Pertama kali buat sidang media dalam keadaan macam ni. Dengar suara Dr Noor Hisham macam sebak masa buat sidang media. Mengejutkan rupa rupanya ini yang terjadi pada Dr Noor Hisham.

Pertama kali buat sidang media dalam keadaan macam ni. Dengar suara Dr Noor Hisham macam sebak masa buat sidang media. Mengejutkan rupa rupanya ini yang terjadi pada Dr Noor Hisham.

Hari ini berbeza seperti hari hari sebelum ini di mana Ketua Pengarah Jabatan Kesihatan Malaysia, Tan Sri DG Noor Hisham Abdullah telah membuat pengumuman terkini C0V1d19 di rumah secara siaran langsung melalui media seperti Facebook dan Youtube.

Pertama kali buat sidang media dalam keadaan macam ni. Dengar suara Dr Noor Hisham macam sebak masa buat sidang media. Mengejutkan rupa rupanya ini yang terjadi pada Dr Noor Hisham.



Ketua Pengarah Kesihatan Tan Sri Dr Noor Hisham Abdullah dilaporkan turut menjalani kuarantin kendiri di kediamannya sebagai langkah berjaga-jaga sekiranya beliau turut dijangki1ti COV1ID-19.

ARTIKEL MENARIK:Peneroka Felda yang masih degil tanam pokok ketum akan dilucutkan hak tanah


Perkara itu dimaklumkan seorang pegawai kanan Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) kepada media, susulan Dr Noor Hisham antara yang hadir dalam Mesyuarat Khas Majlis Keselamatan Negara (MKN) pada 3 Oktober lepas.

Pegawai tersebut memaklumkan, sepanjang tempoh kuarantin 14 hari yang bermula 3 Oktober lalu, Dr Noor Hisham akan mengadakan sidang media berjadual secara langsung dari kediamannya, tanpa kehadiran wakil media.

Ketua Pengarah Kesihatan, Tan Sri Dr. Noor Hisham Abdullah dalam satu sidang media Covid-19 memaklumkan bahawa terdapat pertambahan kes positif Covid-19 kepada 691 kes setakat hari ini, 6 Oktober 2020. Hal ini menjadikan jumlah kumulatif kes positif meningkat kepada 13504 kes. Daripada jumlah tersebut, terdapat 2,936 kes aktif.

Sehingga setakat hari ini, terdapat 87 kes sembuh. Ini menjadikan jumlah kumulatif kes sembuh beralih angka kepada 10427 kes . Duka cita dimaklumkan empat kes pemergian direkodkan hari ini Pada siapa yang mengikuti siaran langsung perkembangan terkini C0VlD19 daripada Kementerian Kesihatan Malaysia pasti perasan apa yang terjadi.

Ketika DG Noor Hisham sedang memberi maklumat jelas kedengaran suara beliau sedih dan sebak. Apa yang terjadi hari ini sudah sememangnya membuat beliau kecewa. Rata rata warganet tetap memberi sokongan kepada DG Noor Hisham.

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih! 

Sumber : AwatttSyeikhhh Network

Kecoh Tentang Tweet Dr Noor Hisham Seakan Beri Bayang Pkpk Akan Dilaksanakan. Akhirnya Dr Noor Hisham Tampil Bersuara Lantang Bongkarkan Cerita Sebenar Pasal Tweet Tersebut.

HANYA mahu beri peringatan! Demikian tegas Ketua Pengarah Kesihatan, Tan Sri Dr Noor Hisham Abdullah mengenai tweet balas beliau yang mencetuskan spekulasi sebentar tadi. “Perkara tu bukan perkara baru… dari hari pertama lagi saya tweet, saya ingatkan semua rakyat Malaysia yang tiada urusan penting, dinasihatkan duduk di rumah.

“Kalau mahu keluar rumah kerana ada urusan penting, patuhi Prosedur Operasi Standard (SOP). Itulah tujuan utama saya tweet, hanya memperingatkan untuk duduk rumah kalau tiada urusan penting. “Kalau ada urusan penting, amalkan 3W dan elakkan 3C,” katanya menerusi sidang media Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) pada petang Khamis.

