Usah rasa hebat julang Ebit Lew tapi tak santuni Rohingya

Usah rasa hebat julang Ebit Lew tapi tak santuni Rohingya

Seorang pemimpin PAS mengingatkan orang ramai di negara ini agar tidak berasa hebat dengan menjulang usaha pendakwah, Ebit Lew, tetapi pada masa sama gagal bersikap santun kepada orang susah lagi tertind4s.

Usah rasa hebat julang Ebit Lew tapi tak santuni Rohingya
Usah rasa hebat julang Ebit Lew tapi tak santuni Rohingya

Ahli Jawatankuasa Pusat PAS, Nik Abduh Nik Abdul Aziz, berkata orang Islam sepatutnya menyatakan rasa bersyukur dengan menolong dan membantu umat yang tertindas.

ARTIKEL MENARIK:Sayu Tengok Pekerja Barisan Hadapan Bekerja 6 Jam Tanpa Henti Di Awal Ramadan. Ada Yang Sampai Mengigil Kepenatan.
Loading...

Pada masa sama, katanya, mereka perlu berfikir untuk menyelesaikan isu berkaitan, bukannya menghaburkan keb3encian dan dend4m.
Membuat kenyataan di media sosial, ahli parlimen Bachok itu juga mengingatkan umat Islam di negara ini, kalau pun tidak mahu mahu mempertahankan hak Muslim Rohi1ngya, mereka jangan sesekali bersuara memburvkkannya.
Jelasnya, tindakan memburvkkan saudara seagama yang jelas diz4limi dan ditindas adalah satu d0sa besar dan ‘membnuh’ nilai Ramadan.
“Jika anda tidak mahu mempertahankan hak saudara semuslim anda bangsa Roh1ingya, maka diam saja.
“Bersuara memburvkkan saudara semuslim yang tertindas oleh kez4liman musvh Islam adalah d0sa besar.
“Ia membnuh nilai Ramadan anda. Ia membnuh jiwa dan nurani anda. Ia menarik sifat rahmah kurniaan Allah dalam jiwa setiap Muslim.
“Jangan diri berasa hebat menjulang Ustaz Ebit Lew sebagai duta kasih sayang negara, tetapi dalam masa yang sama meninggalkan akhlak mulianya menyantuni orang-orang yang susah, apatah tertind4s,” katanya.

Loading...
loading...

Lidah fitn4h musvh Islam
Isu berkenaan menjadi perhatian ramai di media sosial sejak beberapa hari lalu selepas pihak berkuasa memintas cubaan sebuah bot membawa pel4rian Roh1ingya memasuki negara ini pada 16 April lalu.
Bot tersebut membawa kira-kira 200 orang Rohi1ngya yang mahu memasuki Malaysia menerusi perairan Langkawi.
Langkah itu mendapat krit1ikan kerana pada sebelum ini pemimpin Umno dan PAS bersolidariti bersama etnik berkenaan.
Pemimpin tertinggi kedua-dua parti juga beberapa kali menyatakan komitmen untuk membela pel4rian terbabit melalui siri ucapan masing-masing.
Untuk rekod Umno dan PAS kini menjadi sebahagian daripada kerajaan Perikatan Nasional.
Polemik terbaru juga menyaksikan sesetengah pihak membangkitkan masalah yang dibawa etnik Rohi1ngya dan menjadikan ia sebagai salah satu alasan menjustifikasi sikap kerajaan sekarang.
Perkembangan terbaru itu juga mencetuskan kebimbangan sekiranya krisis pada 2015 berulang kembali. Ketika itu ramai pelarian Roh1ingya m4ti di lautan selepas negara-negara Asia Tenggara menolak kemasukan kapal mereka.
Dalam pada Nik Abduh juga mengingatkan tentang prop4ganda mvsuh yang dirancang rapi untuk menidakkan hak Rohi1ngya di negara asal mereka.
Jelasnya musvh melaungkan bahawa Rohi1ngya tiada hak di Myanmar kerana mereka b4ngsa bdoh, m4las, j4hat, menyusahkan dan tak bertamadun yang kini sedang menyusahkan Malaysia.
“Fitn4h nyata ke atas umat Islam. Ti1pu daya yang nyata untuk memec4h-bel4hkan umat Islam. Jangan menyambung lidah fitn4h musvh ke atas Muslim Roh1ingya.
“Jangan smbong wahai Malaysiaku. Bersyukurlah dengan menolong dan membantu umat yang tertind4s. Berfikirlah untuk menyelesaikan isu, bukan melangsaikan keb3encian dan dend4m,” katanya.

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih! 
Sumber : Malaysia Kini  via ViWanita

Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!


-----------------------------------------------------------------

Post a Comment

Previous Post Next Post