Selepas Lama Menyepi Daripada Dunia Hiburan Ini Impian Shima Pada Masa Akan Datang

Selepas Lama Menyepi Daripada Dunia Hiburan Ini Impian Shima Pada Masa Akan Datang

Selepas Lama Menyepi Daripada Dunia Hiburan Ini Impian Shima Pada Masa Akan Datang 

Selepas Lama Menyepi Daripada Dunia Hiburan Ini Impian Shima Pada Masa Akan Datang
Selepas Lama Menyepi Daripada Dunia Hiburan Ini Impian Shima Pada Masa Akan Datang

NAMANYA pernah gemilang sekitar 1990-an apabila lagu berjudul Teringin dan Setelah Aku Miliki menjadi siulan ramai ketika itu.

“Pelik juga sebenarnya. Nasib saya tidak sama seperti rakan lain yang menyertai GV. Selepas program tersebut saya tidak banyak menerima undangan nyanyian”- Katanya kepada Utusan Online
Namun pada awal tahun 2000 nama Shima atau nama penuhnya Ku Nazhatul Shima Ku Kamarazzaman semakin pudar kerana tidak lagi aktif menyanyi.
Setelah lama menyepi, dia muncul semula selepas menyertai Gegar Vaganza musim pertama (GV1) pada 2014.

ARTIKEL MENARIK: Elly Suriaty Luahkan Dia Dah Tepu. 6 Bulan Tak Dapat Apa Apa



Kurang Terima Undangan Nyanyian, Shima Berniaga Warung Tepi Jalan
Namun, penyertaannya itu tidak seperti yang diharapkan kerana selepas program itu tamat, namanya kembali senyap dan tidak banyak menerima undangan nyanyian.
Bagi membantu ekonomi keluarga, Shima dan suami turut memulakan perniagaan kecil-kecilan menjual nasi campur.
Kurang Terima Undangan Nyanyian, Shima Berniaga Warung Tepi Jalan
“Sebenarnya idea untuk memulakan perniagaan sudah lama difikirkan.
Dahulu saya sering masak untuk rakan-rakan dan mereka memberi sokongan untuk saya memulakan perniagaan.
Tetapi, dek kerana kekangan waktu niat tersebut tidak pernah menjadi.
Kurang Terima Undangan Nyanyian, Shima Berniaga Warung Tepi Jalan
“Malah, rencana untuk membuka restoran juga tidak berlaku. Banyak proses yang perlu dilakukan dan saya tidak jumpa rakan niaga yang sesuai.
“Sekarang rasanya masa yang tepat untuk memulakan perniagaan. Saya hanya berniaga secara kecil-kecilan.
Jika usaha ini menjadi, siapa tahu satu hari nanti impian untuk membuka sebuah restoran akan tercapai,”
katanya seperti dilaporkan Utusan Malaysia Online.



Kurang Terima Undangan Nyanyian, Shima Berniaga Warung Tepi Jalan
Bagi sesiapa yang berminat merasai air tangan Shima, boleh datang ke warungnya yang diberi nama Warung Teringin di hadapan Pangsapuri Lestari, Damansara Damai, Selangor.
Shima yang memulakan perniagaan Warung Teringin di hadapan Pangsapuri Lestari, Damansara Damai, Selangor. Menurut Shima, walaupun dia kurang aktif dalam bidang nyanyian, tidak bermakna Shima mahu terus berhenti. Dia juga tidak pernah kisah jika ada beranggapan memulakan perniagaan di tepi jalan dek kerana sudah `sendu’ dan tidak laku.
Foto: Utusan Malaysia Online

Kenali Siapa Ku Nazhatul Shima Binti Ku Kamaruzaman

Ku Nazhatul Shima binti Ku Kamarazzaman (lahir pada 12 September 1969) atau lebih dikenali sebagai Shimamerupakan seorang penyanyi rock Malaysia sekitar awal tahun 90’an dahulu. Pun begitu, keupayaan beliau menyampaikan lagu pop yang bernada tinggi sangat memukau peminat muzik rock tanahair suatu masa dahulu. Lagu Setelah Aku Kau Milikidan Teringin membariskan nama Shima sebagai antara penyanyi yang popular pada era 90an.
Shima dilahirkan di Sungai Ara, Banting, Selangor pada 12 September 1969. Shima mendapat pendididikan awal di Sekolah Rendah Convent, Pelabuhan Klang, Selangor dan di Sekolah Menengah Sultan Abdul Samad, Banting, Selangor (Ayah Kamaruzzaman Shariff & Ibu Hajah Samuh Hassan).

