Kisah Menyentuh Hati Pesara Guru Wanita Ditemui Meminta Sedekah di Stesen Keretapi, Dia Kemudian Diselamatkan Dan Disatukan Dengan Bekas Pelajarnya

Kisah Menyentuh Hati Pesara Guru Wanita Ditemui Meminta Sedekah di Stesen Keretapi, Dia Kemudian Diselamatkan Dan Disatukan Dengan Bekas Pelajarnya

Sewaktu Vidya M.R, seorang pegawai kerajaan di ibu kota Kerala, Thiruvananthapuram, berjalan kaki ke stesen kereta api utama di bandar untuk bertemu dengan temannya pada 5 November, sedikit pun dia tidak terfikir bahawa ia akan menjadi hari yang istimewa dalam hidupnya.

Kisah Menyentuh Hati Pesara Guru Wanita Ditemui Meminta Sedekah di Stesen Keretapi, Dia Kemudian Diselamatkan Dan Disatukan Dengan Bekas Pelajarnya
Kisah Menyentuh Hati Pesara Guru Wanita Ditemui Meminta Sedekah di Stesen Keretapi, Dia Kemudian Diselamatkan Dan Disatukan Dengan Bekas Pelajarnya

Penglibatan beliau terutama melalui media sosial pada hari tersebut bagi membantu seorang pesara guru yang ditemui hidup gelandangan serta memohon tempat tinggal di luar stesen keretapi bagi mendapatkan tempat perlindungan yang selamat dan untuk menyatukan semula beliau dengan pelajar lamanya.

Semuanya berlaku ketika Vidya melihat seorang wanita tua di luar stesen kereta api ketika dia sedang menunggu rakannya. ” Dia memakai pakaian yang tidak dibasuh dan kelihatan mengalami masalah gangguan mental” kata Vidya kepada Outlook.

ARTIKEL MENARIK: Dia Mencabar Abang Long Kawasan Mengadap Dia. Habis Semua Orang Kena Maki Dengan Dia Dalam Live Tapi Tiba Muncul Orang Lain. Dia Dedahkan Kenapa Dia Buat Video Itu


” Ada beberapa beg plastik yang berisi botol air dan pakaian lusuh. Saya melihat dia memetik dan memakan buah-buahan kecil dari pokok yang terdekat, dengan berhati-hati seolah-olah dia tidak mahu satu daun jatuh disebabkan dia. ”

” Adakah anda mahu makanan?” Vidya bertanya kepadanya.

” Tidak.” Wanita tua itu menjawab.



Walau bagaimanapun, Vidya pergi ke restoran terdekat dan kembali dengan idli dan vada untuknya. Waktu itu Vidya mendengar lenggok bahasa perempuan itu penuh dengan tata tertib. Kemudian Vidya bertanya kepadanya tentang keberadaannya di situ. Wanita itu dengan sabar memberi jawapan kepada pertanyaannya itu.

Dari perbualan itu, ternyata wanita tua tersebut adalah seorang pesara guru yang bekerja selama bertahun-tahun di sebuah sekolah di daerah Malappuram di utara Kerala, India. Vidya kemudian mengmbil gambar wanita itu dengan perasaan bercampur baur dan tidak percaya. Sekembalinya ke rumah, Vidya  dan memuatnaik gambar tadi di akaun Facebooknya dengan sedikit kapsyen merujuk kepada pertemuannya dengan wanita tua itu.

” Seperti yang saya lihat, seorang guru, membawa beg plastik buruk dan perlahan-lahan menghilang ke dalam kerumunan orang ramai. Saya tidak pasti sama ada kisahnya benar atau tidak. Tetapi, satu perkara yang saya pasti adalah bahawa dia bukan wanita yang gila di jalanan.

Dia memang seorang wanita yang berpendidikan! Jika apa yang dikatakannya benar, saya berharap jika seseorang dari sekolah Malappuram yang mengenalinya. ” Vidya kemudiannya berkongsi gambar dan kisah pertemuanny dengan wanita itu Facebooknya.

Dan tanpa diduga, hasilnya sangat luar biasa. Pelajar lama guru tersebut mengenali beliau dan berkata mereka mahu memberi perlindungan kepadanya. Vidya yang berasa gembira dengan pengkhabaran itu sekali lagi memuat naik status di Facebook, kali ini bagi merayu untuk bersama-sama mencari wanita bernama Valsa itu.


Pengcariannya itu bermula dan selepas mereka berjaya mencari wanita tersebut, mereka membawanya ke balai polis Thambanoor. Kemudian, sebuah pasukan yang diketuai oleh pihak kebajikan, Divya S. Iyer membawa beliau ke rumah tua Sayahnam, yang dikendalikan oleh Thiruvananthapuram Corporation. Sementara itu, pelajar-pelajar wanita itu bermula dari Malappuram dengan kereta api seterusnya yang disediakan kepada mereka.