Amalan 3W merujuk kepada saranan kerap mencuci tangan dengan air dan sabun (Wash), memakai alat pelitup muka (Wear) dan amaran (Warn) yang lebih berkonsep peringatan seperti elakkan bersalaman dan lain-lain lagi. Sementara itu 3S pula bermaksud elakkan kawasan yang sesak (Crowded place), elakkan kawasan yang sempit (Confined space) dan elak bersembang atau bertutur dengan jarak yang dekat (Close conversation).

Terdahulu, tweet balas Dr Noor Hisham kepada seorang pengguna Twitter menimbulkan teka-teki susulan beliau seakan-akan memberi bayangan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) akan dilaksanakan semula. Beliau menulis: “Bagaimana jika semua kembali kekal berada di rumah seketika waktu?” Tweet tersebut mengundang reaksi balas beberapa pengguna Twitter lain yang merasakan ia seperti memberi petunjuk PKP akan dilaksanakan semula.

Artikel Terdahulu : KENYATAAN  DR NOOR HISHAM SEAKAN-AKAN PKP AKAN DILAKSANAKAN SEKALI LAGI

KUALA LUMPUR – “How about all stay at home for a while again?”.Ciapan Ketua Pengarah Kesihatan, Tan Sri Dr Noor Hisham Abdullah di Twitter hari ini menimbbuIkan pelbagai persoaIan dan tnda tanya kepada semua. Ia seolah-olah memberi byangan Perintah KawaIan Pergerrakan (PKP) akan diIaksanakan semula.Menerusi ciapan itu, Noor Hisham seperti mencdangkan agar semua kekkaI berada di rumah seketika waktu.


Ia mungkin ada kaitan dengan penuIaran C0vi1d 19 yang semakin bertmbah semula sejak kebeIakangan ini terutama di Sabah. Bagaimanapun , segalanya mungkin terjwab dalam sidang medla Noor Hisham petang ini.Apapun sama-sama kita doakan yang terbaik buat semua dan negara kita.

Jika benar PKP diIaksanakan kembali , sudah pasti akan ada kebaikan dan kebrukkannya yang sndiri.Diharapkan agar pihak kerajjaan dapat mencari soIusi yang terbaik dalam menyeIesaikan masaIah wbak yang sedang meIandda negara kita ini.

16 DAERAH DALAM SELANGOR INI TELAH MASUK DALAM ZON MER4H

SHAH ALAM – Sebanyak 16 daerah di enam mukim di Selangor dikategorikan sebagai zon merah sehingga semalam.Pasukan Khas Cov1id-19 Selangor (STFC) dalam kenyataan di laman Facebook rasminya memaklumkan kesemua daerah itu melibatkan Kapar, Klang, Ampang, Cheras, Hulu Langat, Kajang, Semenyih, Bukit Raja, Damansara, Petaling dan Sungai Buloh.Katanya, lima lagi kawasan adalah Batu, Hulu Klang, Dengkil, Labu dan satu kawasan di Kuala Langat.

“Setakat pukul 12 tengah hari semalam sebanyak 10 kes baharu melibatkan 10 kes tempatan dicatatkan di negeri ini.Secara keseluruhan sebanyak 2,271 kes Covi1d-19 dicatatkan di seluruh Selangor dengan 24 kematian direkodkan setakat ini,” katanya di sini.

STFC menjelaskan negeri ini merekodkan 53 kes aktif iaitu individu yang boleh menjangkiti orang lain dan 39 kes melibatkan individu yang mendapatkan jangki1tan di negeri lain.Ujarnya, kadar kebolehjangk1itan Covi1d-19 atau R-Naught (RO) bagi Selangor juga lebih tinggi daripada Sabah setakat ini.

“Hal ini sangat memerlukan kepatuhan standard prosedur operasi ( SOP) pada tahap tinggi bagi menurunkan semula jangk1itan di Selangor termasuk penj4rakan fizikal, memakai pelitup muka dan kerap membasuh tangan,” katanya.

Ketua Pengarah Kesihatan, Tan Sri Dr. Noor Hisham Abdullah semalam dipetik berkata, RO bagi negeri Selangor meningkat ke angka 1.95 berbanding 0.8 pada 15 September lalu, paling tinggi dalam tempoh dua minggu ini

Sumber : MalaysiaGazette/Kosmo Online

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih! 

Sumber : Mstar
Loading...
loading...


Naik Mendadak. Mengejutkan Kes Positif Covid 19 Naik Lagi 3 Angka. Akhirnya Kkm Tampil Bongkarkan Dari Mana Datang Punca Kes Positif Covid 19 Tiba Tiba Naik Mendadak.

