Tun Mahathir Dedah Rahsia Hampir Menemui Ajal Pada Tahun 1989 Yang Ramai Tak Tahu

Tun Mahathir Dedah Rahsia Hampir Menemui Ajal Pada Tahun 1989 Yang Ramai Tak Tahu

Dalam sidang media terkini, Tun Mahathir dedahkan rahsia yang beliau hampir menemui ajal pada tahun 1989 yang ramai tak tahu, sebelum terjadi “sesuatu”. Mengejutkan.

Tun Mahathir Dedah Rahsia Hampir Menemui Ajal Pada Tahun 1989 Yang Ramai Tak Tahu
Tun Mahathir Dedah Rahsia Hampir Menemui Ajal Pada Tahun 1989 Yang Ramai Tak Tahu
KEMAJUAN SAINS ASBAB ALLAH MASIH PANJANGKAN UMUR TUN MAHATHIR. ALHAMDULILLAH

ARTIKEL MENARIK: "Saya Simpan Gaji Saya. Itulah Duit Yang Saya Ada Sekarang.” Tun M Tak Pernah 'Sentuh' Gaji 29 Tahun..


Perdana Menteri Dr Mahathir Mohamad kini merupakan ketua kerajaan tertua di dunia dan pada hari ini menyambut ulang tahunnya yang ke-93.

Bagaimanapun, Mahathir berkata beliau mungkin sudah meninggal dunia ketika beliau mengalami serangan jantung pertama pada tahun 1989 ketika berusia 64 tahun, jika bukan kerana kemajuan sains dalam bidang perubatan.

“Sebelum ada pakar bedah jantung, saya tidak akan bertahan. Saya akan meninggal dunia pada saat serangan jantung pertama itu.

“Sebelum ini, jika kamu membuka dada, kamu akan mati kerana paru-paru akan rosak,” kata Mahathir dalam program Astro Awani yang turut menampilkan doktor yang mengetuai pasukan pakar bedah yang menyelamatkannya, Dr Yahya Awang.

Negarawan dalam usia emas itu berkata mujurlah ada kemajuan sains perubatan seperti mesin jantung dan paru-paru yang membantunya terus bertahan untuk hidup.

‘Tawaran Suaka Ke AS’

Yahya bergurau pada pagi pembedahan itu beliau ditawarkan suaka di Amerika Syarikat.

“Saya masih ingat, ahli kardiologi Amerika bersalaman dengan saya pada pagi pembedahan tersebut dan berkata Yahya jika kamu memerlukan suaka perubatan kamu boleh datang ke Amerika,” katanya berselang-seli tawa.

Mahathir mendapat dua lagi serangan jantung pada tahun 2006 dan setahun kemudian menjalani pembedahan pintasan kuadrup.

Kesemua rawatan jantung Mahathir dan jangkitan dada seterusnya telah dirawat di Institut Jantung Negara (IJN).

Sementara itu, selain kemajuan perubatan, Mahathir dan Yahya menyifatkan usia panjang perdana menteri disebabkan campuran faktor genetik dan disiplin.

Yahya berkata Mahathir telah mendengar nasihat doktornya, mengambil ubatnya dan selalu melakukan senaman.

Mahathir juga mengulangi nasihat ibunya untuk tidak makan terlalu banyak. (Sumber: Malaysiakini)


13 MANGSA TERPERANGKAP BERJAYA KELUAR. JURULATIH DINOBAT SEBAGAI HERO

Kumpulan terakhir empat pemain pasukan bola sepak “Mu Pa” dan jurulatih mereka, Ekapol Chantawong berjaya dibawa keluar dengan selamat dari gua Tham Luang di Chiang Rai, untuk mengakhiri operasi menyelamat yang berisiko itu.


Sepanjuang operasi selama tiga hari, pasukan penyelamat dari pelbagai negara berjaya mengeluarkan kesemua 13 mangsa yang terperangkap dalam gua yang ditenggelami air. Jurulatih mereka berusia 25 tahun dikenali dengan gelaran “Ekk” ialah orang terakhir yang dibawa keluar dengan selamat.

“Dua belas pemain bola sepak Ma Pu dan jurulatih mereka keluar dari gua itu dengan selamat. Kami sekarang menunggu bagi keempat-empat remaja, demikian disahkan oleh Unit SEAL Tentera Laut Thailand menerusi catatan dalam laman Facebook bagi mengumumkan kejayaan menyelamat remaja lelaki tersebut bersama jurulatih mereka.

Empat penyelam termasuk seorang doktor yang ditempatkan untuk memantau remaja terbabit keluar dengan selamat dari gua dan berada dalam keadaan baik, kata unit elit itu yang menjadi tulang belakang operasi menyelamat bersama beberapa pasukan penyelamat dari negara asing.

