Orang Politik Buat Virus Baru. Akhirnya Sultan Johor Lantang Bersuara Tentang Pemimpin Politik Yang Beriya Berebut Kuasa Padahal Malaysia Belum Menang Menentang Covid 19

Orang Politik Buat Virus Baru. Akhirnya Sultan Johor Lantang Bersuara Tentang Pemimpin Politik Yang Beriya Berebut Kuasa Padahal Malaysia Belum Menang Menentang Covid 19

Sultan Johor, Sultan Ibrahim Iskandar bertitah bukan masa untuk bert3gang urat dan bertlkam lldah bagi mencari pengarvh p0litik atau kepentlngan peribadi ketika ini sebaliknya bekerjasama membantu rkyat. Baginda bertltah, tlndakan tersebut hanya akan melahirkan satu vlrus yang lebih berb4haya iaitu vlrus perp3cahan dalam kalangan pemlmpin p0litik.

Orang Politik Buat Virus Baru. Akhirnya Sultan Johor Lantang Bersuara Tentang Pemimpin Politik Yang Beriya Berebut Kuasa Padahal Malaysia Belum Menang Menentang Covid 19
Orang Politik Buat Virus Baru. Akhirnya Sultan Johor Lantang Bersuara Tentang Pemimpin Politik Yang Beriya Berebut Kuasa Padahal Malaysia Belum Menang Menentang Covid 19

“Vlrus ini nampaknya telah pun menvlar dalam kalangan pemimpin p0litik apabila berlakunya perg0lakkan dan perebvtan kuasa yang merungslngkan rkyat serta mengvgat kestabilan p0litik dan pembangunan ek0nomi negara. “Mereka yang dij4ngkiti vlrus ini akan lupa diri dan tidak akan pedulikan tentang kepentingan rkyat, asalkan mereka dapat apa yang dik3jar untuk kepentingan diri,” tital4h baginda.

ARTIKEL MENARIK:Tan Sri Muhyiddin lantang bersuara tentang sekolah yang bakal dibuka. Akhirnya Perdana Menteri dedahkan murid yang akan mula bersekolah semula dengan sop yang baru

Tambah baginda, vlrus itu mudah mer3bak melalui saluran media sosi4l dibantu oleh ej3n dan ‘cyber tro0pers’ yang menjadi batu api dalam memb4ngkitkan 1su s3nsasi. Saya berharap virvs perp3cahan ini dapat dib3ndung bagi meng3kalkan keharm0nian dan perpadvan hidup rkyat yang telah kita bina selama ini,” tit4h baginda.

Terdahulu, baginda merasmikan Pembukaan Rasmi Bagi Penggal Ketiga Persidangan Dewan Undangan Negeri (DUN) Johor ke-14 di Bangunan Sultan Ismail, Kota Iskandar hari ini. Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!!

Sumber : Ohmymedia/Transformasi

Dr Noor Hisham Tampil Bersuara. Tak Perlu Risau Kerana Kes Covid 19 Meningkat Sebenarnya Hanya Sebab Ini. Rupa Rupanya Ini Puncanya PKPB Dilaksanakan.

TREND peningkatan kes positif Covid-19 harian adalah melibatkan kes import dan kes yang dikesan dari lokasi dikenakan Perintah Kawalan Pergerakan Diperketatkan (PKPD). Justeru Kementerian Kesihatan (KKM) meminta semua rakyat di negara ini supaya tidak bimbang mengenai peningkatan kes harian yang dilihat sejak kebelakangan ini, termasuklah hari ini.

Ketua Pengarahnya, Datuk Dr Noor Hisham Abdullah berkata pesakit daripada kes import dan dari lokasi PKPD telah pun diasingkan untuk disaring sejak awal-awal lagi. “Trend kes-positif Covid-19 harian sejak kebelakangan ini menunjukkan peningkatan kes-kes import dan kes-kes yang dikesan dari lokaliti PKPD.

“Namun kita tak perlu khuatir dengan kes-kes ini… ia kerana mereka dari awal lagi telah diasingkan untuk disaring, diuji dan dirawat di hospital, ” katanya pada sidang media harian, Sabtu petang. Dr Noor Hisham berkata, aktiviti penularan Covid 19 dalam kalangan masyarakat setempat pula dapat dikenal pasti melalui aktiviti survelan klinikal jjangkitan wabak itu yang telah lama dijalankan.

