Belum sempat raya polis dah siap siap serbu rumah. Akhirnya Ds Ismail Sabri bersuara bongkarkan keadaan sebenar pada hari raya pertama

Belum sempat raya polis dah siap siap serbu rumah. Akhirnya Ds Ismail Sabri bersuara bongkarkan keadaan sebenar pada hari raya pertama

KUALA LUMPUR: Polis Diraja Malaysia (PDRM) dan Angkatan Tentera Malaysia (ATM) akan membuat pemeriksaan di semua kawasan perumahan sepanjang Aidilfitri ini, bagi memastikan setiap kediaman tidak menerima tetamu lebih daripada 20 orang.

Belum sempat raya polis dah siap siap serbu rumah. Akhirnya Ds Ismail Sabri bersuara bongkarkan keadaan sebenar pada hari raya pertama
Belum sempat raya polis dah siap siap serbu rumah. Akhirnya Ds Ismail Sabri bersuara bongkarkan keadaan sebenar pada hari raya pertama

Menteri Kanan (Keselamatan), Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob, berkata PDRM dan ATM akan membuat siasatan lanjut terhadap kediaman yang memiliki banyak kenderaan di halaman rumah. Sejak beberapa hari lepas, kerajaan telah memaklumkan bahawa mereka yang merentas negeri untuk tujuan berhari raya akan dikenakan tindakan. Susulan daripada itu, pihak keselamatan negara akan mengambil inisiatif dengan memantau pergerakkan mereka yang pulang berhari raya dari rumah ke rumah.

ARTIKEL MENARIK: Jangan terkejut kalau ada polis datang beraya di rumah. Polis nekad buru individu yang terlepas rentas negeri untuk pulang beraya. Rupanya ini tindakan yang akan diambil.

Pemantauan dah bermula?

Jadi, menerusi arahan tersebut, pihak polis dilihat sudah mulai membuat pemeriksaan apabila melihat sesebuah rumah seakan mempunyai penghuni yang ramai. Dalam perkongsian yang dibuat oleh seorang pengguna Facebook dikenali sebagai Mohd Aizuddin, dapat dilihat beberapa foto pihak polis mengetuk pintu rumah bagi melakukan pemeriksaan.

Kenderaan banyak, polis mari

Menerusi perkongsian yang dibuat oleh sumber, dapat dilihat pihak berkuasa datang ke rumah dan bertemu dengan pemilik rumah bagi memastikan jumlah ahli keluarga yang berada di dalam. Hal ini berikutan kenderaan yang diparkir terlihat banyak dan agak mencurigakan.

Habislah kena saman

Walaupun kesahihan tersebut tidak dapat dipastikan, namun perkongsian ini pastinya menjadi peringatan kepada warganet yang sedang berniat atau sudah pun ‘terlepas’ pulang berhari raya di kampung. Justeru itu, rata-rata warganet telah tinggalkan komen yang pelbagai di Facebook sumber berhubung tindakan tegas pihak polis ini.

“PDRM dan ATM akan membuat rondaan ketika Hari Raya di setiap kawasan. Jika didapati ada banyak kenderaan di luar rumah, mereka akan semak kediaman itu untuk mengenal pasti jumlah tetamu. “Sekiranya ada banyak kenderaan, berkemungkinan ada ramai orang dalam rumah itu, dan polis akan siasat.

“Saya nak ingatkan bahawa PDRM dan ATM akan sentiasa memantau sepanjang Aidilfitri ini bagi memastikan semua pihak mematuhi prosedur operasi standard yang dikeluarkan kerajaan,” katanya pada pada sidang media

selepas mesyuarat khas menteri mengenai pelaksanaan Perintah Kawalan Pergerakan Bersyarat (PKPB) di Putrajaya Sekali lagi diingatkan kepada seluruh rakyat Malaysia, rentas negeri untuk berhari raya adalah tidak dibenarkan sama sekali.

Sumber : Mohd Aizuddin

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih! 

Sumber : M.B


Loading...
loading...

Kes Baru Covid 19 Lebih Banyak Dari Kes Sembuh. Akhirnya Dr Noor Hisham Bersuara Lantang Memaklumkan Keadaan Terkini Kadar Kesembuhan Malaysia Dari Covid 19

Dalam sidang media perkembangan C0vid-19 di Malaysia petang tadi, Ketua Pengarah Kesihatan Malaysia telah memaklumkan berkenaan laporan terkini pendemik itu di negara kita. Pada 19 Mei 2020, direkodkan bahawa sebanyak 31 kes telah sembuh dan discaj keluar daripada wad. Hal ini menunjukkan terdapat 80.91 % kes telah sembuh dan bebas daripada jangkitan C0vid-19.

Terkini #covid19malaysia STATUS KESEMBUHAN, 19 Mei. 31 kes sembuh dan telah discaj direkodkan pada hari ini menjadikan jumlah keseluruhan sembuh adalah sebanyak 5,646 (bersamaan 80.91%). Tahniah kepada petugas barisan hadapan KKM!

