Subhanallah. Rahsia 12 J3nazah Masih Berbau Wangi Selepas 13 Tahun Dik3bumikan Terbongkar

Subhanallah. Rahsia 12 J3nazah Masih Berbau Wangi Selepas 13 Tahun Dik3bumikan Terbongkar

Subhanallah. Rahsia 12 J3nazah Masih Berbau Wangi Selepas 13 Tahun Dik3bumikan Terbongkar

Subhanallah. Rahsia 12 J3nazah Masih Berbau Wangi Selepas 13 Tahun Dik3bumikan Terbongkar
Subhanallah. Rahsia 12 J3nazah Masih Berbau Wangi Selepas 13 Tahun Dik3bumikan Terbongkar

SATU kejadian aneh dan menggemparkan berlaku apabila lebih 100 kuubur lama di Kampung Batu Badak, Segamat, Johor, digali semula dan dipindahkan ke kuubur lain pada November 2013.

Pemindahan kuubur dilakukan bagi memberi laluan pembinaan Lebuh Raya Segamat-Tangkak dan selepas menggali beberapa kuubur, ramai pihak terkejut melihat keadaan jenaazah di dalamnya.

ARTIKEL MENARIK: Mohon Jangan Abaikan Jika Terlalu Banyak Cicak, Itulah Petanda Rumah Anda Dalam Bahaya


Mereka terpana 12 jenaazah masih sempurna, malah berbau harum walaupun dikebumikan lapan tahun hingga 13 tahun lalu.
Kejadian itu kemudian dilaporkan akhbar sehingga ramai pihak tertanya-tanya dan berminat mengetahui jenaazah siapakah yang dikebumikan dalam liang berkenaan.
Alam kuubur atau barzakh sememangnya misteri buat manusia dan peristiwa di kuubur Kampung Batu Badak menambahkan lagi enigma dan teka-teki dunia ghaib berkenaan.
Penemuan jenaazah lebih lapan tahun yang elok dan harum bagaikan baharu meninggal dunia ternyata menyalahi logik akal kerana mengikut lumrah alam, maayat ditanam selama tempoh itu akan mereput seterusnya binasa ditelan bumi.
Justeru, kenapa 12 jenaazah itu masih sempurna dan harum walaupun sudah lama ditanam?
JENAAZAH dibawa keluar dari kuubur dengan berhati-hati ketika kerja penggalian semula di Tanah Perkuuburan Kampung Batu Badak, Segamat. – Foto Roslan Khamis
Sebenarnya, misteri alam kuubur dan nasib maayat sudah dinyatakan Nabi Muhammad SAW bersabda: “Alam kuubur hanyalah satu daripada kebun-kebun syurga atau satu daripada jurang-jurang neraka.” (Riwayat Bukhari).
Menerusi hadis itu, jelaslah nasib seseorang selepas maati adalah manifestasi segala perbuatannya ketika hidup.


