Selepas Ramai Bangsa Cina Komen berkenaan Kes R0tan, ini pandangan padu dari Cikgu Korea

Selepas Ramai Bangsa Cina Komen berkenaan Kes R0tan, ini pandangan padu dari Cikgu Korea

Isu ini menjadi sangat pannas sehingga KPM terpaksa mengeluarkan kenyataan media supaya siasatan adil dilaksanakan.

Selepas Ramai Bangsa Cina Komen berkenaan Kes R0tan, ini pandangan padu dari Cikgu Korea
Selepas Ramai Bangsa Cina Komen berkenaan Kes R0tan, ini pandangan padu dari Cikgu Korea

Banyak pihak minta aku ulas isu ini. Maka aku menulis dari sudut pandangan aku

ARTIKEL MENARIK: Berlaku ke3malangan jalan raya, tapi tindakan YDP Agong menarik perhatian rakyat Malaysia


#1 – Dalam kes ini, kedua-dua pihak ada melakukan kesalahan. Murid melanggar peraturan sekolah (menghiina guru), dan guru pula bertindak balas dengan mer0tan dengan berlebihan. Jelas, dua-dua salah.
#2 – Namun dalam isu ini, perlu dipersoal siapa yang merakam video. Itu kesalahan yang patut didakwa dan diharap pihak KPM mahu pun sekolah tidak mengambil ringan hal itu.
#3 – Perakam merakam video dengan tujuan untuk mengaiibkan guru dan pihak sekolah. Adalah menjadi kesalahan merakam penjawat awam di premis mereka kemudian menyebaarkan dengan niat memburukkan mereka.
#4 – Adakah pelawat (ibu pelajar) memakai pass pelawat dan melapor diri pada pengawal keselamatan sebelum masuk ke sekolah? Jika tiada, satu lagi tindakan perlu diambil. Sekolah adalah tempat selamat untuk murid-murid, jika sesiapa boleh mencerob0h tanpa pas pelawat dan tanpa lapor diri, tindakan perlu diambil kerana ini isu keselamatan.
#5 – Pentadbir. Tindakan pentadbir dalam kes ini dilihat sangat cuuai dan tidak memberi peranan. Di seluruh negara, kes seumpama ini kerap berlaku. Ibubapa datang mengadu sepatutnya melalui pentadbir, bukan berhadapan dengan guru itu sendiri.
Satu keputusan yang salah membiarkan ibubapa yang kemarahan berhadapan dengan guru yang bengaang. Dalam kes ini, aku puji guru tersebut masih kekal tenang dan masih bersopan dengan penyerrang dengan memanggilnya ‘puan’.
#6 – Itu antara kesalahan yang aku perasan sepanjang tempoh rakaman yang berdurasi 2 minit 18 saat itu. Berbalik pada guru tersebut, tindakannya mer0tan sebegitu rupa pada aku adalah meIampau. Adalah salah untuk bertindak sampai tahap itu.
NAMUN, pada aku pelajar itu yang mencetuuskan pr0vokasi melampau dan sangat biiadab!
Berkata pada kawan-kawan lain di depan guru tersebut dengan menggelarnya ‘p0ndan’ adalah satu perbuatan biaadab yang memang akan mencetuskan perasaan marah sesiapa sahaja.

loading...

Maka tidak hairanlah seorang guru yang berdedikasi dan disayangi pelajar-pelajar lain bertindak diluar jangkaan sebegitu.
#7- Aku banyak membaca komen-komen dari pelajar dan bekas pelajar beliau, guru itu memang guru yang bagus!
Beliau disayangi oleh pelajar Cina, India dan Melayu. Ramai pelajar beliau datang ‘back up’ beliau selepas video itu ditularkan.
#8-Aku sejujurnya terkejut dengan tindakan netizen. Aku menjangkakan banyak kemarahan netizen pada guru tersebut terutamanya dari kaum Cina. Ini kerana pelakunya orang Melayu dan yang dir0tan itu orang Cina.

