Lelaki Ini Tanya Dari Mana Perdana Menteri ‘Petik’ Angka 1 Trillion? Ini Sebabnya Kenapa Dia Tanya..Bukan Calang2 orang lelaki ni rupanya..

Lelaki Ini Tanya Dari Mana Perdana Menteri ‘Petik’ Angka 1 Trillion? Ini Sebabnya Kenapa Dia Tanya..Bukan Calang2 orang lelaki ni rupanya..

HUTANG semasa negara berkadar RM1 trilion seakan bercanggah dengan laporan ekonomi domestik yang dikemukakan Bank Negara Malaysia (BNM) sebelum ini.

Lelaki Ini Tanya Dari Mana Perdana Menteri ‘Petik’ Angka 1 Trillion? Ini Sebabnya Kenapa Dia Tanya..Bukan Calang2 orang lelaki ni rupanya..
Lelaki Ini Tanya Dari Mana Perdana Menteri ‘Petik’ Angka 1 Trillion? Ini Sebabnya Kenapa Dia Tanya..Bukan Calang2 orang lelaki ni rupanya..
Naib Ketua Pemuda UMNO Khairul Azwan Harun berkata, mengikut rekod, hutang negara yang diumumkan menerusi laporan BNM setakat Disember 2017 adalah RM686.8 bilion.

Katanya, angka itu selaras standard dunia yang digunakan untuk mengukur kadar hutang negara, sekali gus mencetuskan persoalan mengenai kesahihan pengumuman terbaharu oleh kerajaan pimpinan Tun Dr Mahathir Mohamad, hari ini.

ARTIKEL MENARIK: Dakwaan Zahid Jumpa Penderma Arab Akan Turut Disiasat?


“Perdana Menteri mengumumkan hutang Malaysia ketika ini berada pada paras membimbangkan, iaitu RM1 trilion. Justeru tidak mustahil ada yang mempersoalkan kesahihannya kerana ia satu kadar yang terlalu besar.
“Jika disemak kembali, laporan BNM terbitan Mac 2018 menunjukkan ekonomi domestik Malaysia berada dalam keadaan baik. Ekonomi negara diunjurkan berkembang pada kadar utuh iaitu antara 5.5 peratus dan enam peratus untuk 2018.

PETIK DARI MANA?

“Oleh itu, persoalannya, dari mana Perdana Menteri tiba-tiba ‘petik’ angka hutang negara kini RM1 trilion?” katanya dalam satu kenyataan, hari ini.

Beliau mengulas pengumuman Dr Mahathir bahawa hutang negara kini mencecah RM1 trilion dan ia memerlukan pelbagai langkah pemulihan dan penyelesaian menyeluruh.

Beliau dilaporkan berkata, kewangan negara dicabul dengan begitu besar sehingga kerajaan menghadapi masalah penyelesaian hutang yang meningkat kepada RM1 trilion, malah ia tidak pernah berlaku sebelum ini.

Membidas perkara berkenaan, Khairul berkata, pengumuman mengenai kadar semasa hutang negara itu seolah-olah mempunyai agenda tersirat.

“Adakah penasihat beliau (Dr Mahathir) gagal memberikan maklumat tepat atau ini sekadar helah politik supaya rakyat fikir kononnya kadar hutang negara meruncing kerana kepincangan tampuk pemerintahan kerajaan terdahulu?” katanya.

Jumlah hutang negara cecah paras RM1 trilion – PM


SUMBER : HMETRO ONLINE via http://buletinnetizen.com

Rupanya2 Khairul Azwan sebelum ini pernah menimbulkan kekecohan apabila membuat  laporan polis  terhadap tiga tokoh negara yang didakwa cuba menggulingkan kerajaan


Khairul Azwan: Perkara buruk timpa PM jika saya tidak lapor polis


Khairul Azwan Harun


PETALING JAYA: Naib Ketua Pemuda Umno Khairul Azwan Harun berkata sesuatu perkara buruk akan berlaku kepada Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak jika laporan polis tidak dibuat terhadap tiga tokoh negara yang didakwa cuba menggulingkan kerajaan.

Khairul berkata menjadi tanggungjawabnya dalam Pemuda Umno untuk mematahkan sebarang percubaan dan komplot untuk menjatuhkan Najib.

“Menjadi tanggungjawab kita untuk mempertahankan Datuk Seri Najib Razak atas kapasitinya sebagai perdana menteri, presiden Umno dan pengerusi BN.

“Tanpa laporan polis dibuat, sesuatu perkara buruk akan berlaku. Saya ingin memesan jika kamu menyerang Najib, bermakna kamu menyerang Umno dan BN.

“Dan apabila kamu menyerang Umno dan BN, kami akan bangkit membalas. Untuk itu kami pasti bertanggungjawab untuk mempertahankan Najib,” katanya pada satu sidang media di Akademik Kapten Hussein di sini hari ini.

Semalam, Ketua Polis Negara Tan Sri Khalid Abu Bakar berkata laporan Khairul terhadap bekas peguam negara Tan Sri Abdul Gani Patail, bekas gabenor Bank Negara Tan Sri Zeti Akthar Aziz dan bekas ketua pesuruhjaya Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia Tan Sri Abu Kassim Mohamed hanya berdasarkan andaian, maka ia tidak akan disiasat.

Ketika ditanya wartawan sama ada cubaannya menyelamatkan Najib gagal apabila polis menutup kes itu, Khairul hanya menjawab, mungkin.

Bagaimanapun, Khairul berkata beliau menganggap laporan polis dibuatnya itu adalah satu kejayaan besar untuk menghalang percubaan menjatuhkan Najib.

Khairul dalam laporan polisnya sebelum ini mengesyaki tiga Tan Sri itu memberi maklumat sulit kepada agensi asing, termasuk Biro Penyiasatan Persekutuan (FBI) Amerika Syarikat tanpa kebenaran.

Khairul berkata beliau tidak akan membuat sebarang permohonan maaf ke atas ketiga-tiga tokoh tersebut.

“Never (tidak akan). Berdasarkan kenyataan polis itu kita anggap ia ‘Mexican Standoff” (tersekat),” katanya.

Azwan turut tidak bersetuju jika tindakannya itu dianggap sebagai ‘Kambing Hitam’ dalam Umno.

“Tidak setuju. Saya buat laporan itu atas kapasiti saya kerana dalam laporan polis itu sudah tertera nama saya. Jadi saya buat atas kerelaan sendiri,” katanya.

VIDEO:


sumber: freemalaysiatoday

Sumber - media2060

-----------------------------------------------------------------

Post a Comment

Previous Post Next Post