‘Kami Dah Ikhtiar Selama 4 Tahun’, Mawar Dedah Penyak1itnya Sebelum Disahkan Hamil

‘Kami Dah Ikhtiar Selama 4 Tahun’, Mawar Dedah Penyak1itnya Sebelum Disahkan Hamil

‘Kami Dah Ikhtiar Selama 4 Tahun’, Mawar Dedah Penyak1itnya Sebelum Disahkan Hamil

‘Kami Dah Ikhtiar Selama 4 Tahun’, Mawar Dedah Penyak1itnya Sebelum Disahkan Hamil
‘Kami Dah Ikhtiar Selama 4 Tahun’, Mawar Dedah Penyak1itnya Sebelum Disahkan Hamil

Dulu dia agak skeptikal untuk berbicara soal anak dan rawatan yang dijalankan. Namun setelah bertemu pakar s4kit puan, Prof Dr Hamid Arshat dan pakar motivasi, Datuk Prof Dr Muhaya perspektif dirinya berubah. Mengambil aura positif kedua-dua insan yang disanjung ramai ini, Mawar Abdul Karim merelakan sisi peribadinya menjadi rujukan masyarakat demi kebaikan bersama.

ARTIKEL MENARIK: Setelah lama berdiam diri, PU Abu akhirnya jelaskan status hubungan terkini dengan Nurhannah


Artikel ini dibuat saat Mawar hamil & sekadar berkongsi pengalaman
Bukan niat untuk menunjuk jauh sekali ri4k dengan rezeki yang dikurniakan Allah SWT, bekas isteri kepada Fizo Omar ini berkali-kali menegaskan tujuan sebenar dia berkongsi pengalaman kehamilan kerana mahu memberi inspirasi dan kekuuatan buat para wanita yang sudah berkahwin untuk berusaha memiliki zuriat sendiri.
Pertama kali bertemu Prof Dr Hamid Arshat pada Januari 2016 setelah beberapa kali bertemu pakar s4kit puan lain, Mawar dan Fizo akhirnya tergerak untuk mendapatkan rawatan daripada doktor yang disifatkannya ‘The Best Doctor in Malaysia’ ini. Hasil pertemuan itu, Mawar didapati menghidap Endometriosis iaitu satu peny4kit yang berkaitan sistem repr0duksi wanita.
Untuk makluman, endometriosis merupakan salah satu daripada peny4kit s4kit puan yang biasa dialami golongan wanita. Hampir satu daripada tujuh wanita pada peringkat umur di antara 30 dan 45 tahun menghidapinya. Tidak bersifat k4nser, peny4kit ini melibatkan lapisan tisu dalam r4him yang dijumpai di bahagian lain dalam badan seperti bahagian pellvis iaitu pundi, usus serta organ repr0duktif. Ia kerap ditemui di bahagian ov4ri dan otot ligamen posterior yang menyokong uterus. Dalam situasi lebih buruk, boleh menyebabkan kem4ndulan.
Pakar percaya sel-sel tertentu daripada lapisan r4him mungkin boleh melimpah ke belakang di sepanjang tiub fallopio semasa tempoh kedatangan h4id. Sel-sel ini kemudian pekat dan berdar4h dengan setiap kitaran haid. Keadaan ini boleh berkembang menjadi tisu p4rut dan mengikat organ bersama-sama.
RAWATAN
“Dulu kalau ada yang bertanya tentang rawatan yang saya buat, saya selesa dengan hanya jawab ‘buat rawatan biasa saja’ dan tak terlalu detail. Tapi lepas dengar kata-kata semangat Prof Dr Hamid dan Prof Muhaya, saya jadi lebih berani.
Bak kata mereka benda dan niat yang baik patut kita kongsi dengan masyarakat. Kita ini nampak luaran sihat cergas tapi dalaman kita tak tahu. Jangan ingat sebelum kahwin tak ada peny4kit ini ya. Ada juga sebelum kahwin pun sudah ada cysst.
Selesai buat rawatan dan buang cysst yang makan masa setahun jugalah, Prof Dr Hamid beritahu jika lepas dua bulan saya masih belum hamil dia sarankan buat IVF. Tapi alhamdulillah, rezeki Allah nak bagi. Dua bulan selepas rawatan tersebut saya akhirnya mengandung secara semula jadi. Pernah masa awal kehamilan ada seorang customer saya datang jumpa dan cakap sudah 10 tahun berkahwin dan belum ada rezeki anak.

loading...

