Warga Rohingya: Bagai Melepas Anjing Tersepit, Sudah Lepas Ia Menggigit

Warga Rohingya: Bagai Melepas Anjing Tersepit, Sudah Lepas Ia Menggigit

Kisah pembunuhan kejam warga Rohingya oleh tentera Myanmar khususnya oleh mereka yang beragama Buddha sangat mendukacitakan umat Islam di seluruh dunia.

Warga Rohingya: Bagai Melepas Anjing Tersepit, Sudah Lepas Ia Menggigit
Warga Rohingya: Bagai Melepas Anjing Tersepit, Sudah Lepas Ia Menggigit

Apa tidaknya, penganut Buddha dikatakan seperti mahu melakukan pelupusan etnik Rohingya yang juga merupakan suku asal di tanah tersebut dengan membunuh dan mengusir etnik malang itu.

Perangai Sebenar Warga Rohingya

Akibat dari peristiwa itu, warga malang itu kini hidup dalam keadaan ditindas di bumi sendiri dan ramai yang melarikan diri mencari perlindungan di negara lain.

ARTIKEL MENARIK: Tinggal Sekor di Dunia, Badak ini Nak Buang Air Pun Mesti Dijaga Tentera

loading...

Sekiranya anda ingat, segelintir pelarian warga Rohingya ini pernah terdampar di dalam kapal di tengah lautan dan meraih simpati agar negara-negara yang berdekatan seperti Malaysia, Indonesia dan negara-negara jiran lainnya menerima kedatangan mereka dan seterusnya memberi perlindungan.

Perangai Sebenar Warga Rohingya

Sebagai negara yang berhati mulia, Malaysia dengan hati terbuka menerima kedatangan pelarian warga Rohingya ini.

Namun, setelah beberapa lama menetap dan tinggal di bumi bertuah Malaysia ini, warga Rohingya ini dikatakan semakin kurang ajar dan naik kepala.

Kemuncaknya apabila warga ini dengan beraninya telah berhimpun di Kuala Lumpur untuk membantah pembunuhan etnik mereka oleh kerajaan Myanmar.

Perangai Sebenar Warga Rohingya
Bukan hanya seorang rakyat Malaysia yang mendedahkan perangai sebenar warga Rohingya ini, malah semakin hari semakin ramai yang tampil memberi kenyataan.

Bagai melepas anjing tersepit, sudah lepas ia menggigit. Ikuti kisahnya.

Perangai Sebenar Warga Rohingya

Kisah pertama yang diceritakan oleh Shaari Anuar.

Pengalaman dengan Rakyat Myanmar.
Masa kat stesen minyak, terjumpa dia orang isi tangki untuk alat pemotong rumput.
Dia orang ni berbasikal, bangsa Rohingya, katanya.
Kebetulan saya nak potong rumput dan pokok kat rumah.
Saya bagi tel no saya, untuk dia contact.
Besoknya dia call, nak datang.
Saya kata oklah.
Laman rumah saya ni bukannya berekar.
Kerja pon lebih kurang 2 jam, boleh siap.
Dan time nak bayar, saya tanya berapa kos.
Dia minta dalam 100.
Kalau ikutkan agak mahal, selalu pekerja Indon, Bangla, Pakistan buat.
Paling mahal tak silap saya dia orang minta 60 ringgit.
Since rasa kesian, dengan naik basikal, niat nak membantu..
Saya bagi je tanpa banyak soal.
Dua tiga minggu, dia call lagi..
Kebetulan, saya free, then saya bagilah dia datang.
Tapi kali ni, dia tak datang berseorangan..
Dah siap ada kawan, berdua.
Kerja sikit je pon, potong pokok, taruk baja.
Bila ditanya harga dalam 200.
Aik, saya tanya lah, kenapa lah mahal sangat.
Jawab beliau, sebab datang berdua dan kena bahagikan untuk 2 orang.
Memang charge melampau.
Saya buka wallet, kebetulan ada duit cash 150 saja
Saya cakaplah, saya ada duit banyak ni saja.
Then dia kata tak cukup.
Cara cakap, pon dah start kurang ajar sikit, sejak berdua.
Saya cakap ambik 150 dan pergi..
Bukannya kerja double pon,
Siap tak nak accept, dan mengomel dengan kawan dia dalam bahasa dia.
Dan buat bodoh keras macam batu tak nak keluar.
Bila saya cakap nak panggil guard, baru je ambik duit tu dan berlalu.
Tapi sempat tunjuk gaya protes dia.
Dua tiga minggu. lepas tu, dia call lagi, memang saya tak layan dah.
Dalam ramai ramai, dia orang ni kurang ajar.
Kita niat nak membantu, pasal tahu mereka ditindas dinegara mereka.
Tapi kita digigitnya balik.
Saya nasihatkan, kalau nak membantu dengan dia orang ni, hati hati sikit.
Nak bagi kerja, deal upah dan kerja dulu.
Jika tidak, korang kena buli.
Boleh membahayakan korang nanti.
Mungkin perbezaan culture antara kita dan mereka.
Lagi satu, wanita wanita dia orang ni.
Setiap minggu kat masjid minta sedekah area rumah saya ni time jumaat.
Bukan tak suka mereka, tapi mereka ni terlalu over.
Abis anak umur bawah 12 tahun di atur untuk meminta sedekah.
Lagi kesian, anak yang bawah 2 tahun, dibiarkan diatas riba kena panas terik bawah matahari.
Maaflah, bagi saya, bukan ianya menjadi simpati.
Tapi sakit hati pasal gunakan budak dan baby yang tak sepatutnya berada disitu untuk meraih wang dari orang ramai.
Dan saya lagi hairan, pihak masjid tak pernah ambil tahu, dan biarkan mereka semakin ramai.

