Mata Anak Tertusuk Besi. Puncanya Buat Ramai Sayu

Mata Anak Tertusuk Besi. Puncanya Buat Ramai Sayu

Kejadian di Kelantan, Malang tidak berbau apabila seorang kanak-kanak berumur 10 tahun mengalami detik cemas matanya tertusuk besi, puncanya pasti buat ramai sayu. Baca selanjutnya..

Mata Anak Tertusuk Besi. Puncanya Buat Ramai Sayu
Mata Anak Tertusuk Besi. Puncanya Buat Ramai Sayu

Tolong Ayah Tukar Tayar Kereta

NIAT baik seorang kanak-kanak membantu ayahnya menukar tayar kereta bertukar tragedi apabila salah satu matanya tertusuk besi pemegang tayar ganti dalam kejadian di Jalan Bayam, di Kota Bharu, malam tadi.

ARTIKEL MENARIK: Ketua Jururawat Maut Kemalangan. Takziah.
Loading...

Dalam kejadian 8.30 malam tadi, kanak-kanak berusia 10 tahun itu dipercayai cuba mengambil tayar ganti di belakang kenderaan pelbagai guna (MPV) Proton Exora milik bapanya.


Ketua Balai Bomba dan Penyelamat Kota Bharu, Zukeri Shafie berkata, pihak bomba menerima panggilan kecemasan berhubung kejadian jam 8.54 malam.
Katanya, seramai sembilan anggota dan satu jentera Light Fire Rescue Tender (LFRT) dan satu jentera Bantuan Perkhidmatan Kecemasan (EMRS) digerakkan ke lokasi diketuai Ketua Operasi Mohd Zaidi Yahya.
“Ketika tiba di lokasi, didapati besi itu tepat tertusuk ke dalam mata sebelah kanan kanak-kanak terbabit yang ketika itu berada di bawah bahagian belakang kereta.
“Bomba mengambil masa hampir satu jam memotong besi itu sebelum berjaya membawa mangsa ke hospital bersama besi yang masih melekat di dalam matanya,” katanya ketika dihubungi.

Loading...
loading...

Beliau berkata, besi berkenaan tertusuk kira-kira satu inci di dalam mata kanak-kanak itu.
Zukeri berkata, bapa kanak-kanak itu memaklumkan sebelum kejadian, dia dan dua anaknya berada di halaman rumah untuk menukar tayar kereta hadapan bahagian penumpang.
“Kanak-kanak itu dan abangnya cuba membantu bapanya mengambil tayar ganti sebelum dia terkejut apabila melihat mata anaknya sudah tertusuk besi itu.
“Bomba pada mulanya menghadapi sedikit kesukaran untuk membawa keluar kanak-kanak itu dari bawah kereta sebelum mengambil keputusan memotong tapak besi pemegang tayar ganti itu menggunakan alat pencanai dan pemotong khas.
“Proses memotong besi itu terpaksa dilakukan dengan perlahan dan berhati-hati bagi mengurangkan pergerakan besi yang tertusuk dalam mata kanak-kanak itu,” katanya.
Katanya, operasi menyelamat itu antara operasi sukar yang dilalui anggotanya.
“Bagaimanapun, bomba turut kagum dengan semangat kanak-kanak itu juga dilihat cuba menguatkan diri dan tidak merengek atau menangis sepanjang kami cuba memotong besi itu,” katanya.
Beliau berkata, kanak-kanak itu dibawa ke Unit Kecemasan Hospital Raja Perempuan Zainab II (HRPZII) untuk mendapatkan rawatan lanjut.

-----------------------------------------------------------------

Post a Comment

Previous Post Next Post