Namun begitu, terdapat 37 kes baharu dilaporkan dengan satu kes kematian melibatkan seorang warga emas berusia 77 tahun. Perkara tersebut menjadikan jumlah keseluruhan orang yang telah pergi buat selamanya di Malaysia adalah sebanyak 114 kes.

Terkini #covid19malaysia, 19 Mei. Kes sembuh harian = 31, Jumlah kes sembuh = 5,646, Kes baharu positif = 37, Jumlah positif = 6,978, Kes yang telah pergi buat selamanya= 1, Jumlah Kes yang telah pergi buat selamanya= 114, Sebanyak 11 kes dirawat di ICU dan 6 daripadanya memerlukan bantuan alat pernafasan.

Kes dilihat kian menurun

Menjawab soalan daripada wartawan, Dr Noor Hisham Abdullah telah memaklumkan bahawa sejak dua minggu yang lalu, jumlah kes dilihat tidak terlalu meningkat. Walau bagaimanapun, keadaan tersebut tidaklah secepatnya yang kita inginkan dan kita masih lagi menunggu penurunan peratusan kes C0vid-19 di Malaysia. “Jika kita melihat kembali dua minggu yang lalu, jumlah kes tidak meningkat. Namun ia masih tidak berkurang secepat yang kita inginkan

Kita boleh cecah ke satu angka kes

Dalam pada itu juga, Ketua Pengarah Kesihatan turut mengakui bahawa berasa sedikit lega jika kes sudah berada di bawah 50, namun tetap harus kekal beringat bahawa kita masih belum menang. “Selagi kita dibawah 50 (kes), saya dah cukup gembira.”

Dalam sidang media itu juga, beliau ada menyebut bahawa kita boleh mencapai 1 digit angka kes pada masa akan datang, namun ia bergantung kepada kepatuhan orang ramai dalam menghadapi PKPB ini.

Terkini: Status rentas negeri

Pergerakan antara 3 negeri iaitu Putrajaya, Kuala Lumpur dan Selangor dikira sebagai rentas daerah bukannya rentas negeri dalam tempoh PKPB. PKPB : PERGERAKAN RENTAS NEGERI TIDAK DIBENARKAN KECUALI ADA HAL KECEMASAN, KERJA ATAU KEBENARAN PDRM

PKPB : PDRM & ATM AKAN BUAT PEMERIKSAAN DARI RUMAH KE RUMAH SEMASA HARI RAYA. Jangan ingkar PKPB. Teruskan patuhi SOP yang telah ditetapkan semasa hari raya.

Task Force diwujudkan

PKPB : TASK FORCE OPERASI PEMATUHAN 19 MEI 2020. Amalkan langkah-langkah pencegahan yang telah ditetapkan supaya kita dapat hentikan penularan wabak COVID19. KITA MAMPU LAKUKANNYA. JADIKAN RAYA TAHUN INI LEBIH BERMAKNA. Amalkan norma baharu dan terus patuhi SOP PKPB yang telah ditetapkan.

Patuhi SOP PKPB dan ikut nasihat MKN, KKM

JANGAN ZIARAH BEKAS PESAKIT COVID19 YANG MENJALANI KUARANTIN PADA HARI RAYA. Ini demi menjaga keselamatan semua pihak dan bagi mematuhi SOP PKPB yang telah ditetapkan oleh kerajaan. Semoga kes positif C0vid-19 di Malaysia terus menurun dan jumlah kes baharu dapat dikurangkan tidak lama lagi.

Sumber: Twitter KKM, OMM

Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!

PERHATIAN: Pihak admin tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak admin juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri.

Rupanya Masih Ada Tujuh Lagi Kluster Yang Aktif. Akhirnya Kkm Dedah Punca Kes Baru Masih Bertambah.

Sebentar tadi, Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) telah mengeluarkan laporan terkini berkaitan dengan kluster COVID-19 yang masih lagi aktif di negara Malaysia. Mengikut laporang tersebut, sebanyak tujuh kluster yang masih lagi aktif dengan pertambahan beberapa kes baharu yang dicatatkan sehingga 13 Mei, 2020

Antaranya adalah: 1. Pedas (20 kes baharu) 2. Madrasah Solok Duku (2 kes baharu) 3. IPT Sabah (2 kes baharu) 4. Benus (1 kes baharu) 5. Pesantren (1 kes baharu) 6. Selangor Mansion (1 kes baharu) 7. Sendayan (1 kes baharu)

Sumber: KKM

Baru Beberapa Jam Pkp Dilonggarkan Kkm Kesan Ada Satu Lagi Kluster Baru Yang Libatkan Tapak Pembinaan Di Kuala Lumpur. Rupa Rupanya Ini Yang Terjadi Di Tapak Pembinaan Itu.

SERAMAI 28 warga asing disahkan positif covid-19 sekali gus mewujudkan kluster baharu dipanggil kluster pembinaan. Ketua Pengarah kesihatan Datuk Dr Noor Hisham Abdullah berkata, Kementerian kesihatan Malaysia sedang menjalankan siasatan di tapak pembinaan dan mengesan kaitannya dengan kluster lain.

