“Buat kerja, jangan sibuk mengungkit”-kenyataan sensasi Naib Presiden PKR Rafizi Ramli boleh memecah-belahkan PH

“Buat kerja, jangan sibuk mengungkit”-kenyataan sensasi Naib Presiden PKR Rafizi Ramli boleh memecah-belahkan PH

Buat kerja, jangan sibuk mengungkit

“Buat kerja, jangan sibuk mengungkit”-kenyataan sensasi Naib Presiden PKR Rafizi Ramli boleh memecah-belahkan PH
“Buat kerja, jangan sibuk mengungkit”-kenyataan sensasi Naib Presiden PKR Rafizi Ramli boleh memecah-belahkan PH
USAH bangkitkan kenyataan berhubung pasca pilihan raya yang boleh menggugat hubungan dalam kalangan gabungan Pakatan Harapan (PH).

Menteri Besar Kedah, Datuk Seri Mukhriz Mahathir berkata, PH sudah berjaya menubuhkan kerajaan selepas memenangi Pilihan Raya Umum ke-14 (PRU-14) dan sudah tiba masanya gabungan parti itu bekerja dengan memelihara hubungan persahabatan yang terjalin.

“Tak perlu bangkitkan kerana kesannya tak berapa sedap bagi hubungan dalam kalangan parti gabungan kerana kami sangat akrab dan kita cuba elakkan usaha mengganggu gugat persahabatan sedia terjalin, ” katanya kepada pemberita, di Alor Setar hari ini.

Terdahulu, Mukhriz yang juga Timbalan Presiden Parti Pribumi Bersatu Malaysia (PPBM) menyampaikan sumbangan kepada semua masjid di daerah Kubang Pasu, di sini.

ARTIKEL MENARIK: Sebuah Filem bertajuk ‘Mahathir Penyelamat Malaysia’,: Kisah Tun M ke Bollywood?


Beliau berkata demikian bagi mengulas kenyataan Naib Presiden PKR Rafizi Ramli bahawa populariti Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad bukan faktor kemenangan PH pada PRU-14 sebaliknya ia disebabkan kenaikan kos sara hidup dan pelaksanaan cukai barangan dan perkhidmatan (GST).

Rafizi berkata demikian hasil tinjauan pendapat yang dijalankan Invoke Malaysia mengenai pasca pilihan raya menunjukkan pengundi lebih terkesan dengan dua isu berkenaan berbanding perasaan taat setia kepada Dr Mahathir.

Pada masa sama, Mukhriz berkata, soal faktor kemenangan bukanlah isu yang perlu dibangkitkan kerana yang penting kini PH sudah berjaya menubuhkan kerajaan.

“Itu mungkin pandangan dia, kami ada pandangan sendiri, kita rasakan bahawa soal faktor kemenangan tak timbul yang penting keputusan dah diketahui.

“Kerajaan sudahpun tubuh jadi isu seperti itu tidak perlu dibangkitkan kerana kesannya tak berapa sedap dalam hubungan kalangan ahli politik, ” katanya.


Tak payah tunjuk hero, boh



KT230518GK001-KN130418FF023_cropped_1527


“Tak payah tunjuk hero”. Itu reaksi Pengerusi PPBM Terengganu, Datuk Razali Idris berhubung kenyataan Naib Presiden PKR, Rafizi Ramli bahawa Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad bukan faktor kemenangan Pakatan Harapan (PH) pada Pilihan Raya Umum Ke-14 (PRU-14).

Menurut Razali, kemenangan PH sebahagian besarnya berikutan percaturan bijak Dr Mahathir merangka strategi, bukannya hasil kajian Invoke Malaysia (INVOKE).

Sambil menyifatkan kenyataan sensasi Rafizi itu bersifat peribadi dan boleh memecah-belahkan PH, beliau berkata sekarang bukan masa memperlekehkan sesiapa, sebaliknya mengambil peluang untuk membina semula negara.

Katanya, Rafizi mengambil jalan ke belakang dengan mencipta krisis dalaman antara komponen PH.

“Antara strategi ampuh yang disusun Tun M ialah bertanding menggunakan satu logo, mengumumkan Perdana Menteri dan timbalannya seandainya PH menang serta menyelesaikan isu pembahagian kerusi.

“Kalau ikut kajian INVOKE, PAS tak dapat satu kerusi pun di Terengganu dan Kelantan tapi apa yang berlaku, PAS menang dua pertiga sekali gus membuktikan kajian itu tidak tepat,” katanya dalam kenyataan media di Kuala Terengganu, hari ini.

Semalam, Rafizi mengeluarkan kenyataan Dr Mahathir bukan faktor kemenangan PH pada PRU-14, sebaliknya isu kenaikan kos sara hidup dan pelaksanaan Cukai Barang dan Perkhidmatan (GST) adalah sebab utama PH berjaya menumbangkan Barisan Nasional (BN).

Bekas Ahli Parlimen Pandan itu dilaporkan berkata, perkara itu terbukti berdasarkan tinjauan pasca PRU-14 INVOKE yang mendapati pengundi lebih terkesan dengan dua isu itu berbanding taat setia kepada Dr Mahathir.