Sebentar tadi, Kementerian Kesihatan Malaysia memberitahu sebanyak 260 kes baru telah dilaporkan hari ini (1 Oktober 2020) menjadikan jumlah keseluruhan kes setakat ini adalah sebanyak 11,484 kes. Daripada 260 kes ini, 159 adalah kes tempatan dan 1kes import.

Jumlah kes aktif dengan kebolehan jangkitan pula adalah sebanyak 1124 kes. Manakala 20 pesakit berada di Unit Rawatan Rapi dan 3 kes memerlukan bantuan pernafasan. Tiada kes pemergian baru menjadikan jumlah pemergian kekal sebanyak 136 kes. 87 kes telah pulih menjadikan jumlah pesakit yang telah discaj dan sembuh sepenuhnya adalah sebanyak 10,014 kes.

Mengejutkan Individu Ini Kongsi Keadaan Terkini Lepas Mall Terkenal Ada Kes Positive Covid 19. Tk Sangka Sampai Macam Ni Sekali Keadaan Di Mall Itu.

KL Sentral adalah hab pengangkutan utama di Kuala Lumpur dan kerana ia bersambung dengan NU Sentral, banyak orang sering mengunjungi tempat ini. Pada 27 September, Nu Sentral melalui akaun Facebook mereka ada mengeluarkan kenyataan bahawa seorang kakitangan di sana telah diuji positif C0vid 19.

Oleh kerana jumlah kess terus meningkat di negara ini, semakin ramai orang menjadi lebih berhati-hati dengan menghindari tempat-tempat di mana kes-kes telah dilaporkan. Menurut pengguna Twitter @KhabirM, KL Sentral kelihatan hampir kosong dan sunyi pada waktu makan tengah hari pada 28 September.

Dalam foto yang diambilnya, hab pengangkutan awam kelihatan kosong berbanding sebelumnya. Foto diambil dari jam 1.20-1.30 tengah hari. Nampaknya, kedai makanan dan minuman yang selalu popular seperti 4fingers dan Auntie Anne’s tidak mempunyai banyak pelanggan berbanding dengan ‘waktu biasa’, di mana barisannya orang beratur cukup panjang.

Seperti yang disebutkan di atas, jumlah kess telah meningkat sekarang ini dan nampaknya orang Malaysia mengambil tindakan untuk kurangkan pergerakan mereka keluar dari rumah. Kami berharap bahawa setiap orang yang perlu keluar akan menjaga jarak fizikal dan menggunakan pembersih tangan bila diperlukan.

Seperti sedia maklum, baru-baru ini kes C0vid 19 telah dikesan di beberapa pusat membeli-belah di sekitar Lembah Klang. Dalam 10 hari lalu, beberapa kes dikesan sekurang-kurangnya di lima pusat membeli-belah, empat di Kuala Lumpur dan satu di Selangor. Sebilangan besar kes tidak menjejaskan keseluruhan pusat beli-belah berkenaan sebaliknya hanya premis tertentu.

Bagaimanapun pusat beli-belah berkenaan telah mengambil tindakan sewajarnya, seperti proses disinfekssi sebagai langkah pencegahann. Berikut adalah senarai insiden berkaitan pusat beli-belah terbabit dalam 10 hari lalu

The Linc KL. Pada 24 Sept, pihak pengurusan The Linc KL memamklumkan ibu bapa seorang peserta di pusat jagaan kanak-kanak di pusat membeli-belah berkenaan telah diuji positif C0vid 19. Kanak-kanak tersebut telah menghadiri program setengah hari di Trinity Kids pada 17 Sept.

Terkini KKM Umum Satu Kluster Baru Di Selangor Di Kawasan Ini. Mengejutkan Ini Rupanya Punca Kluster Baru Itu Wujud.

SEBANYAK 11 kes Covid-19 pada Isnin mempunyai sejarah perjalanan ke Sabah. Demikian kata Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM), pada Isnin petang. Menurut Ketua Pengarah Kesihatan, Tan Sri Dr Noor Hisham Abdullah, 10 kes tersebut dikesan di Selangor manakala satu lagi dikesan di Terengganu.

Enam daripada kes Selangor dikaitkan dengan kluster baharu yang digelar oleh KKM sebagai kluster Jalan Apas. Kata Dr Noor Hisham, dua kes indeks kluster tersebut adalah suami, 26, dan isteri, 24, yang telah pergi ke Tawau dan Semporna dari 13 September hingga 16 September.