Namun ini tidak berlaku!
Sebaliknya netizen rata2 menganggap pelajar itu meIampau batas dan memang patut dikenakan hvkuman. Banyak komen2 dari netizen berbangsa Cina ‘back up’ cikgu tersebut. Aku sangat terharu dengan hal ini.
Menandakan orang ramai masih menghormati profesion seorang guru tanpa mengira kaum dan agama. Perpaduan di negara kita masih erat sebenarnya.
Tiada isu perkauman yang ditimbulkan. Isu yang semua orang timbulkan ialah;
“Kenapa you biadaab pada cikgu you?”
Itu isunya. Perakam yang menyebarkan video pasti menyesal kerana harapan perakam pastinya mahu melihat netizen mengeccam guru, namun sebaliknya yang berlaku. Bahkan ada yang ingin mengutip dana sekiranya cikgu tersebut didakwwa di mahkamah. Dan netizen itu ialah orang Cina. Wahhh, terharu tengok perpaduan seperti ini.
Penularan video ini membuka mata rakyat Malaysia bahawa kita sebenarnya masih harmoni dan damai hidup berbilang bangsa. Mungkin kita tidak sependapat dalam beberapa perkara, namun dalam soal menghormati guru kita semua sepakat dan bersatu hati.
Adalah menjadi harapan aku agar isu ini diselesaikan dengan cara aman dan harmoni tanpa perlu melibatkan mahkamah dan dakwwaan. Namun sekiranya itu berlaku, aku akan memberi sokongan penuh pada guru tersebut.
Sekian, terima kasih.
– Ini adalah pandangan peribadi penulis. Tidak mewakili mana-mana pihak dan jabatan. Harap maklum.
#MFS
– Guru masih dihormat. Terima kasih Malaysian! –
‘Hukvman r0tan adalah tidak dibenarkan untuk murid perempuan’ – Timbalan Menteri Pendidikan bersuara
Timbalan Menteri Pendidikan, Teo Nie Ching menjelaskan, guru tidak wajar mer0tan pelajar perempuan terutamanya di bahagian badan yang tidak sepatutnya. Beliau berkata, larangan itu tertakluk pada ketetapan yang dibuat Kementerian Pendidikan menerusi garis panduan dalam pengurusan disiplin dan kuasa mer0tan murid di dalam Peraturan 5, Ordinan Pelajaran 1957.
“Hukuman r0tan adalah tidak dibenarkan untuk murid perempuan dan hukvman kepada murid lelaki adalah dihadkan kepada mer0tan dengan r0tan yang ringan di tapak tangan atau di pvnggung yang berlapik dengan pakaian di bawah kvasa guru besar,” katanya.
Teo Nie Ching berkata demikian ketika ditanya oleh wartawan Astro Awani mengenai video viral seorang guru lelaki merotan pelajar perempuan kerana memanggilnya ‘ah qua lao shi’ (cikgu p0ndan) tanpa sebab.
Dalam pada itu, Nie Ching berkata, Pejabat Pendidikan Daerah (PPD) Johor Bahru dan Jabatan Pendidikan Negeri (JPN) Johor sedang menjalankan sias4tan mengenai kes itu dengan kerjasama pihak polis.
Beliau yakin kes itu dapat diselesaikan dengan cara baik dan memohon semua pihak bertenang dan memberi ruang kepada dua pihak berkenaan untuk menjalankan si4satan.
Sementara itu, Menteri Pendidikan, Dr Maszlee Malik, mengarahkan Pejabat Pendidikan Daerah (PPD) Johor Bahru menjalankan sias4tan terhadap video viral pelajar perempuan dirotan guru di lengan dan paha dalam kejadian yang berlaku di sebuah sekolah menengah kebangsaan di Johor Bahru.
Beliau berkata, sias4tan itu bagi memberi keadilan kepada kedua-dua pihak.
Maszlee difahamkan, guru terbabit mer0tan pelajar perempuan itu kerana menegurnya sebagai cikgu p0ndan.
“Guru itu mer0tan pelajar perempuan kerana menegur beliau dengan ayat ‘ah qua lao shi’ (cikgu p0ndan) ketika guru berkenaan lalu di koridor tanpa sebab.
Sehingga kini, laporan yang saya terima dari PPD Johor Bahru, si4satan sudah mula dijalankan. PPD juga akan mengadakan perjumpaan dengan ibu bapa murid berkenaan.
“Masyarakat di luar diingatkan berhenti menular video dan gambar berkaitan kes itu. Ia perlu demi menjaga imej guru dan murid terbabit dan seterusnya memberi ruang kepada PPD Johor Bahru dan pihak terbabit menjalankan tugas dan sias4tan sebaik mungkin.
“Dalam masa sama, saya ingin meneggaskan sebarang bentuk keker4san ke atas murid haruslah ditolak sama sekali,” katanya yang turut berharap perkara itu dapat diselesaikan mengikut tatacara dan prosedur operasi standard (SOP) dalam masa terdekat.
Sumber: mymediahub via tubeviral.bbn.my


-----------------------------------------------------------------

Post a Comment

Previous Post Next Post