Bila dah dapat rumah baru nak melawat. Akhirnya ank Toki tampil bersuara beri respon padu bila ada warganet komen macam tu.

Bila dah dapat rumah baru nak melawat. Akhirnya ank Toki tampil bersuara beri respon padu bila ada warganet komen macam tu.

Beberapa hari lalu To’ki memuat naik gambar perjumpaan bersama anak, cucu dan menantunya di laman Facebook..

Bila dah dapat rumah baru nak melawat. Akhirnya ank Toki tampil bersuara beri respon padu bila ada warganet komen macam tu.

Pertemuan dengan anak bernama Noor Hidayah atau Yaya itu merupakan yang pertama kali selepas kali terakhir mereka berjumpa kira-kira empat tahun lalu ketika Yaya melangsungkan perkahwinan.

ARTIKEL MENARIK: Mengejutkan Izreen dan Ude muncul di mahkamah. Akhirnya Izreen tampil buka mulut bongkarkan sesuatu tentang rumahtangganya dengan Ude.


”Mak pesan sebagai anak, saya kena cari ayah walaupun dia tidak cari kami adik-beradik. ”Baik atau buruk ayah dia tetap bapa kandung kami. Itu yang mak pesan. Disebabkan itu juga, saya dan adik-beradik lain nekad mencari dan pergi berjumpa ayah.” luah Yaya. Bagaimanapun selepas kisah pertemuan Yaya dengan ayahnya To’ki itu mendapat liputan meluas media, timbul pula kisah lain.

Warganet cuba ftnah Yaya

Ia susulan terdapat segelintir warganet yang cuba memanipulasi keadaan dengan mengatakan Yaya hanya berjumpa To’ki selepas ayahnya itu mendapat rumah baru. ”Bapak dah dapat rumah baru anak-anak nak tumpang sekaki la tu..” tulis individu terbabit

Yaya yang berkongsi perkara itu di Instagramnya bagaimanapun tenang menjawab. ” Hmm aku dah ada rumah sendiri laa, tak jumpa salah, jumpa salah. ” Masa aku tak cari kata anak drhka, dah semua elok, isu rumah pulak dahh.. Aku dah ada rumah, jangan risau laa” tulis Yaya


Jumaat lalu, Noor Hidayah sudah menemui ayahnya yang juga penyanyi yang pernah popular satu masa dahu, pada Jumaat lalu. Hidayah berkata, dia bersama adik-beradik mengambil keputusan bertemu bapanya itu selepas dinasihati ibu mereka, Roziah Atan, 53 selain membaca pesanan daripada warganet di laman sosial yang mengikuti perkembangan kisah mereka.

Menurut Hidayah, pertemuan itu dianggap hikmah terbesar dalam hidupnya selepas hampir empat tahun tidak bersua muka dengan penyanyi Seni Berzaman itu. ”Suami juga hampir setiap malam mengingatkan saya untuk bertemu ayah dengan sering memberikan kata-kata positif.

” Setiap hari dia pujuk cakap benda-benda yang baik dan tunjuk video Facebook ayah yang sentiasa berkongsi mengenai kami adik-beradik. Pada pertemuan itu, memang sedih dan masing-masing menangis. Macam drama air mata juga. Alhamdulillah, semuanya okey selepas itu,” katanya.

Menurut Hidayah, dia bersama tiga beradik lain turut mengunjungi rumah baru bapanya sebelum mereka keluar makan malam bersama. ”Sebelum berjumpa, kami ada berbual di telefon. Apabila saya dan suami mahu keluar makan, kami mengajak ayah sekali pada Jumaat lalu.

”Esoknya, saya datang berjumpa ayah bersama adik-adik pula. Saya juga berkesempatan melihat rumah ayah dan kemudiannya, kami keluar makan bersama. ”Di restoran, kami berpeluang lihat ayah menyanyi secara ‘live’. Jujurnya, saya gembira, terubat rindu nak tengok ayah menyanyi.