“Kedua-dua kes indeks mempunyai gejala demam, batuk dan selesema pada 18 September dan mereka mendapatkan rawatan pada 19 September. Mereka kemudian dirujuk ke Hospital Tengku Ampuan Rahimah di Klang pada 24 September.

“Mereka positif untuk Covid-19 pada 26 September dan dimasukkan ke Hospital Sungai Buloh,” kata Dr Noor Hisham. Pemeriksaan ke atas 66 individu yang merupakan kontak rapat suami isteri menemui enam lagi kes baharu, berusia antara 13 dan 60 tahun.

“56 individu lain disahkan negatif sementara dua yang lain masih menunggu keputusan ujian mereka,” kata Dr Noor Hisham. Dalam pada itu, Sabah sekali lagi mencatatkan jumlah jangkitan Covid-19 tertinggi, dengan 98 daripada 115 kes baharu di negara ini pada hari Isnin. Terdahulu, kerajaan mengumumkan bahawa Perintah Kawalan Pergerakan Diperketatkan (PKPD) Bersasar pentadbiran dilaksana di Lahad Datu, Tawau, Kunak, Semporna mulai tengah malam ini. – The Star.

Mengejutkan 4 Daerah Di Sabah Diisytiharkan Ini Mulai Harini. Tk Sangka Sampai Macam Tu Sekali Yang Terjadi Di Sabah Bila Kes Positif Covid 19 Naik Mendadak Disana.

Kuala Lumpur: Kerajaan melaksanakan Perintah Kawalan Pergerakan Diperketatkan Bersasar (PKPDB) Secara Pentadbiran di Lahad Datu, Tawau, Kunak dan Semporna di Sabah sehingga 12 Oktober ini. Menteri Kanan (Kluster Keselamatan) Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob berkata, arahan berkuat kuasa mulai 12.01 tengah malam ini akan membabitkan seramai 962,661 penduduk.

Katanya, Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) mengesahkan terdapat 1,195 kes positif jangkitan Covid-19 di daerah Lahad Datu, Tawau, Kunak dan Semporna dalam tempoh 1 hingga 27 September lalu. Katanya, daripada jumlah itu, Lahad Datu merekodkan 241 kes, Tawau (634 kes), Kunak (65 kes) dan Semporna (255 kes).

“Mengambil kira jumlah kes Covid-19 terbabit, kerajaan atas nasihat Menteri Kesihatan memutuskan untuk melaksanakan arahan PKPDB secara pentadbiran di kawasan-kawasan ini. Pelaksanaan PKPDB ini bagi membendung jangkitan dan penularan Covid-19 dalam daerah berkenaan serta membolehkan aktiviti pengesanan kes secara bersasar dilaksanakan sepanjang tempoh 14 hari,” katanya dalam kenyataan, hari ini.

Beliau berkata, dengan pelaksanaan perintah itu, semua penduduk di empat daerah terbabit tidak dibenarkan keluar dari kawasan PKPDB sepanjang tempoh perintah dikuat kuasakan. Menurutnya, bukan penduduk dan pelawat tidak dibenarkan masuk ke empat daerah terbabit sepanjang tempoh perintah dilaksanakan.

“Semua aktiviti perniagaan dihentikan kecuali premis barangan keperluan dan perkhidmatan (essentials) di empat daerah terbabit. Pengkalan Perubatan (Medical Base) akan dibuka di kawasan PKPDB, manakala semua laluan keluar masuk ke kawasan PKPDB ditutup,” katanya.

Menurutnya, bagi memastikan pematuhan perintah itu, Polis Diraja Malaysia (PDRM), Angkatan Tentera Malaysia (ATM), Angkatan Pertahanan Awam Malaysia (APM), Jabatan Sukarelawan Malaysia (Rela), pihak berkuasa tempatan (PBT) dan pegawai yang diberi kuasa, akan mengawal seluruh kawasan terbabit.

Katanya, bagi pelaksanaan perintah itu, semua penduduk diminta untuk bertenang dan memberi kerjasama sepenuhnya kepada petugas KKM serta mematuhi semua arahan pihak berkuasa. Penduduk yang memerlukan bantuan atau mempunyai pertanyaan boleh menghubungi talian khas Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Lahad Datu di talian 089-881255, Tawau (089-752222), Kunak (089-851222) dan Semporna (089-782020).