“Ini dilaksanakan dengan persampelan pesakit Influenza Like Illness (ILI) dari lokasi sentinel seluruh negara dan pesakit Severe Acute Respiratory Infection (SARI) di semua hospital KKM, ” katanya. Jelas Dr Noor Hisham, sehingga 1 Mei sebanyak 7,880 saringan Covid-19 dalam aktiviti survelan klinikal telah dijalankan dengan hanya 12 kes dikesan daripada ILI (0.81 peratus) dan 54 kes dikesan daripada SARI (0.84 peratus).

“Selain itu, saringan Covid-19 juga dilaksanakan ke atas semua pesakit sebelum operation kecemasan dan separa kecemasan di hospital KKM sebagai langkah pencegahan penularan Covid-19 di kalangan petugas kesihatan.


Loading...
loading...

“Sehingga 1 Mei, terdapat hanya lima kes yang dikesan positif Covid-19 daripada 5,435 jumlah pesakit yang disaring (iaitu hanya 0.09%), ” katanya. Justeru Dr Noor Hisham berkata aktiviti pendekatan tertumpu yang dijalankan setakat ini terbukti berkesan dalam mengesan dan membendung penularan wabak Covid-19 di negara ini.

“Namun, ianya memerlukan tindakan selari rakyat untuk patuh kepada semua arahan dan nasihat kesihatan Kerajaan, ” katanya. Menurut Dr Noor Hisham, kadar kebolehjangkitan Covid-19 dalam komuniti masih dalam keadaan terkawal setakat ini.

“Kalau kita lihat sebelum pelaksanaan PKP 1,2, 3… sebelum PKP 1, R-Naught atau kebolehjangkitan kita 3.55. Pada 14 April lalu, R-Naught dah kurang kepada satu… sekarang 0.7. Apabila kita melihat tindakan kita sekarang iaitu PKPB jadi kita jangkakan R-Naught masih kurang daripada satu. Itu modeling telah kita laksanakan. Selagi R-Naught kurang daripada satu kita boleh kawal jangkitan dalam masayarakat, ” katanya.

SUMBER : Mstar

PKP Ditarik Balik. Tak Sangka Akhirnya Ismail Sabri Tampil Bersuara Lantang Tentang PKPB Yang Tan Sri Muhyiddin Umumkan Semalam Dan Ini Tindakan Utk Rakyat Yg Ingkar

PERINTAH Kawalan Pergerakan (PKP) masih berkuat kuasa meskipun PKP Bersyarat (PKPB) bakal bermula Isnin ini, tegas Menteri Kanan (Keselamatan), Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob. Beliau berkata, PKP tersebut diberikan sedikit kelonggaran kepada sektor tertentu dengan prosedur operasi standard (SOP) menerusi PKP Bersyarat (PKPB) yang berkuat kuasa pada 4 Mei,

Jelasnya, Akta 342 iaitu Akta Pencegahan dan Pengawalan Penyakit Berjangkit 1988 terus dikuatkuasa sepanjang PKP. “PKP tidak ditarik balik, masih terus dilaksanakan. Bukan bermakna PKPB ini tidak ada akta lagi yang mengikat rakyat kita untuk patuh kepada setiap arahan.

“Akta 342 masih lagi berkuat kuasa dan tindakan masih boleh diambil terhadap mereka yang melanggar kepatuhan akta ini,” katanya pada sidang media, petang Sabtu. Pada masa ini, PKP memasuki fasa keempat dari 29 April sehingga 12 Mei.

Ismail Sabri berkata, pergerakan dan SOP ketika PKP fasa keempat masih seperti PKP fasa satu, dua dan tiga. Beliau menambah, PKPB yang diumumkan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin pada Jumaat, adalah berdasarkan kepada dua kriteria utama iaitu kepentingan kesihatan dan keperluan merangsang semula ekonomi negara.

“Oleh sebab itu, kerajaan telah menyediakan SOP yang ketat untuk semua sektor,” katanya. Terdapat beberapa sektor yang masih dilarang beroperasi bagi mengurangkan risiko penularan jangkitan Covid-19.

PERHATIAN: Pihak admin tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak admin juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri.

 via apampink


-----------------------------------------------------------------

Post a Comment

Previous Post Next Post