'Ini Report Saya, Siapa Berani Cabar Saya, Jumpa Di Mahkamah K' - Ramadhan Sinclair

'Ini Report Saya, Siapa Berani Cabar Saya, Jumpa Di Mahkamah K' - Ramadhan Sinclair

SEPANG, SELANGOR - Susulan viral gambar dan video tiga lelaki yang didakwa membuat onar di sebuah premis penginapan di Osaka, Jepun, salah seorang dari mereka tampil menafikan dakwaan itu sebaik saja tiba di KLIA 2, malam tadi.

'Ini Report Saya, Siapa Berani Cabar Saya, Jumpa Di Mahkamah K' - Ramadhan Sinclair
'Ini Report Saya, Siapa Berani Cabar Saya, Jumpa Di Mahkamah K' - Ramadhan Sinclair

Dalam laporan polis yang dibuat di Balai Polis KLIA 2, Ramadhan Sinclair, 18, warganegara Thailand, mengatakan kejadian itu berlaku pada 16 Ogos jam 9.30 malam di Osaka, Jepun, di Hotel Vitti Lodge.

ARTIKEL MENARIK: 3 pelancong Malaysia pecahkan dinding, serang staff dan berak dalam shower room penginapan di Osaka [VIDEO]

loading...

"Telah berlaku pertengkaran di mana saya telah bergaduh dengan salah seorang staff di hotel tersebut yang merupakan seorang warganegara Malaysia, bernama Qaiyum.



"Kejadian berpunca daripada rasa tidak puas hati di mana staff hotel tersebut telah memperlekehkan saya dan telah mengarahkan saya seperti budak-budak.

"Selepas berlaku pertengkaran tersebut, kami telah berbaiki semula dan berdamai. Namun semalam lebih kurang jam 10.30 malam setibanya saya di KLIA 2, saya mendapati video rakaman kamera litar tertutup (CCTV) pergaduhan saya di hotel tersebut telah diviralkan di dalam page Road To Jepun,

"Saya telah menerima pelbagai kecaman dan ugutan di dalam Facebook, WhatsApp dan Instagram serta e-mel saya. Saya berasa tertekan dan takut," katanya dalam laporan tersebut yang diturut digunakan untuk membuat aduan kepada pihak Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia.

Dalam kenyataan Ramadhan di Facebook juga menafikan najis yang dibuang dalam lubang bilik mandi itu bukan miliknya.



"Ada ujian klinikal ke? DNA test? Apesal engkorang cakap taik ni taik aku? Siapa yang sahkan?" katanya.

Ramadhan yang bekerja sebagai jurufoto itu juga menyatakan pihak hotel tidak menceritakan perkara sebenar menyebabkan dia dan dua rakannya menjadi mangsa viral.

Sehingga kini, Ramadhan masih belum mengeluarkan sebarang kenyataan rasmi berhubung insiden itu di Facebooknya. Namun, Facebooknya diserang netizen tanpa henti kerana berang dengan tindakannya yang telah mencemarkan imej Malaysia di Jepun.

Selain itu, netizen turut mendesak Ramadhan dan dua lagi rakannya meminta maaf di atas perbuatan mereka yang dianggap tidak bertamadun itu dan membayar ganti rugi terhadap kerosakan yang dialami oleh pemilik premis penginapan berkenaan.

"Minta maaf saja, berhenti mencari 1,001 alasan untuk mempertahankan diri sedangkan dalam video sudah jelas menunjukkan siapa yang bersalah dan siapa yang sampai tangan dulu," kata netizen.



Ekoran dari kejadian itu, pemilik penginapan berkenaan telah mengharamkan pelancong warga Malaysia tinggal di premis mereka. Dan difahamkan ini merupakan kejadian kali ketiga. Sebelum ini pihak penginapan Vitti Lodge juga telah mengharam pelancong dari Korea dan China.

Sumber: The Reporter

________________________________________________________
Untuk dapatkan makluman berita terkini, viral dan informasi berguna dari blog ini melalui Facebook, sila LIKE page kami:

Post a Comment

Previous Post Next Post