Manusia yang banyak berbuat dosa akan disajikan seksaan kuubur sehingga keadaannya di barzakh bagai berada di `jurang neraka’ manakala manusia Mukmin akan aman bak ‘di kebun syurga’.
Rasulullah SAW juga bersabda: “Kuubur adalah tempat alam akhirat yang pertama sekali. Barang siapa yang selamat, maka alam selanjutnya lebih mudah dan barang siapa yang tidak selamat, maka alam berikutnya lebih pedih.” Perjalanan manusia dari alam dunia ke alam kuubur dimulai dugaan sakaratulmaut iaitu perpisahan roh dari jasad yang diibaratkan ‘lebih sakit daripada seribu tusukan pedang’.
Allah SWT berfirman yang bermaksud: “Alangkah dahsyatnya jika kamu melihat di waktu orang-orang zalim berada dalam tekanan sakaratulmaut, sedang para malaikat memukul dengan tangannya,” (An-An’am: ayat 93).
Selepas dikebumikan, jenaazah didatangi dua malaikat bertanyakan soalan mengenai iman dan amal manusia ketika hidup.
Manusia bertakwa dapat menjawab soalan dengan tepat sehingga diberi nikmat kuubur dan ditunjukkan tempatnya di syurga. Bagi manusia berdosa, mereka gagal menjawab soalan sehingga diseksa berulang kali sehingga akhirat.
Terdapat banyak jenis seksaan kuubur mengikut tahap kemaksiatan manusia. Antara seksaan dijelaskan Rasulullah SAW ialah disempitkan ruang kuubur sehingga tulang rusuknya patah, jasad dipalu dengan tukul besi serta dipatuk dan dilahap 99 ular berkepala tujuh atau sembilan.
Seksaan kuubur sememangnya amat pedih dan menyakitkan serta tidak mampu ditanggung manusia.
SEBAHAGIAN dari waris yang hadir semasa kerja penggalian semula di Tanah Perkuuburan Kampung Batu Badak, Segamat. – Foto Roslan Khamis
Banyak penyebab seksaan kuubur dan selain dosa besar, punca lain ialah dosa yang sering dianggap remeh oleh manusia seperti tidak bersuci selepas kencing, mengadu domba, mengumpat dan tidak menolong manusia dizalimi yang meminta pertolongannya.
Ketika melalui dua kuubur, Rasulullah SAW bersabda: “Kedua-dua maayat ini sedang diseksa. Kedua-duanya tidak diseksa kerana dosa besar. Salah satunya diseksa kerana tidak beristinjak selepas kencing dan yang lain diseksa kerana selalu mengadu domba.” (riwayat Bukhari).
Bagaimanapun, terdapat amalan yang dapat menjauhi seksa kuubur, antaranya membaca surah Yasin dan al-Mulk setiap malam, syahid, berperang di jalan Allah, maati kerana sakit dalam perut, maati pada hari atau malam Jumaat dan memperbaharui taubat setiap malam.
Selain itu, ada juga amalan yang terus menyalurkan pahala kepada seseorang yang sudah meninggal dunia iaitu sedekah jariah, ilmu bermanfaat yang diajarkannya dan doa anak soleh selama amalan itu terus dilakukan dan dimanfaatkan orang hidup.
Bagi manusia beriman dan soleh pula, mereka memperoleh nikmat barzakh seperti sabda Rasulullah SAW:
“Di dalam kuuburnya, seorang Mukmin itu berada di satu taman hijau. Ruangan kuuburnya akan menyambut dengan tujuh puluh lengan. Di sana dia juga akan diterangi cahaya seperti rambulan pada malam purnama.”
Semua dalil alam kuubur dan nasib manusia sesudah maati seperti dijelaskan Islam itu kemudian menjadi penyingkap kepada misteri 12 jenaazah lama yang ditemui masih sempurna dan harum di Segamat.
Persoalan yang bermain di minda masyarakat berhubung keadaan 12 jenaazah itu terlerai apabila beberapa waris tampil menceritakan sikap ahli keluarga mereka ketika masih hidup.

Antara maayat yang masih sempurna dan harum ialah jenaazah guru agama, Maheran Jaaffar, yang meninggal pada tahun 2006.

Waris kepada Maheran memaklumkan yang ketika hidup, ibunya mengajar kanak-kanak mengaji al-Quran dan sentiasa mengamalkan selawat, zikir serta selalu bersedekah.
Satu lagi jenaazah yang masih elok ialah Mohd Said Ahmad, yang dikenali sebagai seorang warak, malah tidak lekang membaca al-Quran jika ada masa terluang.
Arwah Mohd Said juga seorang yang sangat penyabar dan tidak pernah marah serta suka menolong orang yang dalam kesusahan.
Mengenai keadaan jenaazah yang harum, Rasulullah SAW pernah bersabda, nyawa orang Mukmin keluar daripada jasadnya seperti `minyak kasturi yang paling wangi’ manakala nyawa orang kafir berbau lebih busuk daripada baangkai.
SUMBER : BHARIAN ONLINE
-----------------------------------------------------------------

Post a Comment

Previous Post Next Post