” Bukan kami sahaja, malah ayah juga kelihatan gembira dapat bersatu semula dengan anak, cucu dan menantu,” katanya. To’ki memiliki lima cahaya mata hasil daripada perkahwinan pertama. Anak sulungnya, Mohd Hafizi, 28, diikuti Noor Hidayah, 27, Noor Husna, 22, Noor Aishah, 21 dan Mohd Hairi Hanis, 18. Menerusi perkahwinan kedua bersama Nik Aida Mustapha dikurniakan Nur Nilam Qaseh.

Sumber : http://limauais.pw/

Toki langsung tak beri nafkah dan tak tengok ank. Akhirnya adik Toki tampil buka mulut bongkarkan cerita sebenar buat ramai terkedu.

Sejak seminggu lalu, kisah tentang To’ki, penyanyi yang pernah popular suatu masa dahulu dan kini tinggal di sebuah pondok jadi perhatian masyarakat. Kemudian timbul kenyataan anak perempuan To’ki yang mendakwa bapanya itu telah ‘membuang’ dia dan adik beradik lain ketika masih kecil.

Mengulas perkara tersebut, adik To’ki tampil mempertahankan penyanyi popular era 1990-an itu, bahawa To’ki tidak pernah membenci anak-anaknya walaupun mereka menjauhinya. Habibah Mansur, 44, berkata, faktor ekonomi dan hidupnya terumbang-ambing ketika itu membuatkan perkara ini berlaku.

Sebelum ini, anak kedua To’ki, Noor Hidayah Mohd Zaki, 27, mendakwa kali terakhir dia bertemu bapanya itu ialah empat tahun lalu apabila To’ki menjadi wali nikahnya. Hidayah berkata, sejak To’ki dan ibunya berpisah kira-kira 16 tahun lalu, itulah kali pertama dia menatap wajah bapa. Mengulas krisis membabitkan abang dan anak-anaknya, Habibah berkata, dia berada di tengah-tengah dan perlu bijak memainkan peranan supaya tiada yang kecil hati.

” Yaya (panggilan untuk Hidayah) anak saudara saya dan To’ki pula bapa kandungnya. ” Apabila orang bertanyakan kasih sayang To’ki terhadap anak-anaknya, saya tak nafikan kerana saya pernah tinggal bersamanya selepas tamat SPM. ” Saya tahu bagaimana dia melayan anak-anaknya. Dia jarang tinggikan suara terhadap anak-anak. Tapi mungkin keadaan yang berlaku itu buat anaknya terasa.

” Masing-masing ada buat silap dan Yaya sebagai anak berhak untuk terasa. Mungkin pada dia bapanya mengabaikannya. ” Namun, sebenarnya setiap kali To’ki datang jumpa saya, dia selalu ajak saya berjumpa Yaya,” katanya. Ketika sedang bekerja di pejabat, Habibah dihubungi To’ki yang menunggu di depan rumahnya semata-mata untuk membawanya berjumpa Yaya.

” Saya tak dapat ikut kehendak To’ki kerana menghormati pendirian anak-anak saudara saya yang tak mahu berjumpa bapanya. ” Yaya juga pernah meluahkan perasaannya berkenaan bapanya. Begitu juga abangnya, Hafizi dan saya tak salahkan mereka. ” To’ki tak pernah marahkan mereka, malah dia selalu minta nombor telefon anak-anaknya daripada saya. Namun, saya pegang amanah dan hormat permintaan mereka.

” Saya ada nasihatkan Yaya, baik atau buruk seorang ayah, itu tetap ayah kita. Kalau kita tak jaga rahsia keluarga kita, orang lain akan ambil kesempatan. Habibah juga sentiasa berdoa supaya anak-anak saudaranya boleh memaafkan bapa mereka, manakala To’ki perlu berusaha mendekatkan kembali diri kepada mereka.

” Dia pernah bercerita mengenai kesedihannya apabila anak-anak enggan jumpa. Saya faham hati dan perasaan abang saya. ” To’ki dengan kak long (bekas isterinya) okey tapi kita kena hormat perasaan anak-anaknya. Kalau tak salah mereka berpisah ketika Yaya berusia 10 tahun.” Benda sebenarnya boleh selesai tapi disebabkan ada yang ambil kesempatan, ia jadi besar tapi saya tak marahkan Yaya,” katanya.