Mengejutkan Kes Covid 19 Di Sabah Paling Tinggi Sekarang. Ramai Individu Dari Sabah Akan Dtg Ke Semenanjung Esok. Ini Tindakan Yg Akan Dikenakan Pada Mereka Esok.

Kuala Lumpur: Semua individu yang pulang dari Sabah akan menjalani saringan kesihatan Covid-19 di Pintu Masuk Antarabangsa bermula esok sehingga 10 Oktober. Ketua Pengarah Kesihatan Tan Sri Dr Noor Hisham Abdullah berkata, terdapat keperluan untuk melaksanakan langkah pencegahan dan kawalan penularan jangkitan Covid-19 ke atas individu dengan sejarah perjalanan dari Sabah bagi memantau risiko penularan jangkitan dalam kalangan individu berkenaan.

“Mereka diwajibkan untuk memuat turun dan mendaftar aplikasi MySejahtera dan daftar masuk menggunakan aplikasi ini setibanya di Pintu Masuk Antarabangsa dan menjalani saringan gejala jangkitan saluran pernafasan.

“Mereka juga akan menjalani ujian saringan pengesanan Covid-19 sejurus tiba di Pintu Masuk Antarabangsa dan menjalani perintah pengawasan dan pemerhatian di rumah (HSO),” katanya dalam kenyataan, hari ini. Dr Noor Hisham berkata, semua individu di Pintu Masuk Antarabangsa akan diberi surat HSO, dan dipakaikan gelang kuarantin.

“Tarikh HSO akan bermula dari tarikh ketibaan di pintu masuk sehingga keputusan makmal diperolehi. Pelepasan HSO akan diberikan sekiranya keputusan ujian makmal menunjukkan negatif Covid-19. Sekiranya terdapat individu yang perlu meneruskan perjalanan ke rumah masing-masing dengan menaiki kenderaan awam seperti teksi dan khidmat e-hailing, surat kebenaran untuk ke alamat yang ditetapkan akan diberikan pada hari berkenaan,” katanya

Menurutnya, sekiranya individu berkenaan mengalami gejala jangkitan saluran pernafasan dalam tempoh 14 hari dari tarikh pulang, individu berkenaan perlu menjalani saringan ulangan bagi Covid-19. “Saringan ke atas individu (warga negara dan bukan warga negara) yang pulang dari Sabah ini dikecualikan daripada caj ujian Covid-19.

“Tempoh pelaksanaan langkah pencegahan dan kawalan penularan jangkitan Covid-19 ke atas individu yang baru pulang dari Sabah akan disemak dari semasa ke semasa, berdasarkan penilaian risiko penularan jangkitan pada masa berkenaan dan maklumat mengenai sebarang perubahan berkaitannya akan dimaklumkan kepada umum,” katanya.

Kredit:Hmetro

Seorang Staff Butik Di Mall Yg Terkenal Di Ibu Kota Positif Covid 19. Puncanya Sangat Mengejutkan. Sampai Macam Tu Sekali Punca Dia Dijangkiti Positif Covid 19.

Menerusi hantaran hari ini dari Facebook Sunway Pyramid, pihak pengurusan memberitahu bahawa seorang staff dari butik sukan telah positif C0vid 19. Pengurusan Sunway Pyramid Mall telah diberitahu mengenai satu kes C0vid 19 pada 26/9/2020, yang melibatkan satu kakitangan kedai Nike di tingkat pertama pusat membeli-belah yang mempunyai sejarah perjalanan.

Kami ingin meyakinkan semua penyewa, vendor dan pelanggan bahawa kes itu adalah kes terpencil dan telah dihadiri segera setelah dikenal pasti, bersama-sama dengan penyewa yang terlibat mematuhi sepenuhnya garis panduan Kementerian Kesihatan (KKM).

KKM juga menghubungi mereka yang telah berhubungan dekat dengan yang kontak rapat, dan telah diperintahkan untuk melakukan pemeriksaan dan kuarantin diri. Kes ini dikendalikan dengan baik dan terkawal kerana tindakan pantas yang dilakukan oleh penyewa bersama dengan pihak berkuasa.

Sunway Pyramid Mall telah segera melakukan dan menyelesaikan pembersihan mendalam, pembasmian kuman menyeluruh serta pembersihan di seluruh premis; dan meningkatkan kekerapan proses sedemikian setiap hari.