“kami tidak pasti sama ada ini satu keajaiban, sains atau apa-apa. Kesemua 13 remaja sekarang telah dibawa keluar dari gua,” kata Unit SEAL Tentera Laut menerusi satu lagi catatan dalam laman Facebook.

Lima mangsa yang diselamatkan hari ini telah dibawa ke Hospital Prachanukroh di Chiang Rai untuk menjalani pemeriksaan bersama lapan remaja lagi yang menjalani rawatan perubatan di hospital yang sama.

Pasukan penyelamat mula menggerakkan usaha terakhir untuk menyelamatkan lima mangsa terakhir yang masih terperangkap dalam gua kira-kira 10 pagi (waktu tempatan) semalam.

Dalam operasi yang berani dan berisiko yang dilancarkan pada hari Ahad dan semalam, pasukan penyelamat terpaksa mengharungi laluan sempit dan air yang keruh dalam gua sebelum berjaya membawa keluar kelapan-lapan remaja itu yang terperangkap sejak 23 Jun.

Sementara itu, bekas gabenor Chiang Rai, Narongsak Ossothanakorn dalam taklimat kepada media malam tadi di Chiang Rai dan menyifatkan operasi menyelamat itu untuk menyelamat 13 remaja dan jurulatih mereka sebagai “misi tercapai” walaupun banyak yang menggambarkannya sebagai “misi mustahil’ sebelumnya.”

“Kami telah menyelamatkan semua mangsa. kami telah berjaya,” kata beliau pada taklimat media yang penuh sesak yang disiarkan secara langsung oleh stesen televisyen tempatan dan Facebook, dan menambah hampir 400 organisasi menyumbang peralatan untuk membantu dalam misi menyelamat.

Beliau berkata, kumpulan pertama remaja dibawa keluar dari gua kira-kira jam 4 petang (waktu tempatan) dan diikuti empat lagi diselamatkan termasuk jurulatih mereka.

Narongsak yang akan menyandang jawatan baharu di wilayah Phayao selepas ini juga memberi memberi penghormatan kepada bekas penyelam SEAL Tentera Laut, Saman Kunan yang meninggal ketika keluar dari gua selepas menghantar tangki oksigen ke satu daripada ruang gua.

“Beliau adalah wira yang sebenar, wira Tham Luang,” kata beliau.

Sementara itu, bagi Ekapol Chantawong, bukan sahaja menjadi jurulatih bola sepak bagi budak-budak itu, tetapi juga sepanjang mengharung kemelut lebih dua minggu itu, turut menjadi pelindung dan tempat bergantung harap ketika mereka berjuang untuk terus hidup dalam gua yang penuh bahaya itu.

Sebagai orang terakhir keluar dari gua itu hari ini, “Ekk” yang kehilangan kedua-dua ibu bapanya sejak kecil lagi dan tinggal dengan ibu saudaranya, tetap menunaikan janji kepada keluarga budak-budak itu untuk menjaga anak-anak mereka sepanjang berdepan bahaya dalam gua bawah tanah itu.

“Saya berjanji akan menjaga budak-budak itu sebaik mungkin. Saya ingin mengucapkan terima kasih atas segala sokongan yang diberi,” tulis Ekk dalam sepucuk surat yang begitu menyentuh perasaan, sembilan hari selepas mereka ditemui juruselam British sedang duduk di sebuah tubir disebut “Nerm Nom Sao” dalam gua berkenaan.

Surat yang juga ditulis oleh setiap seorang daripada budak-budak itu berusia antara 11 dan 15 tahun telah diserahkan kepada ibu bapa masing-masing oleh juruselam dari unit SEAL Royal Thai Navy.

Dalam suratnya, Ekk yang pernah menjadi sami Buddha sebelumnya, turut meminta maaf kepada ibu bapa budak-budak itu, kerana berasa bertanggungjawab membawa anak-anak mereka mengharungi bahaya dalam trip yang tidak dirancang ke dalam gua yang dilanda banjir itu.

Menurut laporan media, dia membawa budak-budak itu ke gua selepas latihan bola sepak, tanpa menyedari hujan lebih telah membanjiri sebahagian daripada gua itu.

Namun, ibu bapa berkenaan malah majoriti masyarakat Thai enggan meletakkan kesalahan ke atas jurulatih itu, sebaliknya menyifatkan Ekk sebagai wira sebenar hingga budak-budak itu berjaya dibawa keluar hidup-hidup dari gua berkenaan.