Habibah berkata, To’ki juga mempunyai seorang anak perempuan bernama Nur Nilam Qaseh dengan bekas isteri kedua yang kini dijaga bekas isterinya itu. Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!

Sumber : asiakini


Loading...
loading...


Anak mengaku ayahnya buang mak dan adik beradiknya. Akhirnya Toki tampil bersuara lantang bila anaknya cakap dia buang keluarga lamanya

APA yang ayah (To’ki) rasa dan hadap sekarang, itulah yang kami rasa masa ayah tinggalkan kami dulu”. Itu luahan seorang wanita, Nor Hidayah, 26, anak kepada penyanyi To’ki yang tular semalam dek kerana kehidupannya yang sekarang ini tinggal di sebuah pondok dalam keadaan daif bersama isterinya, Sharifah Fairuz Syed Yusof, 48, di pinggir hutan di Batu 12, Gombak, Selangor.

Pendedahan kehidupan yang dijalani oleh To’ki atau nama sebenarnya, Mohd. Zaki Mansur oleh ASTRO AWANI semalam, ternyata mengundang rasa simpati dan kasihan para peminat yang masih mengingati penyanyi itu yang kini berusia 53 tahun.

Sejak tersebar kisah kehidupan To’ki, ada dalam kalangan masyarakat yang mempersoalkan, di manakah anak-anak To’ki hasil daripada perkahwinan pertamanya dahulu, sehingga sanggup melihat ayah sendiri hidup di pinggir hutan tanpa adanya kemudahan asas seperti bekalan air paip bersih dan tenaga elektrik?

Susulan komen-komen warganet itulah yang membuatkan salah seorang anak To’ki, Nor Hidayah mendedahkan kisah peribadi kehidupan yang pernah beliau jalani ketika To’ki di zaman kegemilangannya sebagai artis, tinggalkan isterinya pada ketika itu dan anak-anak. Nor Hidayah turut memberi jawapan mengapa mereka yang didakwa oleh segelintir warganet yang tidak tahu cerita di sebaliknya, tidak mengambil peduli mengenai ayah mereka, To’ki.

“Ramai yang tanya mana pergi anak-anak To’ki. Kalian tak ada di tempat kami.

“Masa zaman kegemilangan dia, masa To’ki ada semua harta, aku, abang, adik-adik dengan ibu kena tinggal (ditinggalkan oleh To’ki) tanpa ada apa-apa. “Masa itu To’ki hidup dengan isteri barunya (merujuk kepada Sharifah Fairuz Syed Yusof). Jenguk kami adik beradik pun tidak, apatah lagi memberi nafkah,” catat Nor Hidayah di akaun Instagramnya yayazaky


Menurut Nor Hidayah lagi menerusi catatan IGnya itu, hanya ibunya seorang yang bersusah payah berusaha untuk mereka sekeluarga meneruskan kehidupan. Malahan, mereka sebelum ini terpaksa hidup berpindah randah kerana tidak mampu membayar sewa rumah sehingga ada ketikanya, dihalau keluar.

“Saya hadap ibu dan menangis kerana terlalu kecewa dengan apa yang kami hadapi masa itu. Susahnya hanya Allah yang tahu,” jelas Nor Hidayah. Menurutnya lagi, To’ki sudah hilang (menghilangkan diri) sejak dia bersekolah rendah sehinggalah dia menamatkan pengajiannya di peringkat Ijazah Sarjana Muda.

Di sepanjang tempoh itu juga tambah Nor Hidayah, semuanya ditanggung oleh ibunya sendiri. To’ki merupakan seorang penyanyi popular era 90an dengan lagu-lagu berkonsepkan pop Melayu dan pop etnik. Antara lagu-lagu To’ki yang mendapat sambutan hangat pendengar ialah Seni Berzaman, Biasan dan Hampa.

Paparan oleh ASTRO AWANI dan dipetik oleh SUARA MERDEKA semalam mengenai kisah kehidupan yang dijalani oleh To’ki bukanlah kali pertama dipaparkan dan menjadi tular di sosial. Sekitar tahun 2017, To’Ki kononnya pernah dituduh mengemis daripada orang ramai. Bagaimanapun tuduhan itu dinafikan oleh To’ki yang berkata, dia masih lagi mempunyai kudrat untuk berusaha dan bukannya sekadar mengharap bantuan orang. -SM

‘Orang tak tahu cerita kami’

BH Online menjejaki Noor Hidayah, 27, yang mesra disapa Yaya selepas entri yang dimuat naiknya, tular, mendakwa To’ki tidak menunaikan tanggungjawab sebagai bapa selepas tinggalkan ibu, dirinya dan empat beradik lain.

