“Terpaksa k0yakkan baju tertera nama Malaysia” – Penyokong MaIaysia Pattah Tangan Kongsi Detik Cemas Kena Srang Penyokong lndonesia

“Terpaksa k0yakkan baju tertera nama Malaysia” – Penyokong MaIaysia Pattah Tangan Kongsi Detik Cemas Kena Srang Penyokong lndonesia

PerIawanan kelayakan Piala Dunia 2022/Piala Asia antara Malaysia meIawan Indonesia di Stadium GeIora Bung Karno, Jakarta diketahui telah dicemmari dengan kejadian memalukan.

“Terpaksa k0yakkan baju tertera nama Malaysia” – Penyokong MaIaysia Pattah Tangan Kongsi Detik Cemas Kena Srang Penyokong lndonesia
“Terpaksa k0yakkan baju tertera nama Malaysia” – Penyokong MaIaysia Pattah Tangan Kongsi Detik Cemas Kena Srang Penyokong lndonesia

Dua penyokong Malaysia turut disahkan ceddera selepas diserrang oleh penyokong negara jiran yang seakan tidak dapat menerima kekalahan 2-3 kepada Malaysia.

ARTIKEL MENARIK: ‘Nabi Muhammad bukan hebat sangat pun, jasanya bukanlah besar mana’ – Ain Zafirah



Menerusi laporan Harian Metro, seorang penyokong Malaysia yang juga mangsa pada kejadian itu menceritakan situasi sebenar pada hari kejadian tersebut.
Berlaku dengan pantas
Mangs4, Mohd Zulraini Helmi berkata insiden yang berpunca oleh penyokong tuan rumah itu berlaku dengan cukup pantas terutama selepas skuad Harimau Malaya berjaya meraih gol kedua pada minit ke-66.
Katanya, skuad Garuda yang berada di tingkat atas telah bertindak meIemparkan pelbagai objek ke arah Ultras Malaya yang pada ketika itu berada di bahagian bawah bersebelahan tempat duduk media.
Sebenarnya pr0vokasi penyokong Indonesia dah bermula masa kami sampai di stadium waktu petang lagi. Tapi, masa itu semuanya masih terkawal.
Tapi, yang paling terruk masa separuh masa kedua, banyak objek kerras jatvh atas kepala kami. Nasib baik saya dapat mengelak, tapi keadaan bertambah tegang bila penyokong mereka mula lari masuk ke arah penyokong kita.

loading...

Kalau dinding rob0h mesti lagi bahaya
Ceritanya, keadaan lebih tidak terkawal apabila penyokong Indonesia hampir mahu merob0hkan dinding di tepi tempat duduk penyokong Malaysia.
Katanya pada ketika itu, semua penyokong Malaysia diarahkan untuk masuk ke terow0ng bawah tanah yang merupakan tempat laluan untuk pemain.
Mereka (penyokong Indonesia) hampir nak rob0hkan dinding di tepi tempat duduk dan bayangkan kalau rob0h mesti keadaan lagi berbahaya.
Bila dah kena serrang kami tak boleh duduk lagi di tempat penonton sebab itu kami diarahkan untuk masuk ke terowong bawah tanah yang juga tempat laluan pemain.
Terpaksa k0yakkan baju tertera nama Malaysia
Bagaimanapun nasib tidak menyebelahinya apabila dia diserrang skuad Garuda ketika cuba menyelamatkan diri ke laluan bawah tanah itu.
Ketika semua nak keluar panjat pagar ke laluan bawah tanah itu, saya diserrang penyokong Indonesia dan kemudian terjatvh atas balapan hingga menyebabkan tangan kiri saya pattah.
Saya dibawa ke ambulans, tapi disebabkan terpaksa menempvh depan penyokong mereka, pegawai perubatan minta untuk k0yakkan baju saya yang tertera nama Malaysia.
Tunggu 30 minit

Apa yang lebih mengerrikan, dia berkata pasukan perubatan ambulans dan dirinya terpaksa menunggu selama 30 minit kerana tidak ‘lepas’ untuk keluar.
Namun, melihat kepada keadaanya yang semakin teruk, pasukan itu terpaksa membawanya keluar tanpa membunyikan siren kerana bimbang diserrang penyokong Indonesia pada ketika itu.
Bila dah masuk ambulans, kami tak boleh keluar dan menunggu hampir 30 minit. Memandangkan keadaan saya semakin tervk, mereka terpaksa bawa saya keluar tanpa membunyikan siren kerana bimbang penyokong tuan rumah akan menghalang kenderaan itu.

Selepas beberapa minit perjalanan saya sampai di hospital dan menjalani rawatan serta imbasan imbasan MRI dan X-ray sebelum disahkan pattah tangan kiri yang mana sendi saya terkeIuar.
Doktor minta saya tinggal untuk beberapa hari lagi, tapi saya tak nak. Esok paginya (Jumaat) polis menghantar saya ke lapangan terbang sebab ada penyokong Indonesia yang tunggu di sana.
Tak serik
Meskipun pernah merasai pengalaman yang agak menakutkan itu, Zulraini bagaimanapun tidak akan pernah merasa serik dan tetap akan menyokong Harimau Malaya
Takkan serik. Walaupun sampai hari ini, tak ada mana-mana wakil FAM (Persatuan Bolasepak Malaysia) atau kerajaan menghulurkan bantuan, saya tetap bersemangat demi Harimau Malaya.

Sumber: Harian Metro via CelotehSaje

-----------------------------------------------------------------

Post a Comment

Previous Post Next Post