'..dalam bisnes jangan ada tangan ketiga' - Viral rumah terbiar dengan kereta mewah, jiran kongsi kisah disebaliknya

'..dalam bisnes jangan ada tangan ketiga' - Viral rumah terbiar dengan kereta mewah, jiran kongsi kisah disebaliknya

Selasa lalu. pengendali Twitter Geng Travel memuat naik tiga gambar rumah terbiar yang ditinggalkan dengan dua buah kereta yang telah dimamah alam, menimbulka pelbagai reaksi netizen yang ingin tahu cerita di sebalik rumah itu.

'..dalam bisnes jangan ada tangan ketiga' - Viral rumah terbiar dengan kereta mewah, jiran kongsi kisah disebaliknya
'..dalam bisnes jangan ada tangan ketiga' - Viral rumah terbiar dengan kereta mewah, jiran kongsi kisah disebaliknya

Pelbagai spekulasi yang dibuat sehingga ada yang mengaitkan rumah itu dengan benda-benda mistik. Tampil seorang lelaki yang juga merupakan penduduk kampung di situ menceritakan kisah di sebalik rumah jirannya itu.

ARTIKEL MENARIK: 'Ayang tak tahu ni baby siapa' - Lelaki batalkan majlis pernikahan di saat akhir kerana tunang hamil 2 bulan dengan 3 lelaki lain

Loading...

LOKASI rumah ini di Ketereh, Kota Bharu, Kelantan. Aku tengok sendiri proses pembinaan rumah ini. Memang cantik dan high class pada tahun itu. Lima orang stay dalam rumah ini. Diorang memang keluarga yang bahagia.

Si suami ada beberapa bisnes yang best pada masa itu, macam hardware. Pastu jual pasir yang sedut dari sungai, pastu sewa jentera berat seperti lori dan jengkau tu ha.

2/3 tahun bisnes diorang sangat maju dan masa si suami dan isterinya sangat baik. Diorang suka tolong orang kampung. Bagi sedekahlah, apalah. Memang baik gais. Sangat-sangat baik dan rezeki diorang bertambah. Dari lori ada 3/4 ketul sampailah ke puluhan ketul lori.

Pastu si suami baru beli kereta BMW yang korang besar seperti ditunjukkan dalam gambar itu. Then ke setahun seterusnya, dah boleh nampak bisnes diorang ada masalah. Lori dah mula tersadai, ada pekerja ang mogok dan macam-macam lagi hal. Sampailah si suami itu berjumpa dengan ayah aku. Ayah aku ni orang penting di kampung ini ha.

So dia cerita masalah yang dia hadapi. Masa ini aku cuba untuk korek apa benda. Tetapi tak dapat point sebab ayah aku tak bagi aku masuk campur. Tapi ayah cakap, dalam bisnes jangan ada tangan ketiga dan kena percaya rezeki itu dari Allah. So aku terdiam dengar nasihat dari ayah.

Hari ke hari memang nampak yang diorang ada masalah dalam bisnes. Lori dh mula tersadai, kereta mewah pun dah mula rehatkan diri. So benda ini jadi curious pada orang kampung. Tapi diorang masih lagi buat baik dengan orang kampung, sedekah dan bagai.

Sehinggalah diorang pindah tanpa mengucapkan selamat tinggal. So itulah yang menjadi persoalan kepada kami sebagai jiran diorang. Aku difahamkan diorang hanya bawa diri dan pakaian sahaja. Perabot itu masih ada di dalam rumah itu. Gais, perabot diorang adalah perabot ukiran kayu jati dna kayu-kayu mahal.

Loading...
loading...

2.jpg

3.jpg

4.jpg

So inilah kisah yang aku boleh ceritakan di sebalik rumah misteri ni. Bagi aku, diorang pindah sebab diorang menghadapi masalah kewangan dan masalah dalam bisnes diorang. Kena bomoh ke apa ke, itu biarlah rahsia dan kekal di situ. Korang jangan sebar benda macam-macam pula. 

Rumah itu masih selamat untuk didiami, tapi korang kena buat renovation sikit, tukar apa yang patut. Dan setakat ini rumah itu selamat dari unsur-unsur seram walaupun nampak seram. 

5.jpg

Itu sajalah cerita yang aku mampu nak cerita. Tak boleh cerita lebih-lebih. Aib keluarga itu kena jaga. Jangan pula geng cari cari hantau bagai datang ke kampung aku ni. Kang ada pula yang kena hempuk berjemaah dengan orang kampung. 

Sumber: Amad Qudin via The Reporter

-----------------------------------------------------------------

Post a Comment

Previous Post Next Post