Kes Telah Bertukar Selepas Adib Meniinggal Dan Suspek Yang Memukul Adib Bakal Dikenakan Hukuman Ini

Kes Telah Bertukar Selepas Adib Meniinggal Dan Suspek Yang Memukul Adib Bakal Dikenakan Hukuman Ini

Kes Telah Bertukar Selepas Adib Meniinggal Dan Suspek Yang Memukul Adib Bakal Dikenakan Hukuman Ini

Kes Telah Bertukar Selepas Adib Meniinggal Dan Suspek Yang Memukul Adib Bakal Dikenakan Hukuman Ini
Kes Telah Bertukar Selepas Adib Meniinggal Dan Suspek Yang Memukul Adib Bakal Dikenakan Hukuman Ini

POLIS mengklasifikasikan semula siasatan kes kemaatian anggota bomba, Muhammad Adib Mohd Kassim daripada cuba buunuh kepada bu nuh.

Timbalan Ketua Polis Selangor, Datuk Ab Rashid Ab Wahab berkata, kes berkenaan kini diklasifikasikan mengikut Seksyen 302 Kanun Keseksaan susulan kemaatian Muhammad Adib ketika dirawat di Institut Jantung Negara (IJN), hari ini.

ARTIKEL MENARIK: Ini Luahan Tun M Selepas Mendengar Berita Pemergian Muhammad Adib


“Kes itu sebelum ini disiasat mengikut Seksyen 307 Kanun Keseksaan iaitu cuba buunuh, ekoran kec3deraan yang dialami oleh Muhammad Adib dalam kejadian di Seafield, Subang Jaya pada 26 November lalu.
“Namun kes itu diklasifikasikan semula di bawah Seksyen 302 Kanun Keseksaan iaitu buunuh,” katanya dalam satu kenyataan, hari ini.
Kes itu kini disiasat di bawah Seksyen 302 Kanun Keseksaan yang membawa hukuman gantung sampai maati, jika sabit kesalahan.
Muhammad Adib, 24, merupakan salah seorang anggota bomba yang dikejarkan ke lokasi rusuhan berhampiran Kuil Sri Maha Mariamman di Subang Jaya pada 27 Nov lalu.
Bagaimanapun, dalam insiden itu, Muhammad Adib diserang perusuh menyebabkan beberapa tulang rangkanya patah selain mengalami kecederaan dalaman.
Beliau menerima rawatan lanjut di Institut jantung Negara (IJN) sejak 28 Nov lalu sehingga disahkan meniinggal dunia 9.41 malam tadi.
Jen4zah akan diuruskan malam ini di IJN dan terus dibawa menggunakan ambulans ke kampung halaman Allahyarham di Kedah untuk dikebuumikan.
Muhammad Adib, 24, disahkan meniinggal dunia pada 9.41 malam tadi selepas tiga minggu bertarung nyawa akibat parah dibelaasah dalam insiden rusuhan di Kuil Sri Maha Mariamman, Seafield pada 27 November lalu.
Semalam, pihak IJN memaklumkan tahap kesihatan Muhammad Adib semakin merosot dan fungsi paru-parunya mengalami penurunan beransur-ansur.
Pihak IJN mengambil keputusan memasukkan semula sistem Veno-Venous ECMO pada 9 malam semalam untuk membantu keperluan sistem pernafasannya.
Bagaimanapun, Menteri Perumahan dan Kerajaan Tempatan, Zuraida Kamaruddin dalam satu sidang media di IJN tadi, mengesahkan Muhammad Adib meniinggal dunia. – (Sumber : Harian Metro)


Kemaatian Muhammad Adib: Rakyat diminta bertenang

Related image
SHAH ALAM – Ketua Wanita PKR, Haniza Talha memohon rakyat negara ini bertenang selepas kemaatian pegawai bomba, Muhammad Adib Mohd Kassim yang maaut selepas tiga minggu  diserang perusuh di Kuil Seri Maha Mariamman, USJ 25, Subang Jaya, 27 November lalu.
Beliau berkata, kes terbabit diserahkan  untuk disiasat mengikut undang-undang namun dalam masa sama akan menuntut keadilan buat Allahyarham.
“Kita harus percaya pada proses undang-undang dan kita doakan semoga ia berjalan dengan lancar. Saya minta rakyat turut doakan supaya roh Allahyarham tenang dan dicucuri rahmat.
“Kami turut rasa hiba atas kematian Muhammad Adib yang sebelum ini paarah dipuukul ketika insiden di Kuil Sri Maha Mariamman bulan lalu. Namun, saya ingin mengingatkan semua rakyat Malaysia agar tetap tenang dan turut bersama mendoakan agar rohnya tenang disana,” katanya.
Beliau berkata, Malaysia kini berkabung kerana Muhammad Adib dianggap sebagai wira negara, kejadian berlaku ketika Allahyarham menjalankan tugas demi menjaga keselamatan negara.
Terdahulu, Muhammad Adib yang paraah dipuukul sekumpulan perusuh di hadapan kuil Sri Maha Mariamman, USJ 25, Subang Jaya dilapor meniinggal dunia 9.41 malam tadi.
Perkara itu dimaklumkan Menteri Perumahan dan Kerajaan Tempatan, Zuraida Kamaruddin dalam satu kenyataan.
“Dukacita dimaklumkan Pegawai Bomba Muhammad Adib Kassim telah meniinggal dunia di Institut Jantung Negara (IJN) pada jam 9.41 malam,” katanya. – (Sumber : Sinar Harian)
Kredit : KLViral
-----------------------------------------------------------------

Post a Comment

Previous Post Next Post