1989-1990 : Sejarah Awal

Kerjaya Shima sebagai seorang penyanyi bermula dengan kumpulan Shima and The Boys menggantikan penyanyi asal kumpulan itu iaitu Ella, sebelum mengorak langkah sebagai penyanyi solo dengan album Shima. Album sulung Shima yang diterbitkan oleh Sani, Usop dan Siso pada tahun 1990 itu telah menaikkan nama Shima sebaris dengan dengan puteri-puteri rock yang lain. Lagu Di Sebalik Sejuta Wajah ciptaan Umarul (Iklim) ini sebenarnya begitu popular pada masa itu hingga menaikkan nama Shima antara sebagai penyanyi wanita baru yang popular waktu itu.
Kisah Shima bukan habis setakat itu, malah selepas kemunculan pertamanya bersama kumpulan itu, muncul pula gosip kononnya Shima bergaduh dengan Ella gara-gara The Boys. Populariti yang dikecapi bukan sahaja telah mencatatkan sejarah dalam diari Shima sebagai anak seni, malah ia juga telah mencetuskan rasa tidak puas hati di kalangan peminat Ella & The Boys ketika itu.
Sedari awal Shima tahu apabila muncul bersama The Boys ramai yang menganggap dia merampas kumpulan itu daripada Ella. Tetapi sebenarnya, The Boys menawarkan beliau yang ketika itu menyanyi di sebuah kelab di Kelang untuk menjadi penyanyi utama. Selain Shima, Bibiyana Layola Lee juga pernah menjadi penyanyi The Boys ketika itu.
Hakikatnya, jodoh Shima bersama The Boys hanya bertahan untuk satu album sahaja. Shima kemudian meninggalkan The Boys untuk meneruskan karier secara solo dan masih mendapat sokongan daripada The Boys sendiri.

Kehidupan Peribadi

Shima mula menyanyi ketika berusia 18 tahun bersama The Boys. Pada tahun 1990, Shima mendirikan rumahtangga bersama pemain keyboard kumpulan itu iaitu Satiman. Perkahwinan pada usia muda ternyata tidak menjanjikan kebahagian buat Shima. Biarpun Satiman begitu menyokong karier Shima malahan terbabit dalam penerbitan album beliau, hubungan mereka berdua tidak kesampaian. Pada tahun 1994, Shima dan Satiman bercerai.
Seterusnya, Shima berkenalan dengan seorang guru bernama Khairun Lamb pada tahun 1996 dan seterusnya mendirikan rumahtangga. Namun panas tidak berpanjangan, jodoh Shima dan Khairun juga tidak panjang. Mereka berpisah pada tahun 1998.
Sejak berkahwin dengan jejaka berasal dari Kanada pada tahun 2003, Shima bersyukur kerana perkahwinan ketiga itu kekal sehingga hari ini. Menurut Shima, walaupun suaminya bukan orang Melayu tetapi seleranya yang lebih Melayu dan suka makan di rumah membuatkan Shima teruja menjadi suri rumah yang memasak pelbagai resepi Melayu dan Barat.Walaupun kadangkala dia ingin hidup seperti orang biasa tetapi sesekali dia akan memenuhi tawaran menyanyi untuk dinner show dan juga di hotel. Suaminya juga tidak pernah menghalang beliau menyanyi asalkan kontrak persembahan hanya hotel di sekitar Petaling Jaya dan Kuala Lumpur.
Menurut Shima, menyanyi di lounge bukanlah mudah. Setiap malam dia harus menyanyi selama 180 minit yang dibahagikan kepada empat segmen. Selain lagu-lagu permintaan pengunjung, antara lagu-lagu yang sering dinyanyikan Shima ialah lagu-lagu popular Frank Sinatra, Nat King Cole di samping lagu-lagu hitsnya.
Setelah album Ke Pangkuanmu tidak dapat membantunya meneruskan kerjaya dalam bidang seni, Shima lebih banyak menumpukan perhatian pada rumah tangga.
Pada Tahun 2018 beliau bertudung sepenuhnya.
Artikel By Klviral

-----------------------------------------------------------------

Post a Comment

Previous Post Next Post