“Individu dijangkiti didapati tinggal sekali dalam apartment, mungkin jangkitan daripada kluster lain. “Jadi kita masih jalankan siasatan ada kaitan dengan kluster perhimpunan Sri Petaling berikutan ada antara mereka yang hadir tetapi sudah lama sangat,” katanya pada sidang media harian covid-19 di Putrajaya, hari ini.

Menurutnya, siasatan masih dijalankan sama ada boleh atau tidak dikaitkan kluster baharu ini dengan jangkitan pasar borong berikutan ada rakan serumah mereka bekerja di situ selain kemungkinan juga kluster Kampung Baru.

“Tetapi setakat ini kita masih tak dapat bukti kukuh untuk kita kaitkan kluster ini dengan kluster pasar borong atau Kampung Baru, jadi kita namakan kluster pembinaan. “Semalam (kelmarin), tiada pertambahan kes baharu dan setakat ini kita ada 28 kes bukan warganegara yang bekerja di tapak pembinaan Kuala Lumpur,” katanya.

Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!

Sumber : cempedakcheese

Baru 72 Jam Pkp Dilonggarkan Kkm Kesan Satu Lagi Kluster Baru Telah Dijumpai. Rupa Rupanya Ini Yang Terjadi.

Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) mengesan satu lagi kluster baharu wabak koronavirus (Cov19) melibatkan pelajar Maahad Tahfiz Lanchang di Temerloh, Pahang. Ketua Pengarah Kesihatan, Datuk Dr Noor Hisham Abdullah berkata, ia selepas enam kes positif dikesan di kawasan tersebut.

“Mereka yang ada kontak rapat dengan enam kes positif ini kita akan jalankan saringan kesihatan. “Walaupun madrasah telah tutup tetapi masih ada yang tinggal dalam madrasah itu. “Jadi kita akan lihat bagaimana cara untuk kita laksanakan Perintah Kawalan Pergerakan Diperketatkan (PKPD) di madrasah itu sebagaimana di madrasah Kampung Sungai Lui, Selangor,” katanya pada sidang media di sini hari ini.

Mengulas lanjut, Dr Noor Hisham berkata, sehingga kini sebanyak 8,030 sampel telah diambil daripada pelajar dan kakitangan madrasah serta tahfiz yang berkaitan dengan perhimpunan di Seri Petaling. “Hasil pengesanan pelajar dan kakitangan madrasah serta tahfiz yang berkaitan dengan perhimpunan di Seri Petaling, sebanyak 378 kes positif,” katanya.

Berita Lain ..

Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) akan melaksanakan perkhidmatan kesihatan dari rumah ke rumah bagi mengurangkan kesesakan di klinik kesihatan ataupun hospital di seluruh negara. Pengarah Pengarah Kesihatan, Datuk Dr Noor Hisham Abdullah berkata, KKM ketika ini perlu memikirkan bagaimana untuk mengurangkan kesesakan serta mengamalkan penjarakkan sosial termasuk menggunakan perkhidmatan dalam talian.

“Sebagai contohnya peskit boleh mengambil ubt melalui pos dan kita juga perlu fikirkan sama ada kita juga boleh memberi rawtan rumah ke rumah. “Sebelum ini kita telah melakukan rawatan di pusat-pusat jagaan di mana warga KKM telah memberikan perkhidmatan di rumah dan ini merupakan satu lagi konsep yang boleh diketengahkan,” katanya pada sidang media harian Covid-19 di sini hari ini.

Dalam pada itu, Dr Noor Hisham berkata, waktu operasi perkhidmatan bakal diketengahkan itu juga boleh dilanjutkan sehingga Sabtu dan Ahad. Katanya, selain itu, tempoh operasi perkhidmatan juga boleh dipanjangkan sehingga jam 10 malam sekaligus membolehkan peskit dapat melakukan temu janji secara berperingkat.

“Kita mungkin akan mengeluarkan arahan bagi mereka yang datang awal untuk kekal duduk di dalam kereta atau tunggu di kawasan lapang sebelum mereka boleh masuk ke klinik atau hospital untuk mendapatkan rawatan. “Ini kerana kita tidak mahu berlaku kesesakan khususnya di tempat menunggu,” katanya.

Sementara, Dr Noor Hisham menggesa masyarakat untuk memperkasakan komuniti dan bersama-sama menjalankan tanggungjawab sosial serta kepatuhan terhadap penjarakkan sosial yang diamalkan sepanjang Perintah Kawalan Pergerakan (PKP).

Katanya, amalan-amalan baharu di dalam komuniti perlu dipraktikkan untuk membantu negara dalam mengawal penularan wab4k Covi1d-19. “Rakyat Malaysia perlu mengamalkan dua daripada enam kriteria penting daripada Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) iaitu mengamalkan norma baharu dan pemerkasakan komuniti untuk menjaga dan memantau tanggungjawab sosial dalam masyarakat,” katanya.

Sumber : Sinar Harian via Era Kini



-----------------------------------------------------------------


Post a Comment

Previous Post Next Post