Kisah Kedua yang diceritakan oleh admin Kepala Hotak Kamu.

Ok, aku dah baca pendapat Auni dan Benz tentang isu masyrakat Rohingya yang berlindung dalam negara kita.

Pendapat Auni yang aku setuju ialah membawa mereka ke negara kita hanyalah membawa lebih banyak keburukan. Kerana yang kita bawa bukanlah semata-mata rakyat Rohingya saja, tapi cara hidup mereka disana. Tiada undang-undang, pengotor dan tiada pendidikan.

Kedatangan mereka kedalam negara kita hanyalah untuk membiak agar keturunan mereka tidak pupus. Selepas itu apa? Ya kau boleh anak-anak kecil mereka meminta sedekah disana-sini ditengah bandaraya. Malah ada disuatu tempat, seolah mereka sudah menguasai kawasan itu (pasar botong selayang contohnya). Disanalah boleh dilihat warna sebenar (true colour) mereka. Boleh jadi (aku cakap boleh jadi ye) inilah punca mengapa tentera Myanmar mahu menghapuskan mereka ini.

Menolong saudara seagama? Kadang-kadang aku meragui adakah mereka ini benar-benar Islam? kerana Islam itu sangat mementingkan kebersihan, menghormati tuan rumah, dan mengutamakan pendidikan. Dan mereka tiada nilai itu.

Dari suatu sisi pula ada benar kata benz, yang kita ini hanya benar-benar bersaudarakan Islam Arab, yang hidungnya mancung dan buah dada yang besar. Memasuki Islam yang hodoh seperti rakyat Rohingya maka persepsi sedikit berubah (atau berubah terus).

Jadi untuk membawa masuk lagi rakyat Rohingya ini adalah tidak perlu. Untuk mengubah nasib suatu kaum itu adalah dimulakan oleh kaum mereka sendiri (13:11). Kita sudah cuba bantu, tapi lihatlah, mereka masih ditakuk lama, cuba berada dibandaraya yang urban.

Dua langkah yang rakyat Rohingya perlu mulakan ialah pendidikan dan birth control (family planning).

Kisah Ketiga

Rakyat Malaysia Tampil Dedah Perangai Sebenar Warga Rohingya

Kisah keempat

Perangai Sebenar Warga Rohingya



Kesimpulan

Sebagai pelarian, menumpang di tanah orang lain, mereka seharusnya sedar akan kedudukan mereka dan sewajarnya menjaga adab mereka.

Mungkin anda ada kisah sendiri tentang kaum Rohingya? Kongsikan di ruang komen

Sumber

-----------------------------------------------------------------

Post a Comment

Previous Post Next Post