‘BR1M’ Akan Diberikan Sebelum Menjelang Aidilfitri Tetapi Terdapat Sedikit Perubahan Tentang BR1M Yang Anda Perlu Tahu

‘BR1M’ Akan Diberikan Sebelum Menjelang Aidilfitri Tetapi Terdapat Sedikit Perubahan Tentang BR1M Yang Anda Perlu Tahu

PETALING JAYA: Bantuan Rakyat 1Malaysia (BR1M), agihan wang tunai yang diperkenalkan kerajaan Barisan Nasional (BN) sebelum ini akan tetap dibayar pada Jun ini.

‘BR1M’ Akan Diberikan Sebelum Menjelang Aidilfitri Tetapi Terdapat Sedikit Perubahan Tentang BR1M Yang Anda Perlu Tahu
‘BR1M’ Akan Diberikan Sebelum Menjelang Aidilfitri Tetapi Terdapat Sedikit Perubahan Tentang BR1M Yang Anda Perlu Tahu
Beliau menambah, maklumat lanjut mengenai bantuan tersebut akan diumumkan pada minggu depan.

“Sepertimana yg diarahkan oleh (Perdana Menteri) Tun @chedetofficial (Dr Mahathir Mohamad), BR1M (yg akan diberikan nama lain) akan dibayar pada bulan Jun sebelum Hari Raya Aidilfitri,” katanya menerusi status di akaun Twitter miliknya pada petang Sabtu.

ARTIKEL MENARIK: Dari Penjara Ke Putrajaya, Inilah Gambar-Gambar Lipatan Sejarah Insan Yang Bergelar Sebagai Pejuang Rakyat


PERUBAHAN MENGENAI BR1M

Menteri Kewangan, Lim Guan Eng berkata, bagaimanapun, BR1M akan diberikan nama lain.
Sepertimana yg diarahkan oleh Tun @chedetofficial BR1M (yg akan diberikan nama lain) akan dibayar pada bulan Jun sebelum Hari Raya Aidilfitri.Maklumat lanjut akan diumumkan pada minggu depan.
— Lim Guan Eng (@guanenglim) May 26, 2018
Kira-kira 7.2 juta isi rumah dan individu bujang yang berkelayakan menerima BR1M sejak awal tahun ini.

Terdahulu, kerajaan Pakatan Harapan tetap bersetuju meneruskan pemberi­an BR1M yang diperkenalkan oleh BN sebelum ini bertu­juan meringankan kos hidup golongan berpendapatan rendah.

Dr Maha­thir berkata, kerajaan bagaimanapun akan mengkaji struktur bantuan tersebut supaya tidak dilihat sebagai alat untuk memberi rasuah kepada rakyat agar menyokong kerajaan.

SUMBER : MSTAR ONLINE


Tun M jamin hutang negara mampu dikurangkan

Tun Dr Mahathir


Kerajaan percaya hutang negara RM1 trilion dapat dikurangkan kepada kira-kira RM800 bilion.

Dalam satu temubual dengan stesen penyiar Voice of America (VOA), Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad berkata, beliau menemui kaedah terbaik bagi mengurangkan hutang negara dan sedang dibincangkan dengan rakan komponen Pakatan Harapan.

Menurutnya, kerajaan sebelumnya mengumpulkan sejumlah besar pinjaman dari negara lain, dari bank asing dan malah juga dari sumber-sumber tempatan dan perkara utama yang perlu dilakukan adalah memastikan bahawa pinjaman itu dapat dibayar.

“Malah, kita juga akan cuba mengurangkan jumlah prinsipal yang telah dipinjam,” katanya.
Dr Mahathir menambah, kerajaan kini menghadapi isu hutang besar kerana ia mewarisi sistem kewangan yang telah “dimusnahkan” oleh bekas perdana menteri Datuk Seri Najib Razak.

Katanya, situasi ini tidak serupa berbanding sepanjang 22 tahun beliau menjadi perdana menteri dahulu.

“Saya harus perkenalkan dengan idea-idea baru bagi memastikan pertumbuhan dan pembangunan Malaysia berjalan baik. Tetapi di sini, saya berurusan dengan sebuah negara yang sebenarnya telah musnah. Sistem kewangannya telah musnah,” katanya.

Sementara itu, menurut VOA, Mahathir juga menolak tanggapan bahawa beliau memikirkan semula untuk menghapuskan undang-undang Antiberita Tidak Benar.

Beliau berkata, perlu ada kawalan terhadap media bagi memastikan tiada berlakunya isu-isu yang mencetuskan ketegangan kaum.

SUMBER : SINAR HARIAN via  kualalumpurviral.com

-----------------------------------------------------------------

Post a Comment

Previous Post Next Post