Kisah kehidupan To’ki, 53, dan isterinya, Sharifah Fairuz Syed Yusof, 48, yang tinggal dalam pondok di Batu 12, Gombak, tular, sejak beberapa hari lalu. Noor Hidayah berkata, dia dan adik-beradik yang lain terkejut mendapat tahu keadaan To’ki dan kehidupannya di pondok melalui laporan media.

“Sejujurnya, saya dan adik-beradik yang lain baru dapat tahu keadaan ayah selepas berita disiarkan… Barulah kami tahu ayah sudah berkahwin lain. “Memang terkejut sebab tidak sangka ayah hidup dalam keadaan begitu. Sebelum ini, saya ada tengok ayah buat lintas langsung di FB, tetapi tidak sangka begitu keadaan tempat tinggalnya,” katanya.

Noor Hidayah berkata, selepas ditinggalkan, mereka tidak pernah berhubung dengan To’ki sehinggalah berjumpa sekejap pada hari pernikahannya. Mengenai perkongsiannya di laman sosial berhubung kisah To’ki, Noor Hidayah berkata, entri itu bukan untuk meraih simpati, sebaliknya bertujuan mempertahankan dirinya dan adik-beradik lain. “Pada awalnya, kami mahu berdiam tetapi ramai yang membuat tanggapan negatif. Disebabkan itu, adik beradik mewakilkan saya untuk bersuara.

Tak tahu ayah tinggal kat pondok sebab last jumpa 4 tahun lepas. Anak Toki terkejut bila tahu ayahnya tinggal dalam pondok. Akhirnya anak Toki bongkar cerita sebenar

KUALA LUMPUR: Anak To’ki, Noor Hidayah mendkwa kali terakhir bertemu penyanyi era 1990-an itu ketika beliau menjadi wali nikahnya, empat tahun lalu. Anak kedua daripada lima beradik itu memberitahu, sejak ayah dan ibu berp1sah, kira-kira 16 tahun lalu, itulah kali pertama dia menatap wajah To’ki,

sehinggalah dia dan adik-beradik membaca kisah penyanyi lagu Seni Berzaman itu yang tuIar, sejak beberapa hari lalu. “Ketika ibu dan ayah berpisah, saya berusia 11 tahun. Selepas berpisah, ayah menghiIangkan diri daripada kami. Sehinggalah empat tahun lalu, ayah datang pada hari pernikahan saya selepas dibawa keluarganya.

“Selama ini, kami memang tidak pernah berhubung, kecuali abang yang ada berinteraksi dengan ayah beberapa kali di Faceb0ok (FB)… Itu sahaja, telefon atau mesej memang tiada,” katanya kepada BH Online. BH Online menjejaki Noor Hidayah, 27, yang mesra disapa Yaya selepas entri yang dimuat naiknya, tuIar,

mendkwa To’ki t1dak menunaikan tanggungjawab sebagai bapa selepas tinggalkan ibu, dirinya dan empat beradik lain. Kisah kehidupan To’ki, 53, dan isterinya, Sharifah Fairuz Syed Yusof, 48, yang tinggal dalam pondok di Batu 12, Gombak, tuIar, sejak beberapa hari lalu.

Noor Hidayah berkata, dia dan adik-beradik yang lain terkjut mendapat tahu keadaan To’ki dan kehidupannya di pondok melalui laporan media. “Sejujurnya, saya dan adik-beradik yang lain baru dapat tahu keadaan ayah selepas berita disiarkan… Barulah kami tahu ayah sudah berkahwin lain.

“Memang terkjut sebab tidak sangka ayah hidup dalam keadaan begitu. Sebelum ini, saya ada tengok ayah buat lintas langsung di FB, tetapi tidak sangka begitu keadaan tempat tinggalnya,” katanya. Noor Hidayah berkata, selepas ditinggaIkan, mereka tidak pernah berhubung dengan To’ki sehinggalah berjumpa sekejap pada hari pernikahannya.