Razali berkata, Dr Mahathir dan PPBM hanya mengambil masa setahun setengah untuk menjatuhkan BN sedangkan parti lain dalam PH tidak pernah berjaya walaupun berjuang puluhan tahun.

“DAP ambil masa 60 tahun, PKR (20 tahun) dan Mohamad Sabu menerusi PAS dan Parti Amanah Negara (PAN) 40 tahun tetapi Tun M dan PPBM hanya ambil setahun setengah sahaja.

“Ini membuktikan pengaruh Tun M amat besar dan beliau mempunyai percaturan hebat,” katanya.

“Saya Hanya Diperlukan Masa Susah” – Kenyataan Rafizi Ini Buat Netizan Sebak!


sed.png


NAIB Pengerusi PKR, Rafizi Ramli tidak berminat dengan sebarang jawatan selepas Pakatan Harapan (PH) berjaya membentuk kerajaan pusat pada Pilihan Raya Umum ke-14 (PRU-14) yang lalu.

Sebaliknya, beliau membayangkan rancangan baharu yang akan dilaksanakannya akan menyasarkan negeri kelahirannya, iaitu Terengganu.

Bekas ahli Parlimen Pandan itu juga buat masa ini tidak akan menerima sebarang jawatan dalam kerajaan persekutuan.

“Sebagai ahli politik saya akan memberi tumpuan untuk Pakatan Harapan memenangi Terengganu dalam pilihan raya umum akan datang.


15-278.jpg


“Saya tidak akan mengambil sebarang peranan dalam kerajaan buat masa ini,” kicaunya menerusi laman Twitter pada Ahad.

Sebelum itu, Rafizi ditanya seorang pengikut mengenai kedudukan pusat kajian selidik prokerajaan yang diterajuinya, Invoke Malaysia.

Balas Rafizi, pertubuhan itu akan memberi fokus kepada usaha ‘memperkasa Malaysia’.
Pun begitu, seorang pengguna Twitter yang lain pula berkata beliau layak mengetuai Biro Pengaduan Awam iaitu badan kerajaan yang menguruskan masalah orang ramai.

Namun menurut Rafizi, beliau beranggapan ada calon yang lebih sesuai dan lebih layak untuk mengisi jawatan tersebut.

“Sukar untuk melakukan apa yang saya buat semasa saya jadi pembangkang, namun ia dilaksanakan kerana memang satu keperluan.

“Sekarang Pakatan Harapan sudah menjadi kerajaan dan ada ramai orang yang boleh dan mahu menjadi menteri,” jawabnya.

Beliau malah turut menyampaikan penghargaan kepada seorang pengguna Twitter yang melihat dirinya sebagai ‘wira rakyat’ apabila membongkarkan satu demi satu skandal korupsi di dalam badan yang diterajui kerajaan terdahulu.


16-23.png


“Terima kasih dan saya akan menyimpan perbualan ini di arkib Twitter saya.
“Kita harus membiarkan kerajaan baru membuktikan komitmen mereka dalam pembaharuan.

“Saya hanya berguna apabila keadaan menjadi sukar,” balas Rafizi.

Sementara itu di ruang laman sosial yang sama, Rafizi meminta mana-mana pihak yang ingin membuat aduan penyelewengan perlu disalurkan terus kepada Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) dan pihak polis.

Beliau malah mengingatkan kepada pengikutnya agar tidak merujuk atau ‘membisik’ sebarang maklumat bocor kepadanya.

Katanya, orang ramai tidak perlu lagi merasa bimbang untuk terus diadukan kepada badan awam berkenaan kerana pemerintahan kini sudah beralih kepada kerajaan PH.
“Sekarang kita dah tukar kerajaan, sepatutnya mereka bebas menyiasat sesiapa. Tidak perlulah whistleblower masuk penjara untuk dedah rasuah,” kicaunya.


17-96.jpg


Kenyataan bersifat sinis itu dipercayai sebagai merujuk kepada hukuman penjara yang dijatuhkan oleh Mahkamah Sesyen ke atasnya gara-gara melanggar Akta Perbankan dan Institusi Kewangan (BAFIA).

Beliau didapati bersalah kerana mendedahkan dokumen penyata baki akaun bank milik Perbadanan Fidlot Kebangsaan (NFC), National Meat & Livestock Sdn. Bhd., Agroscience Industries Sdn. Bhd., pada enam tahun lalu.

Rafizi sebelum ini dibelasah teruk termasuk oleh pemimpin PKR kerana mengkritik pemilihan tiga menteri awal dilakukan tanpa penyertaan partinya.

Ramai melihat kegagalan Rafizi mendapat tempat di kerajaan pusat yang baru adalah kerana beliau ditafsir sebagai pengikut setia Datuk Seri Anwar Ibrahim. -

MYNEWSHUB.CC


18-63.jpg

Sumber - media2040
-----------------------------------------------------------------

Post a Comment

Previous Post Next Post