Heboh, Pembesar Wilayah Aceh Mengamuk Bawa Rotan Kerana Penduduk Tidak Endah Azan

Heboh, Pembesar Wilayah Aceh Mengamuk Bawa Rotan Kerana Penduduk Tidak Endah Azan

Heboh, Pembesar Wilayah Aceh Mengamuk Bawa Rotan Kerana Penduduk Tidak Endah Azan

Heboh, Pembesar Wilayah Aceh Mengamuk Bawa Rotan Kerana Penduduk Tidak Endah Azan
Heboh, Pembesar Wilayah Aceh Mengamuk Bawa Rotan Kerana Penduduk Tidak Endah Azan

Umum mengetahui kerajaan di Wilayah Aceh telah melaksanakan undang-undang syariah terhadap penduduk setempat sejak 2005. Hukuman tersebut di mana kerajaan Indonesia membenarkan pesalah di hukom sebat di khalayak ramai.
Skrol ke bawah untuk lihat video
Walau bagaimanapun sejak April 2014, wilayah Aceh tidak lagi akan menjalankan hukuman sebat di khalayak ramai atau membenarkan hukuman seumpama itu dirakamkan, kata Gabenor Aceh, Irwandi Yusuf, semalam.
Aceh adalah satu-satunya wilayah di Indonesia yang mengamalkan undang-undang Syariah dan melaksanakan hukuman sebat untuk jenayah seperti mencuuri, juudi dan ziina.

ARTIKEL MENARIK: Punca Kenapa Penunggang Basikal Ini Biadap Di Jalan Raya Kemudian Dirempuh Lori Didedahkan. Tak Sangka Ini Sebabnya..


Langkah mengehadkan akses itu dibuat hampir setahun selepas dua lelaki yang disabitkan melakukan hubungan se ks disebat di depan orang ramai dan imej hukuman mereka disiarkan dan dimuat naik di Internet, mengundang kritikan antarabangsa.
Pesalah Tran$-gender
Ketua Polis Nasional Indonesia mengarahkan siasatan dijalankan berhubung penahanan 12 tran$ gender yang ditahan di Aceh.
Ini kerana kesemua mereka dilaporkan telah dipukul dan dipaksa menggunting rambut mereka sebelum dibebaskan tanpa sebarang hukuman.
Indonesia merupakan salah satu negara yang mempunyai populasi masyarakat Islam terbesar namun Aceh merupakan satu-satunya daerah yang menguatkuasakan undang-undang Islam dan menentang hom0sek sual.
Polis dan pegawai agama di Aceh sering melakukan serbuan di rumah dan tempat kerja bagi mencari mereka yang terlibat dengan aktiviti se ks sejenis.
Hujung minggu lalu, satu serbuan dilakukan di sebuah salon kecantikan dan 12 tran$-gender telah ditahan dalam serbuan tersebut.
Pejuang hak asasi dan media tempatan melaporkan kesemua 12 tran$-gender yang ditahan telah dipukul dan dipaksa untuk menggunting pendek rambut mereka.
Jurucakap polis Aceh, Mishabul Munauwar berkata, terdapat beberapa keping gambar suspek tular dan pihaknya sedang menyiasat jika benar berlaku serangan fizikal.
Katanya susulan itu, ketua polis nasional mengarahkan agar satu siasatan dijalankan bagi menyiasat kejadian sebenar di sebalik gambar tersebut.
Siasatan itu adalah sesuatu yang dialu-alukan kumpulan hak asasi manusia di sana.
Selain itu, polis di Aceh dalam beberapa bulan ini telah meningkatkan operasi bagi membanteras operasi spa gayy dan parti gayy yang beroperasi di sana.


Beberapa orang turut ditahan dalam operasi tersebut.
Menurut Gabenor Aceh, Irwandi Yusuf, mereka tidak membenci golongan gayy, lesbiian, bisekksual dan traanssgender namun apa yang dipandang serius ialah kelakuan dan tindakan mereka.
Tahun lalu, kerajaan wilayah Aceh menerima kecaman dan kritikan antarabangsa apabila menjatuhkan hukuman secara terbuka di depan orang ramai dengan merotan dua lelaki gayy yang didakwa melakukan hubungan se ks sejenis.
Timbalan Ketua Daerah Aceh Besar Mengamuk Kerana Azan Tidak Dipatuhi
Baru-baru ini, Timbalan Ketua Daerah Aceh Besar datang ke beberapa pasar dan menegur masyarakat untuk menutup kedai dan gerai. Ini kerana undang-undang menghormati panggilan untuk solat dan solat berjemaah telah dibuat dan diedarkan di beberapa kawasan, tetapi kerana masih ramai yang tidak mematuhi arahan ini, Timbalan Ketua Daerah mengambil tindakan drastik dengan membawa sebatang kayu dan menegur dan memarahi masyarakat setempat yang ingkar
Waled Husaini, yang terkenal dengan panggilan lain sangat prihatin terhadap generasi muda sekarang yang selalu tidak menghormati ibadat solat lima waktu, terutama setiap kali kedengaran azan
Dia memang terkenal dengan seseorang yang sangat prihatin terhadap agama di Aceh. Bukan hanya pendidikan pesantren, tetapi juga memberi pelajaran agama kepada masyarakatnya.
Masyaallah, semoga Allah memberi kekuatan kepadanya. Lihat video di bawah


Sumber : fb muslimina update via Gnews.fun

-----------------------------------------------------------------

Post a Comment

Previous Post Next Post