Saya Tidak Mahu Mereka Tahu Kesusahan Saya – Bekas Pemain Bola Sepak Kebangsaan Kini Jadi Gelandangan

Saya Tidak Mahu Mereka Tahu Kesusahan Saya – Bekas Pemain Bola Sepak Kebangsaan Kini Jadi Gelandangan

Saya Tidak Mahu Mereka Tahu Kesusahan Saya – Bekas Pemain Bola Sepak Kebangsaan Kini Jadi Gelandangan

Saya Tidak Mahu Mereka Tahu Kesusahan Saya – Bekas Pemain Bola Sepak Kebangsaan Kini Jadi Gelandangan
Saya Tidak Mahu Mereka Tahu Kesusahan Saya – Bekas Pemain Bola Sepak Kebangsaan Kini Jadi Gelandangan

DALAM keadaan serba kekurangan termasuk masalah kewangan, seorang bekas pemain bola sepak kebangsaan terpaksa menjadi gelandangan sementara tibanya tarikh pembedahan memasukkan perentak jantung hujung tahun ini. Lebih menyedihkan, kesusahan serta kepayahan beliau itu di luar pengetahuan keluarganya atas alasan tidak mahu mereka bimbang dengan keadaannya kesihatannya sepanjang beliau berada di ibu kota.

Kisah sayu ini terjadi kepada seorang bekas pemain bola sepak kebangsaan yang terpaksa menjadi gelandangan sementara tibanya tarikh pembedahan memasukkan perentak jantung hujung tahun ini.

ARTIKEL MENARIK: Pemilik Kedai Tampil Beri Penjelasan Bila Ramai Yang Risau Minum Air Dalam Tin Yang Viral


Kepayahan dan kesusahan beliau itu dirahsiakan daripada keluarga atas alasan tidak mahu mereka bimbang dengan keadaannya kesihatannya sepanjang beliau berada di ibu kota.
Tidur Di Kaki Lima Beralaskan Kotak
KUALA LUMPUR 1 Dis. – Siapa sangka seorang bekas pemain bola sepak kebangsaan dalam era 90-an yang dahulunya lincah beraksi di padang dan popular di hati ribuan peminat bola sepak tanah air kini terpaksa menjalani kehidupan sebagai gelandangan.
Itulah nasib duka lelaki ber­usia lewat 40-an itu ketika ditemukan Mingguan Malaysia di kaki lima di Jalan Hang Lekiu, dekat sini baru-baru ini.
Lebih memilukan, hanya berbekalkan sebuah beg berisi pa­ka­i­­­an, bekas pemain pertahanan yang turut pernah mewakili beberapa pasukan negeri itu ditemukan sedang menyusun kotak untuk dijadikan alas sebelum melelapkan mata di kawasan berkenaan yang turut menjadi lokasi penginapan gelandangan di ibu kota ini.
Sungguhpun begitu, walaupun kelihatan agak lesu dan keletihan, lelaki tersebut masih mampu mengukir senyuman dan terus berkongsi tentang kisah hidupnya.
Penyakit Bertambah Kronik Sejak Tiga Tahun Lalu
Kata bekas pemain posisi pertahanan itu, kisah duka kehidupannya bermula selepas dia disahkan menghidap penyakit jantung sekitar 2009 sebelum dimaklumkan penyakitnya bertambah kronik sejak tiga tahun lalu.
Jelas anak kelahiran Pulau Pinang itu, penyakit tersebut menjadi kekangan kepadanya untuk mencari rezeki, malah mengakui pernah menjadi buruh selama setahun namun tidak dapat bertahan atas faktor kesihatan.
“Simpanan semakin ber­kurangan, sebab itu lebih lapan bulan saya menjalani hidup sebegini setiap kali datang ke Kuala Lumpur untuk menjalani rawatan di Institut Jantung Negara (IJN), saya tidak mampu menyewa hotel maka terpaksa tidur di kaki lima ini.
“Saya bukanlah penghuni tetap di kaki lima memandangkan saya cuma berehat dan tidur dalam tempoh tertentu sahaja (beberapa minggu dalam sebulan). Sejurus selesai sesi rawatan, saya akan pulang ke kampung, apapun inilah nasib saya sekarang,” katanya.
Ujarnya, dia akan meneruskan kehidupan sebagai ‘gelanda­ngan sementara’ di kawasan itu hingga tiba tarikh pembedahan memasukkan pe­rentak jantung (pacemaker) di dadanya hujung tahun ini.
“Alhamdulillah, sepanjang saya di sini, saya masih mampu menguruskan diri dengan baik termasuk menggunakan kemudahan awam seperti surau dan masjid untuk membersihkan diri (mandi) serta bersolat.
“Setiap hari, pertubuhan bukan kerajaan (NGO) serta orang perseorangan akan datang menyumbangkan makanan, minuman, pakaian serta wang tunai kepada setiap gelandangan,” ujarnya yang turut memaklumkan menerima bantuan daripada Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) negeri.
Lebih hiba, ketika ditanya soal keluarga, lelaki itu mengakui sudah bercerai dan memiliki tiga anak yang sedang belajar, terma­suk seorang daripadanya sedang menuntut di salah sebuah institusi pengajian tinggi awam (IPTA).


“Buat masa ini saya tinggal di rumah kakak di kampung, ketiga-tiga anak saya tidak tahu saya hidup begini, saya tidak mahu mereka tahu kesusahan saya, takut mereka susah hati pula,” katanya sebak.
Tambahnya, sebelum ini, beliau pernah mengunjungi Pusat Transit Gelandangan di Jalan Pahang semata-mata untuk tidur dan berlindung namun selepas berlaku kecurian melibatkan beg dan pakaiannya, beliau memilih jalan untuk hidup bergelanda­ngan di kaki lima.
Tahun lalu, bekas penyanyi, Ben Nathan yang popular de­ngan lagu Stanza Sekeping Hati juga ditemukan hidup sebagai gelandangan oleh orang awam di kaki lima sekitar Pasar Seni, Brickfields, Masjid Jamek dan Ampang.
Benarlah orang kata hidup ini umpama roda kadang diatas kadang dibawah, semalam kita disanjung mungkin hari ini kita merempat, kebahagiaan yang dikecapi hanyalah bersifat sementara.
Life must go on guys! 
Sumber : utusan, lobak merah

-----------------------------------------------------------------

Post a Comment

Previous Post Next Post