Kok

PUTRAJAYA: Menteri Perusahaan Perladangan dan Komoditi, Datuk Dr Mohd Khairuddin Aman Razali, sudah dikenakan kompaun RM1,000 selepas gagal mematuhi Prosedur Operasi Standard (SOP) kuarantin wajib. Mengikut Akta Pencegahan dan Pengawalan Penyakit Berjangkit (Akta 342), semua individu yang baru tiba dari luar negara sama ada warga negara atau warga asing perlu menjalani kuarantin wajib selama 14 hari sebagai langkah mengekang penularan virus COVID-19.

Kementerian Kesihatan (KKM) dalam kenyataannya, berkata Mohd Khairuddin melakukan kesalahan mengikut Peraturan-Peraturan Pencegahan dan Pengawalan Penyakit Berjangkit (Langkah-Langkah Di Dalam Kawasan Tempatan Jangkitan) 2020, Akta Pencegahan dan Pengawalan Penyakit Berjangkit 1998 [Akta342].

“Ekoran kegagalannya mematuhi peraturan mengikut akta berkenaan, Pegawai Diberi Kuasa (PDK) sudah mengeluarkan kompaun sebanyak RM1,000 kepada beliau pada 7 Ogos lalu.”Beliau sudah membayar kompaun berkenaan,” kata KKM menerusi satu kenyataan di hari ini.

Menurut KKM, Mohd Khairuddin pulang ke negara ini dari Turki pada 7 Julai lalu sebelum menjalani ujian pengambilan sampel ‘nasopharyngeal swab’ kali pertama pada hari yang sama yang didapati negatif.”Ujian saringan COVID-19 kali kedua dan ketiga juga menunjukkan keputusan negatif,” kata KKM tanpa menyatakan tarikh bila ujian kedua dan ketiga itu dijalankan terhadap menteri berkenaan.

Sebelum ini, Ahli Parlimen Seputeh, Teresa Kok, ketika sesi persidangan Dewan Rakyat mempertikaikan mengenai tidakpatuhan arahan kuarantin wajib oleh Mohd Khairuddin.Berikutan itu, Mohd Khairuddin yang juga Ahli Jawatankuasa Pusat PAS dikritik banyak pihak kerana mengingkari arahan kuarantin wajib seperti diarahkan pihak berkuasa.-bh

Tular Menteri Dikatakan Tak Kuarantin Selepas Pulang Dari Turki. Dan Lebih Mengejutkan Ini Keputusan Ujian Covid19 Terhadap Seorang Menteri

Teresa (kiri) mengatakan Khairuddin ke Turki pada 3 Julai lalu dan pulang ke tanah air pada 7 Julai sebelum ke Parlimen pada 13 Julai. KECOH seorang menteri dikatakan tidak menjalani kuarantin selepas pulang dari luar negara. Dilaporkan, Menteri Perusahaan, Perladangan dan Komoditi, Datuk Dr Khairuddin Aman Razali telah menjalani pemeriksaan dan ujian khas koronavirus (Covid-19) sebaik tiba di tanah air dari luar negara pada 7 Julai lalu.

Memetik laporan Sinar Harian, sumber terdekat menteri terbabit berkata, pemeriksaan itu dilakukan di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA) dengan mengambil masa kira-kira lima jam dan keputusan ujian tersebut adalah negatif.


“Pemergian beliau ke luar negara mendapat keizinan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin malah Turki ketika itu adalah sebuah negara dikategorikan sebagai negara (zon) hijau,” katanya ketika dihubungi Sinar Harian pada Selasa.

Beliau mengulas kenyataan Ahli Parlimen Seputeh, Teresa Kok yang mempertikaikan tindakan Dr Khairuddin kerana tidak menjalani kuarantin selepas pulang dari luar negara Julai lalu.Teresa mendakwa Khairuddin ke Turki pada 3 Julai lalu dan pulang ke tanah air pada 7 Julai sebelum ke Parlimen pada 13 Julai.

Teresa menganggap Khairuddin telah melakukan pelanggaran prosedur operasi standard (SOP) Perintah Kawalan Pergerakan Pemulihan (PKPP).Sementara itu, beliau juga memaklumkan Dr Khairuddin akan memberi kenyataannya dalam masa terdekat.

Terdahulu ketika membahas Rang Undang-Undang Langkah-Langkah Sementara Bagi Pembiayaan Kerajaan (Penyakit Koronavirus 2019 (Covid-19) 2020) menjadi sedikit kecoh apabila Teresa Kok (PH-Seputeh) yang mencelah perbahasan Dr Lee Boon Chye (PH-Gopeng) mengatakan ada seorang menteri ke luar negara dan tidak menjalani kuarantin 14 hari selepas pulang.

Menurutnya, menteri berkenaan mengadakan lawatan tidak rasmi ke Turki pada 3 hingga 7 Julai tetapi menghadiri persidangan Dewan Rakyat pada 13 Julai lalu. – Sinar HarianNak macam-macam info? Join grup Telegram mStar!-mstar


-----------------------------------------------------------------

Post a Comment

Previous Post Next Post