Kami juga telah bekerjasama dengan penyewa yang terjejas untuk menyelaraskan secara menyeluruh penyiapan kerja pembersihan yang mendalam, serta mendapatkan kemas kini tepat pada masanya untuk menangani masalah ini dengan berkesan dan cekap.

Pusat membeli-belah dan pegawainya telah dilatih untuk menerapkan standard dan protokol tertinggi untuk kebersihan dan sanitasi sesuai dengan garis panduan keselamatan dan kesihatan KKM di C0vid 19. Dari masa ke masa kami terus memantau perkembangannya, kami ingin memaklumkan semua pengunjung, penyewa dan masyarakat kami untuk tetap tenang dan waspada selama ini, dan menerapkan amalan kebersihan diri yang baik.

Pengurusan Sunway Pyramid Mall komited sepenuhnya untuk melindungi kesihatan dan keselamatan penyewa dan komuniti kami, terima kasih.

Sumber : FBSunwayPyramid/OM

Terkini Dr Noor Hisham Dedahkan Lebih Banyak Mutasi D614G Yang Ditemui Dalam Sampel Ujian Covid 19. Mutasi D614G Dikatakan 10 Kali Lebih Mudah Untuk Berjangkit. Mengejutkan Rupanya Ini Punca.

Kesemua 32 ujian saringan yang dibuat terhadap sampel pesakit positif Covid-19 disahkan mempunyai mutasi D614G oleh Dr. Noor Hisham hari ini. “Institute for Medical Research (IMR) Malaysia telah melakukan ujian genom terhadap sampel virus yang diambil dari proses pengasingan dan pemupukan untuk kluster Benteng (23), Sivangangga (4) person under investigation (PUI), Tawar (3), Sungai (1) dan Bukit Tiram (1).”

“Ujian susulan telah dilakukan untuk mengkaji susunan genetik virus yang telah kita pisahkan dan bandingkannya dengan mutasi sebelumnya yang terdapat di kluster Tawar dan Sivangangga.” “Seperti yang dijangka, semua sampel virus yang kami pisahkan dari kelompok Kedah ini saling berkaitan dan berkemungkinan besar berasal dari sumber yang sama.”

Selain itu, menurut Dr. Noor Hisham, semua 23 sampel dari kluster Benteng didapati serupa tetapi tidak mempunyai kaitan dengan virus yang dijumpai di Kedah, walaupun semuanya mempunyai mutasi D614G. Tambahnya, KKM akan terus melakukan ujian dan membandingkan sampel virus ini dengan yang lain dalam keluarga Covid-19 atau Phylogenetic tree.

Mutasi Covid-19 ini telah dikenalpasti oleh para saintis pada bulan Julai lalu dan kemunculannya dilihat sebagai penghalang kepada usaha yang sedang dilakukan untuk mencipta vaksin Covid-19 yang berkesan. Ya lah, dorang buat vaksin berdasarkan sampel virus masa awal penemuan, sekarang ada mutasi pula. Bertabahlah saintis dan para medical line sekalian.

Sumber : Malaymail

Terkini Kes Positif Covid 19 Kembali 3 Angka. 111 Kes Disahkan Positif Covid 19 Hari Ni. Terkedu Kes Di Sabah Paling Tinggi. Rupa Rupanya Ini Punca Buat Orang Ramai Terkedu.

PUTRAJAYA, 25 Sept – Jumlah jangkitan COVID-19 kembali ke tiga angka dengan mencatatkan 111 kes baharu hari ini. Daripada angka tersebut, 107 daripadanya melibatkan kes tempatan dan empat (4) lagi kes import. Menurut kenyataan Kementerian Kesihatan (KKM), terdapat 97 kes dikesan di Sabah, antaranya 74 kes daripada Kluster Bangau-Bangau dan 13 lagi daripada Kluster Benteng. Sementara itu, terdapat lapan (8) kes dikesan di Kedah termasuk tujuh (7) daripada Kluster Sungai serta satu (1) kes di Pahang. Maklumat lanjut menyusul.

Sumber: KKM

Terkini PM Umumkan Kalau Kes Positif Covid 19 Terus Meningkat Dia Akan Lakukan Sesuatu Buat Rakyat Terkejut. Akhirnya PM Tampil Bersuara Lantang Umumkan Kemungkinan Ini Yang Akan Diisytiharkan.

