“Letak Minyak Brek Pada Gigi Sakit..” – Akibatnya Lelaki Ini Masuk ICU Muka Penuh Nanah

“Letak Minyak Brek Pada Gigi Sakit..” – Akibatnya Lelaki Ini Masuk ICU Muka Penuh Nanah

“Letak Minyak Brek Pada Gigi Sakit..” – Akibatnya Lelaki Ini Masuk ICU Muka Penuh Nanah

“Letak Minyak Brek Pada Gigi Sakit..” – Akibatnya Lelaki Ini Masuk ICU Muka Penuh Nanah
“Letak Minyak Brek Pada Gigi Sakit..” – Akibatnya Lelaki Ini Masuk ICU Muka Penuh Nanah

Kes ini mungkin kali pertama didengari oleh kita semua.

Lelaki ini bertindak menyapu minyak brek motosikal pada gigi bagi mengurangkan kesakitan. Akibatnya, mukanya berubah menjadi bengkak manakala giginya dipenuhi nanah yang banyak.

ARTIKEL MENARIK: Mulut Biadap! Cakap Telefon Sambil Memandu, Ini Punca Pemandu Wanita Ditampar


Mungkin kurang memahami risiko penggunaan minyak brek pada gigi yang sakit, lelaki ini terpaksa ditempatkan di Unit Rawatan Rapi (ICU) selepas keadaannya bertambah kritikal kerana nanah sudah memasuki bahagian otak sehingga boleh mengancam nyawanya.

Untuk mengetahui kisah selanjutnya, baca perkongsian dari Happy Wee yang bertugas di Jabatan Bedah Mulut & Maksilofasial di Kementerian Kesihatan Malaysia.


Inilah kisah benar sakit gigi letak minyak brek motor. Sampai masuk ICU.

Consent untuk health promotion and awareness diambil dan pesakit memberi kebenaran untuk post di media social untuk KESEDARAN semua rakyat Malaysia begitu bahayanya penyakit pergigian yang tidak di rawat dengan betul. Dia kata banyak orang tak tahu gigi pun boleh jadi macam ni.

Begini ceritanya.

Encik ini sakit gigi dah bertahun, tapi awal tahun ni sakit semakin teruk. Jadi letaklah dia minyak brek motor. Kali pertama, sakit tu hilang. Selepas beberapa minggu berlalu, sakit pulak gigi geraham atas tu, sekali lagi dia letak minyak brek.

 Tapi tak berkesan, gusi pun bengkak. Mungkin takut kepada doktor gigi, encik ni pergi jumpa doktor perubatan. Doktor bagi ubat tahan sakit dan antibiotik.





Selama seminggu makan ubat, tak berkesan (antibiotic resistant?) bengkak semakin membesar, selama 4 hari simpan dan tak tahan, baru encik ini pergi jumpa doktor gigi.

Masa itu muka bengkak macam dua biji kepala dah. Kita panggil facial cellulitis.

Dengan segera doktor gigi refer kepada HRPZ II untuk emergency kes encik ni.

Masuk wad hari kedua, bengkak semakin besar, nanah penuh dalam muka. Jadi kita decide untuk cabut gigi dan buat incision and drainage (keluarkan nanah). Banyak nanah keluar weh. Hmmmm


loading...

Malangnya, hari ketiga, nanah yang berlebihan sudah sampai ke sistem saraf dan otak. Keadan encik ni semakin teruk, dengan segera refer pakar-pakar department lain, akhirnya pesakit ni di masuk ICU dengan diagnosa septic encephalopathy.

Jangkitan yg boleh membawa kematian weh. Don’t play-play. Hmmmm. Stres sangat team OMFS/ DENTAL sebab jangkitan kuman encik ni.

Hari yang sama, pesakit ditolak ke dewan bedah untuk keluarkan nanah yang berlebihan. Fuhh, masih banyak lagi keluar.

Selama seminggu di ICU, keadaan encik ni semakin pulih. Ditolak ke ward biasa. Begitulah ceritanya, say post di sini untuk kesedaran kawan kawan sekalian, kena buat routine check up pergigian 6 bulan sekali. Gigi yag rosak perlu rawatan yang betul dibuat oleh doktor gigi yang bertauliah.

Sama jugak kes FAKE BRACES dan teeth whitening, gigi palsu, kena buat dengan doktor gigi bertauliah. Kalau tak habis semua gigi anda.

KESEDARAN ITU PENTING. Jangan menyesal apabila terlambat.

SUMBER : Happy Wee VIA Lubok Cerita Express.

-----------------------------------------------------------------

Post a Comment

Previous Post Next Post