TERGAMAM. Perisik Amerika Temui Senjata Lebih BAHAYA Dari Nuklear Di Korea Utara

TERGAMAM. Perisik Amerika Temui Senjata Lebih BAHAYA Dari Nuklear Di Korea Utara

Perang saraf antara Korea Utara dan Amerika ini masih belum menunjukkan tanda keredaan.

TERGAMAM. Perisik Amerika Temui Senjata Lebih BAHAYA Dari Nuklear Di Korea Utara
TERGAMAM. Perisik Amerika Temui Senjata Lebih BAHAYA Dari Nuklear Di Korea Utara

Terkini perisik Amerika di Korea Utara mendedahkan Korea Utara mempunyai senjata yang lebih bahaya dari nuklear. Ikuti maklumat lanjut di bawah.

ARTIKEL MENARIK: 3 pelancong Malaysia pecahkan dinding, serang staff dan berak dalam shower room penginapan di Osaka [VIDEO]

loading...

SENJATA LEBIH BAHAYA DARI NUKLEAR

Di tengah-tengah kemajuan yang menakjubkan dalam program peluru berpandu nuklear yang dibangunkan Korea Utara, pakar mengatakan bahawa ada senjata lain di gudang senjata Pyongyang yang dunia harus awasi.



Tentera Kim Jong Un telah mengumpulkan sejumlah besar agen saraf, seperti sarin dan VX, yang boleh menyasarkan pangkalan tentera A.S. di rantau itu dan bandar besar seperti Seoul dan Tokyo, menurut satu laporan baru.

“Senjata nuklear bukanlah satu-satunya ancaman,” kata Kelsey Davenport, pengarah dasar pengawalan di Persatuan Kawalan Senjata kepada McClatchy Washington Bureau. “Korea Utara dapat bertindak balas terhadap serangan A.S. menggunakan senjata kimia. Itu akan memudaratkan. ”

KOREA UTARA NAFI ADA SENJATA KIMIA

Sementara pegawai Pyongyang menafikan rejim itu memiliki senjata kimia, negara itu telah mula mengembangkan senjata kimia pada tahun 1961 di tengah-tengah ketegangan yang semakin meningkat pada waktu itu.



Institut Penyelidikan Teknologi Kimia Korea melaporkan negara itu mempunyai empat pangkalan tentera yang dilengkapi dengan senjata kimia dan sekurang-kurangnya 11 kemudahan di mana ia dihasilkan dan disimpan.

Davenport berkata ia sukar, jika ada kemungkinan, untuk meneutralkan stok senjata kimia Korea Utara dengan melakukan serangan pencegahan.

“Berbanding dengan ancaman nuklear, yang melibatkan sejumlah besar kepala peledak dan sistem penghantaran yang terdedah kepada pertahanan udara dan sistem anti peluru berpandu, ancaman kimia tidak begitu mudah dihapuskan,” penganalisis tentera Reid Kirby menulis di Bulletin of Atomic Scientists.



Laporan mengenai senjata kimia Pyongyang itu datang di tengah-tengah ketegangan yang semakin meningkat dengan AS, namun ketegangan sedikit reda setelah media Korea Utara melaporkan Kim Jong-un telah menangguhkan keputusan untuk melancarkan peluru berpandu ke Guam , wilayah AS.

KOMEN DONALD TRUMP

Presiden Trump berkata dalam tweet pada Rabu, diktator membuat “keputusan bijak” dengan meninggalkan niatnya untuk menyerang Guam.

“Alternatif itu akan menjadi malapetaka dan tidak boleh diterima!” Tulis Trump.

Pegawai tentera A.S. masih tidak mengulas mengenai senjata kimia Korea Utara.

VX dan sarin adalah dua agen saraf kuat, yang menyerang sistem saraf. Kedua-duanya dilarang oleh Konvensyen Senjata Kimia, tetapi beberapa negara masih menyimpan stok.



Trump menuduh kerajaan Syria menggunakan senjata kimia pada rakyatnya awal tahun ini, serangan yang membunuh sekurang-kurangnya 74 orang.

Sumber: Laicikang

________________________________________________________
Untuk dapatkan makluman berita terkini, viral dan informasi berguna dari blog ini melalui Facebook, sila LIKE page kami:

Post a Comment

Previous Post Next Post