10 Orang Raja Dadah Terkaya Di Dunia, Ada Diantara Kisah Mereka Digambarkan Dalam Filem.

10 Orang Raja Dadah Terkaya Di Dunia, Ada Diantara Kisah Mereka Digambarkan Dalam Filem.

Penyeludupan dadah adalah salah satu kegiatan haram yang paling menguntungkan dan berkembang maju di seluruh dunia, hanya selepas penyeludupan senjata dan pemerdagangan manusia, yang kedua-duanya menghasilkan terlalu banyak wang untuk dikira.

10 Orang Raja Dadah Terkaya Di Dunia, Ada Diantara Kisah Mereka Digambarkan Dalam Filem.
10 Orang Raja Dadah Terkaya Di Dunia, Ada Diantara Kisah Mereka Digambarkan Dalam Filem.
Berceritakan tentang raja dadah yang telah bermula dari bawah, pelbagai versi cerita akan didengar. Wang dan kuasa cenderung untuk menjadi asas bagi raja dadah, yang cenderung mengidamkan lebih dari itu bila mereka telah lama berkecimpung Berikut adalah sepuluh orang raja dadah terkaya di dunia hari ini.

Ismael Zambada Garcia

Ismael Zambada Garcia, dilahirkan pada 1 Januar, 1948, berasal dari Mexico dan mengetuai Sinaloa Cartel bersama El Chapo sehingga 2016. Beliau kini telah mengambil alih kumpulan berikutan penahanan El Chapo, menjadikan beliau seorang tokoh yang sangat kuat dan kaya di dunia dadah. Jumlah kekayaannya pada masa ini tidak diketahui, tetapi angkanya dalam puluh-puluh juta.

ARTIKEL MENARIK: ‘Bailout 1MDB Adalah Yang Terbesar Dalam Sejarah Negara.Bila MOF Berkata Dengan Fakta Tapi pihak Yang Terlibat Dengan 1MDB Menjawab Dengan Auta….

Richard Donnell Ross

Richard Donnell Ross, lahir 26 Januari 1960, di Troup, Texas, dikenali sebagai “Freeway.” Beliau telah membina empayar dadah di Los Angeles, di mana beliau mula menjual kokain pada usia 19 tahun selepas biasiswa kolej gagal. Jumlah kekayaannya adalah $52 juta

George Jung

George Jung, yang dilahirkan pada 6 Ogos 1942, di Boston, Massachusetts, terlibat dalam dunia dadah pada 1970-an. Dia adalah seorang ahli Medellin Cartel, dan hidupnya digambarkan dalam filem Blow oleh Johnny Depp. Jumlah kekayaannya adalah $100 juta.

Rafael Caro Quintero

Rafael Caro Quintero, lahir 3 Oktober 1952, di Mexico, dan mengasaskan Guadalajara Cartel untuk menghantar sejumlah besar ganja ke Amerika Syarikat. Beliau kini merupakan penjenayah dikehendaki bernilai $650 juta.

Joaquin Archivaldo Guzman Loera

Joaquin Guzman Archivaldo Loera atau lebih dikenali sebagai El Chapo, adalah salah satu daripada raja-raja dadah terbesar di Mexico. Beliau telah berjaya ditangkap semula oleh DEA selepas melarikan diri dengan berani. Nilai kekayaannya ialah $1 bilion.


Carlos Enrique Lehder Rivas

Carlos Enrique Lehder Rivas, yang dilahirkan pada 11 September 1949, adalah raja dadah dan pengasas bersama Medellin Cartel. Dilahirkan di Columbia, Rivas memulakan kerjayanya dengan mengubah suai kereta, tetapi berpindah ke menjalankan empayar kokain di Bahamas. Jumlah kekayaannya adalah $2.7 bilion.

Gilberto Rodriguez Orejuela

Gilberto Rodriguez Orejuela, dilahirkan pada 30 Januari 1939, adalah seorang raja dadah Columbia dan bekas pemimpin Cali Cartel. Beliau biasanya dikaitkan dengan penyeludupan ganja, tetapi berpindah ke kokain pada 1980-an. Jumlah kekayaannya adalah $3 bilion.

Ochoa Vazquez Brothers

Adik beradik Ochoa Vazquez ialah tiga beradik yang membantu membentuk Medellin Cartel di Columbia. Mereka menyeludup bertan-tan kokain ke seluruh negara di seluruh dunia. Jumlah kekayaan mereka adalah sebanyak $6 bilion.

Dawood Ibrahim Kaskar

Dawood Ibrahim Kaskar dari India menubuhkan D-Company di Mumbai dengan adiknya. Beliau dikatakan telah membiayai pengeboman Mumbai pada tahun 1993 dengan wang dadah. Jumlah kekayaannya adalah $ 6.7 bilion.

Frank Lucas

Frank Lucas memecahkan monopoli mafia Itali di New York dan mendapat keuntungan daripada jenama yang heroin yang kuat. Hidupnya telah digambarkan dalam filem American Gangster oleh Denzel Washington. Jumlah kekayaannya adalah $9 billion.

sumber: iyeker.com

Muka Media.

-----------------------------------------------------------------

Post a Comment

Previous Post Next Post