“Sekiranya kes Covid-19 meningkat dengan mendadak PKP akan dilaksanakan semula.” Itulah kata-kata yang diberikan oleh Perdana Menteri Malaysia, Tan Sri Muhyiddin Yassin dalam Perutusan Khas Perdana Menteri sebentar tadi ketika menyampaikan pekembangan terkini tentang kes Covid-19 di Malaysia.

Ia berikutan dengan peningkatan yang begitu mendadak dekat 3 daerah baru-baru ini. Tambahnya lagi, pandemik ini mungkin akan berterusan dalam masa yang agak lama. Malah, beliau turut menambah bahawa kerajaan akan cuba meningkatkan lagi kawalan di sempadan bagi menghalang kemasukan Pendatang Asing Tanpa Izin (PATI)

Tan Sri Muhyiddin ketika menzahirkan rasa bimbangnya akibat peningkatan kes itu juga turut mengingati rakyat Malaysia supaya patuh SOP agar dapat sama-sama bantu dalam memutuskan rantaian Covid-19 di Malaysia. Ini kerana beliau tidak teragak-agak untuk mengisytiharkan semula PKP jika kes terus meningkat secara mendadak.

Tiba Tiba Je Dr Noor Hisham Tampil Bongkarkan Sesuatu Tentang Covid 19. Dijangka Makin Hari Akan Makin Banyak Pemergian. Kes Juga Makin Hari Akan Makin Naik. Dan Kemungkinan Ini Yang Akan Diisytiharkan.

KUALA LUMPUR (Bernama) — Keadaan penularan COVID-19 di Malaysia kini berada dalam keadaan meruncing dan “bara api yang ada perlu dikawal supaya tidak merebak menjadi sesuatu yang tidak diigini.” Ketua Pengarah Kesihatan, Tan Sri Dr Noor Hisham Abdullah menyatakan demikian ketika sesi soal jawab dengan media selepas melaporkan perkembangan situasi COVID-19 dalam negara semalam, Khamis 10 Sept.

Sekiranya keadaan berterusan meruncing, peluang menjadi tipis untuk Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) “membendung benda ini” dan kemungkinan kes positif COVID-19 akan meningkat mendadak dan menyebabkan banyak pemergian seperti yang berlaku di banyak negara luar.

Kebimbangan beliau sudah tentunya berasas memandangkan kes baharu COVID-19 yang semakin meningkat sejak kebelakangan ini ditambah dengan kemunculan kluster baharu terutama di Kedah dan di Sabah. Untuk rekod, Malaysia mencatat kes positif COVID-19 tiga angka iaitu 100 pada Selasa 8 Sept, iaitu yang tertinggi sepanjang tempoh Perintah Kawalan Pergerakan Pemulihan (PKPP) yang dikuatkuasakan pada Jun lepas.

Untuk hari lain sepanjang tempoh rangkuman mingguan ini, kes baharu COVID-19 dua angka dicatat pada Isnin 7 Sept (62 kes), Rabu 9 Sept (24 kes), Khamis 10 Sept (45 kes) dan enam (6) kes pada Sabtu 5 Sept dan enam (6) kes pada Ahad 6 Sept.

Dr Noor Hisham juga jelas khuatir dengan nilai Rt atau R naught (Ro) yang meningkat kepada 2.34 pada 9 Sept dan kemudiannya menurun kepada 1.78 pada 10 Sept. Beliau sebelum ini menyatakan kemunculan kluster baharu ini meningkatkan nilai Ro iaitu kebolehjangkitan sesuatu virus pada permulaan sesuatu wabak di dalam masyarakat. Secara puratanya berapa ramai orang yang boleh dijangkiti oleh virus yang dibawa oleh kes dalam wabak tersebut.

Pada 26 Ogos 2020, Ro dilaporkan 0.74. Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) pada Selasa 8 Sept  memaklumkan bahawa Ro meningkat kepada 1.72 di. Malaysia. Peningkatan ketara ini memberi gambaran situasi risiko berlakunya lebih banyak transmisi di dalam komuniti.

Sebelum Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) dikuatkuasakan, Ro adalah 3.55. Menurut Dr Noor Hisham, menurunkan nilai Ro kurang daripada 1 secara berterusan, akan membantu memutuskan rantaian penularan jangkitan Covid-19 di Malaysia.


-----------------------------------------------------------------

Post a Comment

Previous Post Next Post