Bercakap kepada Outlook, pihak kebajikan berkata Sayahnam kini menempatkan 15 penghuni. ” Selepas menerima guru itu, kami mendapat satu lagi penghuni, katanya.

Kerala mempunyai bilangan orang tua paling tinggi di India (13 peratus daripada jumlah penduduk mengikut bancian 2011) dan pihak kebajikan berkata daerah Thiruvananthapuram mempunyai bilangan kes tertinggi di bawah Penyelenggaraan dan Kebajikan Ibu Bapa dan Warga Warga Akta, 2007 ” Apabila saya mengendalikan pusat ini, terdapat 1000 kes seperti yang ditangguhkan di Thiruvananthapuram sahaja,” katanya.

” Kebanyakan penghuni di Sayahnam merupakan mereka yang mempunyai pekerjaan lebih awal. Mereka mempunyai anak-anak yang tidak mampu untuk menjaga mereka, mlh lebih teruk da anak-anak yang tidak mahu menjaga mereka” katanya.

” Kebanyakan kes-kes seperti ini melibatkan penderaan fizikal terhadap orang tua, eksploitasi kewangan, meninggalkan dan membuang keluar dari rumah mereka. Beberapa kali situasi sedemikian juga digunakan oleh adik-beradik untuk menyelesaikan masalah antara satu sama lain.

Dalam kes sedemikian, orang tua sering terperangkap dalam konflik anak-anak, “jelasnya sambil menambah,” Kami telah menubuhkan sebuah pasukan khas dan kami memegang amanah untuk menyelesaikan kes-kes tersebut dan untuk mewujudkan kesedaran tentang hak-hak orang tua . ”

Menurut pihak kebajikan lagi, guru Valsa nampaknya lebih kepada kes pengabaian. Kami telah menemui saudara perempuannya dan saudara mara. Tetapi, kita masih belum menemui anak lelaki dan suaminya, “katanya, sambil menambah,” Tindakan mahkamah telah difailkan terhadap saudara-saudaranya dan pendengaran dalam perkara ini akan mengambil masa sebulan. ”

Ditanya sama ada guru Valsa mengalami sakit mental, pihak kebajikan mengatakan bahawa dia sangat memendm perasaan. “Keberaniannya dapat dipuji walaupun pada tahap ini. Dia menolak apabila saya menawarkan untuk memegang begnya semasa saya membawanya ke kenderaan saya. Begitu juga ketika saya menawarkan untuk memegang tangannya sambil mendaki tangga.

Tetapi, pada masa yang sama, dia mahukan perhatian yang baik. Pada satu ketika dia bertanya kepada saya dalam bahasa Malayalam, ‘Ennum koott undakumallo ille?’, 
Bermakna, Adakah saya akan mendapat perhatian anda setiap hari? ”

Walau bagaimanapun, guru setakat tersebut enggan pergi bersama pelajarnya. Dia berpendapat bahawa dia tidak boleh pergi dengan lelaki dari luar dan menegaskan bahawa dia hanya akan pergi dengan anaknya atau suaminya. Pihak kebajikan berkata bahawa usaha sekarang adalah untuk mencari mereka. Dan guru mereka sedang menanti..


Sejak kisah tersebut menjadi tular, beberapa orang meninggalkan komen yang positif, antaranya seperti di bawah;

Sebuah kisah pesara guru yang membuat anda sangt sedih membacanya. Bagaimana suami dan anaknya sendiri telah meninggalnya ke jalanan sungguh memilukan. Kini sudah lali dengan kisah orang tua yang mengorbankan seluruh hidup mereka untuk anak-anak yang mereka mendapati diri mereka ditinggalkan di akhir hidup mereka. Perlu ada undang-undang yang ketat untuk melindungi warga emas dari trauma dan kesakitan yang mereka hadapi di tangan anak-anak mereka dan saudara terdekat. Walaupun dalam banyak kes, harta benda dan simpanan orang tua juga dikikis oleh mereka dan keluarga  sendiri yang akhirnya menjurus mereka ke lembah kemiskinan. Kesedaran awam harus ditimbulkan berkenaan kekejaman terhadap orang tua dan eksploitasi mereka oleh anak-anak dan saudara-mara yang tidak bertanggungjawab.
Dari kurikulum sekolah dan seterusnya, kesedaran dan kesedaran tentang perlunya perlindungan umur harus dimulakan, selain dari kempen.

Perbuatan Vidya MR dalam membawa perhatian tentang kisah yang pilu ini kepada seluruh dunia kisah sangat dipuji. Kerana campur tangannya tepat pada masanya, guru tua yang menucurah bakti, mendidik beberpa generasi akhirnya mendapat perlindungan di tempat yang aman. Dia telah melakukan perbuatan yang luar biasa dalam menyelamatkan wanita yang malang di jalanan. Perbuatan amal sedemikian patut diiktiraf dengan sewajarnya. Kementerian Kesejahteraan Amal negara juga harus memberi anugerah kepada Vidya atas perbuatan mulianya.



-----------------------------------------------------------------

Post a Comment

Previous Post Next Post