Mengenai perkongsiannya di laman sosial berhubung kisah To’ki, Noor Hidayah berkata, entri itu bukan untuk meraih s1mpati, sebaliknya bertujuan mempertahankan dirinya dan adik-beradik lain. “Pada awalnya, kami mahu berdiam tetapi ramai yang membuat tanggapan neg4tif. Disebabkan itu, adik beradik mewakilkan saya untuk bersuara.

“Orang cakap kami tidak ingat ayah dan lupa diri selepas hidup senang. Tetapi mereka tidak tahu apa yang kami lalui sebelum ini. “Saya harap apa yang saya luahkan dapat memberi penjelasan kepada orang ramai bahawa kami bukanlah seperti yang dianggap,” katanya.

Noor Hidayah berkata, dia tidak berniat membvrukkan bapa kandung, sebaliknya merasakan langkah itu perlu demi kepentingan ibu dan adik-beradik. Namun, Noor Hidayah tidak menyimpan dndam dan mendoakan yang terbaik buat ayah.

“Sudah tentu saya sedih melihat keadaan ayah, tapi itu jalan yang dia pilih. Mungkin itu juga dugaan atas apa yang dilakukan ke atas kami. “Kami doakan yang terbaik buat ayah. Kami mahu ayah mendapat kehidupan yang lebih baik. Sebenarnya, kami semua selalu ingat pada ayah. Bvruk macam mana pun, ayah tetap ayah kami,” katanya.

Sementara itu, To’ki berbangga semua permata hatinya berjaya dalam hidup.

Keberatan bercerita kisah peribadi, To’ki berkata, biar apapun yang berlaku, dia mengambil tahu perkembangan anak-anak. “Anak-anak saya semuanya berjaya dalam bidang masing-masing dan berpelajaran tinggi. Tuduhan mendkwa saya tidak menghiraukan mereka adalah tdak benar.

“Mereka hidup selesa dengan bekas isteri. Saya memohon orang di luar janganlah menulis yang bukan-bukan dan menimbulkan cerita yang tidak benar,” katanya mengulas persoalan dibangkitkan warganet mengenai anak-anak.

To’ki akur tatkala diri mendapat perhatian ramai, isu seumpama itu datang menerjah. Tidak keberatan berkongsi, To’ki berkata dia memiliki lima cahaya mata hasil daripada perkahwinan pertama. To’ki berkata, anak sulungnya berusia 28 tahun iaitu Mohd Hafizi; diikuti Noor Hidayah, 27, Noor Husna, 22; Noor Aishah, 21 dan Mohd Hairi Hanis, 18.

Enggan mengambil endah tanggapan warganet, To’ki percaya ada hikmah di sebalik ujian dihadapi. To’ki berkata, bakatnya mula dihargai apabila video yang dimuat di laman Faceb0ok (FB) mencatatkan tontonan tinggi. Tambahnya, ada hikmah di sebalik penguatkuasaan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) mulai 18 Mac lalu.

“Nama saya menjadi sebutan ramai sejak PKP. Dulu, apabila saya buat siaran langsung di FB, tontonan hanya tiga atau empat orang. Sekarang mencecah ribuan penonton. To’ki berkata, dia tidak menyesaI memilih untuk menetap di pondoknya itu.

“Sebelum ini, pondok ini hanyalah tempat persinggahan saya. Saya hanya di sini beberapa malam untuk mencari inspirasi. “Tetapi, sejak lebih setahun lalu, saya memutuskan untuk menetap di sini kerana saya mahu menyediakan kandungan yang baik untuk pengikut laman sosial.

“Seiring dengan perniagaan industri muzik sekarang, saya juga mahu mewujudkan saluran Y0uTube sendiri,” katanya ditemui di pondoknya di Gombak, dekat sini, semalam. Selain aktif di laman sosial, To’ki banyak memenuhi undangan nyanyian di ibu negara.