First sekali persoalan dekat dia tentang pemeriksaan kesihatan. Kalau hendakkan sesuatu, kena betul-betul berusaha. Adalah lebih baik kita pergi check dengan doktor. Saya sendiri pun memang dah banyak kali jumpa doktor yang berbeza.
Doktor pertama kata saya tak ada apa-apa masalah, doktor yang kedua pun cakap perkara sama dan suruh elakkan stres. Kemudian, bila jumpa Prof Dr Hamid dan buat imbasan secara terperinci baru tahu peny4kit sebenar saya. Kunci utamanya di sini, jangan bergantung dengan seorang doktor saja melainkan jika sudah buat rawatan susulan dan doktor tersebut tahu sejarah peny4kit kita.
Kena jaga pemakanan terutamanya elakkan fast food selain buat pemeriksaan dengan doktor. Tahun pertama dan kedua tak ada tanda hamil, terus check buat sesuatu. Tak kisahlah rawatan tradisional dan moden, tapi jangan hanya terus menunggu,” cerita Mawar sambil berkongsi kisah Fizo terkena tempias ibu mengandung dan dimasukkan ke hospital kerana munt4h-munt4h serta pening sebelum menerima berita Mawar berbadan dua.
KELAHIRAN SULUNG
Ujar ibu berusia 28 tahun ini lagi, sepanjang tempoh kehamilan dia tidak mengalami sebarang alahan teruk. Mungkin kerana menjaga pemakanan seperti yang dinasihatkan doktor di samping mengamalkan makanan-makanan sunnah seperti buah delima, kurma dan kismis. Tanpa berselindung, Mawar juga mengakui berrat badannya bertambah 20 kilo sejak hamil.
“Di bawah pengawasan Prof Dr Hamid, saya dan Fizo turut mengikuti kelas stimulasi bayi. Kelas ini tujuannya untuk rangsang perkembangan bayi ketika masih dalam perut lagi. Bila usia kandungan dah mencecah lima bulan dan bayi mula menendang maknanya mereka dah boleh mendengar. Sejak itu saya kerap berbual dengannya dan buat macam-macam aktiviti seperti yang digalakkan doktor.
Misalnya, bila kandungan dah 7 bulan saya ajak dia respon bila berbual. Bila saya letak torch light dekat perut dan minta responnya kalau nampak cahaya, memang dia akan buat dan mula menendang!  Doktor pun ada beritahu masa sekarang ini jugalah masanya kita pupuk minat mereka. Sebagai contoh, kalau mahu anak bijak berniaga buatlah banyak kira-kira, untung rugi dan segala-galanya. Tak lupa juga, kerap perdengarkan anak dengan ayat suci Al-Quran dan mengaji. Dekat luar negara, kaedah ini sudah lama dipraktikkan oleh bakal ibu bapa.”
Sebelum ini, Fizo Omar berkongsi dia pernah menangis terkenang detik Mawar dib3dah
“AKU TGK BABY AKU KELUAR!!!.
“Tak tahu mcm mne aku nk cakap perasaan aku masa tu bila aku lihat sendiri Dr Hamid Arshat dan assistant nya ‘m3emotong’ perut mawar secara live depan mata aku dan keluar kan zuriat aku dan mawar yang 4 tahun aku menunggu baby ni.
“Syukur Alhamdulillah aku diizinkan oleh NYA utk merasai nikmat mempunyai zuriat walaupun mengharungi satu tempoh yang agak lama pada aku dan juga pelbagai c@abaran untuk mawar nak hamil dulu.
“Dan aku juga diberi peluang utk masuk ke dalam bilik be3dah mengharungi setiap saat getir mawar berta@rung ny@awa utk melahirkan baby pertama kami.
“Percikan d@arah dan air ketcuban yang aku tengok tu macam tak percaya yang aku boleh masih lagi berdiri dan terus melihat ‘magic moment’ tu.
“Dalam kepala aku bukan la nk memikirkan psl da@rah atau perut bini aku ‘dite3buk’ tapi yang aku fikirkan dan risaukan adalah bagaimana keadaan anak aku, dan aku tidak sabar nak tengok zuriat aku sendiri.
“Ye lah mana tak nya, bukan sahaja 4 tahun aku menunggu, malah sejak dari bujang lagi aku memang tak sabar nak ada anak sendiri.mempunyai anak adalah salah satu GOAL utama dalam hidup aku.
“Masa aku tengok Dr Hamid menarik kepala anak aku keluar,tiba-tiba air mata aku mengalir dengan sendiri dan aku tak terkata apa terpaku kat situ.
“Subhanallah aku mcm tak percaya. WEHHHHH. Aku dah jadi daddy!!!..itu lah yang bermain di kepala aku.
“Aku sampai tak ade kekuatan untuk nak pegang baby tu masa tu dan aku hanya mampu tengok dan layan je apa yang nurse sedang buat kat anak aku.
“Dia orang tepuk tapak kaki dan baby terus nangis, lagi kuat baby nangis, lagi kuat air mata aku mengalir keluar, Ya ALLAH.. syukur kepada mu ya Allah.
“Tibalah saat yang paling aku nantikan AZAN seorang bapa.. nanti aku sambung lagi cerita aku.
Itulah perkongsian dari Fizo Omar. Memang satu pengalaman yang amat mengagumkan apabila seorang suami berada disisi dan menyaksikan sendiri proses kelahiran anak.
Untuk pengetahuan, Fizo Omar dan Mawar telah berkahwin pda November 2013 dan mengumumkan b3rcerai dengan talak satu pada Januari 2019
Ini sebenarnya  yang berlaku disebalik tabir sebelum Fizo lafaz c3rai.
Sebelum ini, Majlis pernikahan Fizo Omar dan Mawar Abd Karim yang dihadiri kira-kira 300 tetamu telah dijalankan di rumah pengantin perempuan di Country Height Kajang. Pelbagai usaha telah dibuat untuk mendapat cahaya mata namun tidak berhasil. Kemudian mereka menjalani rawatan kesuburan di hospital.
Namun apa yang berlaku kepada rumah tangga mereka kini memang sudah ditakdirkan Allah, dan kedua-duanya dilihat pasrah mengharungi ujian ini. Semoga dengan kenangan-kenangan manis yang berlaku antara mereka dapat mengeratkan kembali hubungan mereka

Sumber : Majalah Nona via tubeviral.bbn.my

-----------------------------------------------------------------

Post a Comment

Previous Post Next Post