‘Mist3ri Tahun 1990’ 4 Artis Popular Yang Terlibat Dalam Kem4langan Jalan Raya Sekaligus

‘Mist3ri Tahun 1990’ 4 Artis Popular Yang Terlibat Dalam Kem4langan Jalan Raya Sekaligus

Mungkin tidak ramai yang tahu mengenai tragedi kem4langan melibatkan artis tempatan yang berlaku pada era-90an ini.

‘Mist3ri Tahun 1990’ 4 Artis Popular Yang Terlibat Dalam Kem4langan Jalan Raya Sekaligus
‘Mist3ri Tahun 1990’ 4 Artis Popular Yang Terlibat Dalam Kem4langan Jalan Raya Sekaligus

Anehnya 3 kes kemal4ngan ini berlaku pada tahun yang sama iaitu tahun 1990.

Antara nama artis yang muncul yang cukup memberi impak pada negara adalah Zaiton Sameon kerana kesan yang menimpa beliau dianggap sangat tr4gis hingga ke hari ini.

ARTIKEL MENARIK: Nabila Huda pelik ramai tak puas hati dengan PM, akui meluat dengan istilah "malu apa bossku"





Oleh kerana itu tidak ramai orang yang mengingati kisah-kisah ‘kemal4ngan popular‘ lain yang berlaku pada tahun yang sama. Mungkin ini kebetulan namun ia cukup meninggalkan kesan parut buat artis-artis ini.

Man Kidal Lefthanded- 18 Jun 1990



Kem4langan yang melibatkan dua buah kereta di Gombak, Selangor berlaku pada pukul 10.00 malam itu mengakibatkan kem4ti an anak bongsu Man Kidal iaitu Syafida yang berusia 18 bulan.

Kereta itu dipandu oleh pemain dram Lefthanded, Man Dayak, yang mengalami c3dera ringan. Penumpang lain yang terselamat adalah 3 ahli keluarga Man Kidal yang ced3ra ringan.

loading...

Komposer Azmeer & Ramlah Ram- 19 Jun 1990



Anehnya, keesokan harinya, pada 19 Jun 1990 tanpa diduga komposer terkenal Azmeer dan penyanyi Ramlah Ram terlibat dengan kem4langan. Kereta yang dipandu oleh sepupu Ramlah yang bernama Hamdan Harun berlaku di Jalan Damansara, Kuala Lumpur pada pukul 11.30 malam.



Kem4langan itu mengakibatkan Azmeer yang duduk di kerusi penumpang bahagian depan ced3ra serius di bahagian muka dan mata kanannya dimasuki kaca, manakala Ramlah dan Hamdan sekadar ced3ra ringan.

Ramai yang tak tahu, kem4langan tersebut kali kedua menimpa Azmeer kerana beliau pernah terlibat dalam satu kemal4ngan hingga mengakibatkan tangan kirinya cac4t.

Zaiton Sameon- 21 Februari 1990



Dua tragedi kem4langan ini tidak dapat ‘menandingi’ trag3di yang berlaku lebih awal pada yang menimpa Zaiton Sameon. Zaiton c3dera parah di bahagian kepala setelah terlibat dalam kem4langan di Jalan Kuala Lumpur-Ipoh dekat Batang Kali.

Keced3raan Zaiton menyebabkan dia lupa ingatan hingga kariernya yang memuncak pada masa itu menjadi kelam dalam sekelip mata. Lebih memilukan apabila anak tunggal Zaiton, Azirwan Abu Bakar, m3ning gal dunia dalam kemal4ngan yang sama.



Van yang mereka naiki telah dilanggar oleh lori dalam kem3langan dahsyat itu. Seorang lagi yang m3ning gal dunia ialah pemuzik pengiring Zaiton, Ismail Shaari. Zaiton k0ma selama 83 hari sejak hari pertama kem4langannya.

Menurut cerita kakak Zaiton iaitu Lily Sameon, doktor yang merawatnya meramalkan yang Zaiton tidak mempunyai harapan untuk hidup.

Tahun 1990 Penuh Misteri?

Nampaknya tahun 1990 telah menyaksikan peristiwa hitam dalam dunia hiburan. Kemal4ngan yang berlaku ini bukan biasa-biasa namun telah mer4gut nyawa orang yang tersayang.

Adakah ini dipanggil mist3ri? Sebenarnya inilah yang dinamakan sebagai ketentuan Yang Maha Esa, siapalah kita untuk menyalahkan takdir!

Sumber Arkib Negara via gengsembang via KB

-----------------------------------------------------------------

Post a Comment

Previous Post Next Post