Garvda dah lavngkan provokasl, Malaysia masih sambut dengan ‘taburan bunga’

Garvda dah lavngkan provokasl, Malaysia masih sambut dengan ‘taburan bunga’

Bahang pertemuan antara pasukan bolasepak Malaysia dengan Indonesia untuk saingan kelayakkan Piala Dunia 2022 dan Piala Asia 2023 diihat begitu memcuri tumpuan para penyokong.

Garvda dah lavngkan provokasl, Malaysia masih sambut dengan ‘taburan bunga’
Garvda dah lavngkan provokasl, Malaysia masih sambut dengan ‘taburan bunga’

Ia ditambah lagi dengan sejarah pertemuan antara dua-dua pasukan yang tidak pernah lari dengan kontroversi melibatkan penyokong.

ARTIKEL MENARIK:(Video) 'Bakal isteri aku tak pernah komplen' - Netizen kecam iklan produk sampah ajak pelanggannya berzina


Semasa bertandang ke Stadium Gelora Bung Karno, penyokong Malaysia teruk di serang oleh sesetengah penyokong tuan rumah yang agak emosi selepas pasukan mereka gagal mengutip mata penuh di tempat sendiri.

Provokasi bermula

Hari ini, giliran pasukan Garuda pula hadir ke Stadium Nasional Bukit Jalil dan semestinya penyokong mereka turut mengiringi pasukan kebanggan mereka.

Namun begitu, belum lagi perlawanan bermula, provokasi-provokasi daripada penyokong Indonesia telah bertebaran di media sosial.

Salah satu yang berjaya dihidu adalah menerusi Instagram kelab penyokong yang dikenali sebagai  Indonesianfootballculture_ yang memberikan amaran mengenai kehadiran mereka di Malaysia.


Sekadar hebat di media sosial

Perkara tersebut dikongsikan oleh seorang pengguna Twitter dikenali sebagai Fralone yang memuat naik screenshoot posting tersebut dan memuat naik ke Twitter.

Selain itu, menerusi posting Instagram ultras Garuda itu juga, terlihat banner yang menunjukkan beberapa lagi provokasi menerusi media sosial yang dibuat sejak beberapa jam yang lalu bagi menghangatkan lagi seteru yang bakal melanda malam nanti.

View this post on Instagram

A post shared by INDONESIAN FOOTBALL CULTURE (@indonesianfootballculture_) on Nov 18, 2019 at 3:02am PST

loading...

Kita serumpun!

Walau bagaimanapun, tiupan api kebencian penyokong-penyokong Indonesia sekadar hebat di media sosial sahaja. Ultras yang berkunjung ke Malaysia kebanyakkan dilayan baik oleh rakyat Malaysia. Mereka juga bergambar bersama penyokong Malaysia tanpa sebarang pergaduhan.
Hal ini dapat dilihat menerusi posting-posting yang dibuat oleh kelab-kelab penyokong Harimau Malaya yang menunjukkan perkara positif dengan kehadiran mereka ke Bukit Jalil.

Jangan berulang tragedi itu

Sehubungan dengan itu, diharap tiada lagi insiden sehingga mengakibatkan kecederaan seperti yang terjadi di Stadium Gelora Bung Karno sekitar Oktober lepas sehingga mengakibatkan Menteri Pemuda dan Olahraga Indonesia, Imam Nahrawi memohon maaf kepada YB Syed Saddiq dan penyokong Malaysia.



Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!



Sumber: Fralone, ultrusmalaya, comrademalaya via VIRALKAMIPRESS


-----------------------------------------------------------------

Post a Comment

Previous Post Next Post