“Sebelum PKP, saya banyak mendapat undangan nyanyian di Johor, Kedah dan Pulau Pinang. “Saya ada dua persembahan tetap iaitu di I’Dahlia Corner, Persiaran Stonor dan Pak Tam Sri Corner, Batu Caves pada setiap hujung minggu,” katanya.

Sumber: BH

Anak taknak jumpa Toki sampai sekarang. Akhirnya Toki bongkarkan sesuatu yang buatkan anak anaknya langsung taknak berjumpa

Anak To’ki, Noor Hidayah mendakwa kali terakhir bertemu penyanyi era 1990-an itu ketika beliau menjadi wali nikahnya, empat tahun lalu. Anak kedua daripada lima beradik itu memberitahu, sejak ayah dan ibu berpisah, kira-kira 16 tahun lalu, itulah kali pertama dia menatap wajah To’ki,

sehinggalah dia dan adik-beradik membaca kisah penyanyi lagu Seni Berzaman itu yang tular, sejak beberapa hari lalu. “Ketika ibu dan ayah berpisah, saya berusia 11 tahun. Selepas berpisah, ayah menghilangkan diri daripada kami. Sehinggalah empat tahun lalu, ayah datang pada hari pernikahan saya selepas dibawa keluarganya.

“Selama ini, kami memang tidak pernah berhubung, kecuali abang yang ada berinteraksi dengan ayah beberapa kali di Facebook (FB)… Itu sahaja, telefon atau mesej memang tiada,” katanya kepada BH Online.

BH Online menjejaki Noor Hidayah, 27, yang mesra disapa Yaya selepas entri yang dimuat naiknya, tular, mendakwa To’ki tidak menunaikan tanggungjawab sebagai bapa selepas meninggalkan ibu, dirinya dan empat beradik lain.

Kisah kehidupan To’ki, 53, dan isterinya, Sharifah Fairuz Syed Yusof, 48, yang tinggal dalam pondok di Batu 12, Gombak, tular, sejak beberapa hari lalu. Noor Hidayah berkata, dia dan adik-beradik yang lain terkejut mendapat tahu keadaan To’ki dan kehidupannya di pondok melalui laporan media.

“Sejujurnya, saya dan adik-beradik yang lain baru dapat tahu keadaan ayah selepas berita disiarkan… Barulah kami tahu ayah sudah berkahwin lain. “Memang terkejut sebab tidak sangka ayah hidup dalam keadaan begitu. Sebelum ini, saya ada tengok ayah buat lintas langsung di FB, tetapi tidak sangka begitu keadaan tempat tinggalnya,” katanya.

Noor Hidayah berkata, selepas ditinggalkan, mereka tidak pernah berhubung dengan To’ki sehinggalah berjumpa sekejap pada hari pernikahannya. Mengenai perkongsiannya di laman sosial berhubung kisah To’ki, Noor Hidayah berkata, entri itu bukan untuk meraih simpati, sebaliknya bertujuan mempertahankan dirinya dan adik-beradik lain.

“Pada awalnya, kami mahu berdiam tetapi ramai yang membuat tanggapan negatif. Disebabkan itu, adik beradik mewakilkan saya untuk bersuara. “Orang cakap kami tidak ingat ayah dan lupa diri selepas hidup senang. Tetapi mereka tidak tahu apa yang kami lalui sebelum ini.

“Saya harap apa yang saya luahkan dapat memberi penjelasan kepada orang ramai bahawa kami bukanlah seperti yang dianggap,” katanya. Noor Hidayah berkata, dia tidak berniat memburukkan bapa kandung, sebaliknya merasakan langkah itu perlu demi kepentingan ibu dan adik-beradik.

Namun, Noor Hidayah tidak menyimpan dend4m dan mendoakan yang terbaik buat ayah. “Sudah tentu saya sedih melihat keadaan ayah, tapi itu jalan yang dia pilih. Mungkin itu juga dugaan atas apa yang dilakukan ke atas kami.

“Kami doakan yang terbaik buat ayah. Kami mahu ayah mendapat kehidupan yang lebih baik. Sebenarnya, kami semua selalu ingat pada ayah. Burvk macam mana pun, ayah tetap ayah kami,” katanya.

via Era Kini


-----------------------------------------------------------------

Post a Comment

Previous Post Next Post