Perutusan Khas PM Tan Sri Muhyiddin sejam samada PKPB disambung. Tak sangka rupa rupanya ini yang didedahkan oleh Perdana Menteri selama sejam tadi

Perutusan Khas PM Tan Sri Muhyiddin sejam samada PKPB disambung. Tak sangka rupa rupanya ini yang didedahkan oleh Perdana Menteri selama sejam tadi

Sepanjang PKPB ini, jelas nyata penurunan jangkitan C0V19 di dalam Malaysia. Di dalam sidang media Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin nampak ‘Abah’ lebih sihat. Beliau baru sahaja selesai menjalani kuarantin 14 hari akibat ada contact rapat dengan salah seorang positif C0V19.

Perutusan Khas PM Tan Sri Muhyiddin sejam samada PKPB disambung. Tak sangka rupa rupanya ini yang didedahkan oleh Perdana Menteri selama sejam tadi
Perutusan Khas PM Tan Sri Muhyiddin sejam samada PKPB disambung. Tak sangka rupa rupanya ini yang didedahkan oleh Perdana Menteri selama sejam tadi

Di dalam sidang media, Perdana Menteri membuat kenyataan tentang ekonomi negara Malaysia yang sangat getir. Beliau memberitahu kadar pengangguran amat tinggi pada tahun 2020 ini. Ekonomi Malaysia dijangka akan semakin menguncup kerana penularan C0V19 dan ianya bukan di dalam Malaysia tetapi di seluruh dunia.

ARTIKEL MENARIK:Kes Positif Satu Digit. Akhirnya Dr Noor Hisham Tampil Bersuara Bila 4 Hari Berturut Kes Covid 19 Di Malaysia Mampu Bertahan Satu Digit

Kerajaan telah membuat inisiatif untuk memberi bantuan kepada rakyat seperti Bantuan Prihatin Nasional (BPN). Ini sedikit sebanyak memberi sedikit ‘nafas’ kepada rakyat.

Pelan Jana Semula Ekonomi Negara diperkenal

KERAJAAN memperkenalkan Pelan Jana Semula Ekonomi Negara (Penjana) untuk menjana ekonomi negara. Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin berkata, pelan bertema bersama menjana ekonomi itu membabitkan tiga teras utama iaitu memperkasa rakyat, melonjak perniagaan dan meransang ekonomi.

“Secara keseluruhan terdapat 40 inisiatif bernilai RM35 bilion di bawah Penjana ini. “Daripada jumlah itu, RM10 bilion suntikan fiskal langsung daripada kerajaan,” katanya pada Perutusan Khas Pelan Pemulihan Ekonomi Jangka Pendek yang disiarkan secara langsung di beberapa saluran televisyen hari ini.

Adakah sambung atau tidak PKPB?

Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin memberitahu bahawa Malaysia adalah antara negara terawal yang dapat mengawal penularan wabak C0V19. Perdana Menteri memberitahu kita sedang dalam fasa 4 iaitu fasa recovery (pemulihan).

Tetapi adakah disambung atau tidak? Hampir sejam semua menunggu kenyataan tersebut dan sehingga ke minit akhir tiada kenyataan diberikan oleh Perdana Menteri samada PKPB akan disambung atau tidak.

Rakyat mula tertanya tanya kerana pada kebiasaan PKP sebelum ini, Perdana Menteri akan buat pengumuman pada hari Jumaat tentang itu. Tetapi hari ini berbeza kerana tiada kenyataan diberikan, jadi sambung atau tidak masih belum diketahui,

Munkin pengumuman akan dilakukan pada waktu yang berbeza. Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih! Jom Tekan Like Page Kami Di Bawah Artikel ni.


Loading...
loading...

Video Penuh Perutusan Perdana Menteri Malaysia, Tan Sri Muhyiddin Yassin

Kredit: AwatttSyeikhh Network

Perdana Menteri Telah Tamat Kuarantin Covid 19. Tak Sangka Akhirnya Dr Noor Hisham Bersuara Bila Tan Sri Muhyiddin Dan 34 Pegawai Sudah Mula Bertugas

Akhirnya Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin dan kesemua 34 pegawai kerajaan yang menghadiri mesyuarat pasca-Kabinet yang sebelum ini dikenakan kuarantin 14 hari di rumah, sudah dibenarkan memulakan tugas di pejabat, esok.

Ketua Pengarah Kesihatan, Datuk Dr Noor Hisham Abdullah berkata, kesemua mereka menamatkan tempoh kuarantin yang bermula 21 Mei lalu susulan seorang pegawai didapati p0sitif C0VlD-19. ”Ujian calitan dijalankan terhadap kesemua mereka dan didapati neg4tif. Oleh itu, esok, mereka boleh memulakan semula tugas di pejabat,” katanya pada sidang media harian C0VlD-19 di sini, hari ini.

Beliau berkata keadaan pegawai yang sebelum ini didapati positif, sudah semakin baik dan ujian calitan mendapati ia neg4tif. Sementara itu, Dr Noor Hisham berkata inisiatif negeri Sabah yang membenarkan rakyat Malaysia yang disaring neg@tif pulang ke Sabah untuk bekerja tanpa kuarantin 14 hari boleh diguna pakai.

Jelasnya, jika saringan boleh dilaksanakan dalam tempoh tiga hari maka proses kuarantin boleh dikecualikan jika keputusan neg4tif. “Ia mungkin satu inisiatif yang boleh diguna pakai. Kita (Kementerian Kesihatan) pun sedang merancang sama ada boleh guna pakai bukan sahaja bagi mereka yang ingin pulang ke Sabah dan Sarawak tetapi untuk negara bagi mereka yang kembali atau ingin datang ke Malaysia,” katanya.

Mengulas lanjut, beliau berkata mereka yang ingin memasuki pintu negara perlu menjalani saringan terlebih dahulu di negara masing-masing. “Kalau neg@tif kita lihat bagaimana boleh membenarkan mereka datang tetapi kuarantin tetap akan dilaksanakan jika tiada saringan,” katanya.

Dr Noor Hisham berkata pertimbangan yang sedang dilaksanakan adalah sekarang ini bagi rakyat yang kembali sama ada dikuarantin secara wajib di pusat kuarantin atau di rumah. Ditanya saringan dalam tempoh tiga hari boleh dilaksanakan, Dr Noor Hisham berkata ia mampu dilakukan kerana 80 peratus ujian boleh dilaksanakan dalam tempoh 24 hingga 48 jam.

Sumber : BERNAMA via apampink

PERHATIAN: Pihak kami tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak kami juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda.



-----------------------------------------------------------------

Post a Comment

Previous Post Next Post