Ekk mengajar pemain-pemain bola sepak itu cara melakukan meditasi sebagai jalan untuk menenangkan jiwa sepanjang terperangkap di dalam gua.

“Saya tahu dia seorang yang baik,” kata Kum-aey Promthep, nenek kepada salah seorang budak-budak itu kepada media tempatan.

Keluarga lain budak-budak itu menyokong pandangan Kum-aey.

Timbalan pengarah dari kementerian keadilan Thawatchai Thaikieaw disebut oleh media tempatan sebagai berkata beliau bimbang jurulatih itu akan ditekan kemurungan sebaik keluar dari gua.

“Saya khuatir dia akan menyalahkan dirinya seorang. Ini boleh menyebabkan kekecewaan pada dirinya,” kata beliau.

Seorang pegawai polis di Balai Polis Mae Sai yang berkuasa ke atas kawasan gua Tham Luang dilaporkan berkata pihaknya sedang mempertimbang sama ada hendak mengenakan dakwaan terhadap jurulatih itu kerana membawa budak-budak itu ke dalam gua.

“Saya enggan menjawab isu itu ketika ini. Kami perlu menilai dulu perkara ini dengan hati-hati,” kata ketuanya Kol Komsan Saard-an.

Manakala pemimpin dunia mengucapkan tahniah atas kejayaan misi menyelamatkan 13 pemain muda pasukan bola sepak “Mu Pa” dan jurulatih mereka yang terperangkap dalam gua Tham Luang di Chiang Rai selama 17 hari .

Lima mangsa terakhir dibawa keluar dengan selamat oleh pasukan penyelamat malam ini selepas lapan rakan mereka dikeluarkan dari gua yang ditenggelami air itu dalam misi yang penuh berisiko pada Ahad dan semalam.

Presiden Amerika Syarikat, Donald Trump dalam kenyataan segera menerusi laman twitter beliau @realDonaldTrump mengucapkan tahniah atasa kejayaan itu.

“Bagi pihak Amerika Syarikat, tahniah diucapkan kepada Unit SEAL Tentera Laut Thailand dan semua pihak yang terlibat atas kejayaan menyelamatkan 12 remaja lelaki dan jurulatih mereka dari gua yang berbahaya di Thailand itu. Detik paling indah – semua berjaya diselamatkan, misi paling cemerlang!,” kata beliau.

Markas Pasifik Amerika Syarikat (PACOM) menghantar pasukan pakar ke gua Tham Luang untuk membantu pasukan penyelamat Thailand dalam operasi menyelamat.

Perdana Menteri Britain Theresa May juga melahirkan kegembiraan atas kejayaan di Chiang Rai sambil berkata menerusi catatan dalam laman twitter beliau @Theresa_May bahawa, “Dunia sedang memerhatikan dan menyanjung keberanian semua mereka yang terlibat.”

Pakar-pakar gua dari Britain telah memainkan peranan penting sepanjang misi menyelamat dan meruipakan pasukan penyelamat pertama menemukan kumpulan remaja itu dan jurulatih mereka dalam gua sembilan hari selepas mereka hilang dalam kompleks gua yang ditenggelami air.

Selain pakar-pakar dari Amerika Syarikat dan Britain, pasukan penyelamat dari negara-negara lain iaitu Myanmar, Laos, Filipina, Jepun, China dan Australia turut menyertai misi yang berisiko itu, mencerminkan bahawa operasi itu benar-benar bersifat multinasional.

Sementara itu, pasukan bola sepak England, Kelab Bola Sepak Manchester United atau lebih dikenali di seluruh dunia sebagai “Red Devils” juga berasa lega kerana mangsa terakhir dari pasukan bola sepak Mu Pa berjaya dibawa keluar dengan selamat dari gua hari ini.

Pasukan itu dalam satu kenyataan menerusi laman twitter juga menyampaikan jemputan kepada 13 pemain remaja itu dan jurulatih mereka ke Stadium Old Trafford.

“Kam ingin menjemput pasukan dari Kelab Bola Sepak Ma Pu dan anggota penyelamat ke Old Trafford pada musim akan datang ini,” kata pasukan itu.

Melalui jemputan itu, Manchester United menjadi organisasi bola sepak yang kedua selepas FIFA yang juga menjemput pasukan itu dan jurulatih mereka menyaksikan Final Piala Dunia 2018 di Stadium Luzhniki di Moscow pada 15 Julai.

Pasukan itu mungkin terlepas peluang untuk ke Piala Dunia kerana mereka ini menerima rawatan selepas mengharungi pengalaman yang getir itu. (Sumber: Malaysiakini)

Kredit : khalifahmailonline

-----------------------------------------------------------------

Post a Comment

Previous Post Next Post