7 Gejala Ini Dapat Dirasai Sebulan Sebelum Serangan Jantung Datang

7 Gejala Ini Dapat Dirasai Sebulan Sebelum Serangan Jantung Datang

Anda pasti tahu bahawa penyakit jantung adalah salah satu punca utama kematian di seluruh dunia. Penyakit jantung didahului oleh serangan jantung biasanya berlaku apabila bekalan darah tidak cukup untuk sampai ke jantung.

7 Gejala Ini Dapat Dirasai Sebulan Sebelum Serangan Jantung Datang
7 Gejala Ini Dapat Dirasai Sebulan Sebelum Serangan Jantung Datang

Walaupun ia boleh berlaku secara tiba-tiba, namun sebulan sebelum serangan jantung, pesakit biasanya boleh merasai beberapa gejala. Disiarkan Laicikang.com seperti dipetik dari boldsky.com, ini tanda-tanda tersebut.

ARTIKEL MENARIK: Berita Gembira Untuk Para Mak Nyah Dan Gay. Kem Perkasa Mak Nyah, Gay Akan Dibuat Secara Terbuka Dan Besar-besaran Di Malaysia

loading...

1. Lemah badan yang luar biasa


(Foto: rd.com)

Ini adalah gejala utama penyakit jantung yang disebabkan oleh kekurangan aliran dan peredaran darah. Ini berlaku kerana penyempitan saluran darah dan otot yang lemah yang merupakan amaran serangan jantung dalam peringkat awal. Ini adalah salah satu daripada tanda-tanda serangan jantung.

2. Pening


(Foto: northeastatlantaent.com)

Apabila berlaku kekurangan aliran darah, pening adalah satu lagi gejala yang akan anda hadapi. Kurangnya peredaran darah memberi kesan kepada aliran darah ke otak yang boleh mengakibatkan pening.

3. Peluh sejuk


(Foto: boldsky.com)

Peluh sejuk adalah satu lagi gejala yang menunjukkan bahawa tubuh anda mungkin berada di bawah ancaman. Apabila tidak ada aliran darah yang mencukupi, tubuh anda mungkin berasa lemah dan sejuk. Ini adalah salah satu tanda amaran serangan jantung.

4. Sakit Dada


(Foto: boldsky.com)

Sekiranya anda mengalami sakit di bahagian dada dan bahagian lain anggota badan seperti lengan, belakang dan bahu anda, maka anda perlu mendapatkan rawatan perubatan segera. Sakit dada dan sesak nafas adalah gejala utama yang dapat menunjukkan masalah jantung.

5. Selesema


(Foto: menshealth.com)
Ramai mangsa serangan jantung telah mengalami gejala selesema, sebulan sebelum serangan jantung. Ini juga merupakan petunjuk serangan jantung.

6. Sesak nafas


(Foto: newhealthadvisor.com)

Ini adalah satu lagi gejala utama kemungkinan serangan jantung. Paru-paru memerlukan oksigen yang sepatutnya dan aliran darah yang mencukupi. Tetapi apabila jantung bermasalah, maka boleh jadi aliran darah ke paru-paru tidak cukup, menyebabkan sesak nafas. Ini adalah salah satu daripada gejala serangan jantung.

7. Mual, senak, sakit perut, dan lain-lain


(Foto: boldsky.com)

Tanda-tanda penting termasuk loya, senak, sakit jantung atau sakit perut. Ini adalah beberapa tanda serangan jantung dan gejala yang perlu anda ketahui.

Itulah serba sedikit antara beberapa tanda-tanda awal sebelum serangan jantung yang anda patut sedar. Jadi, adakah anda pernah mengalami salah satu gejala ini? Jika ya, anda perlu mendapatkan bantuan doktor dengan segera supaya pemeriksaan secara teliti dapat dilakukan.

Sumber

-----------------------------------------------------------------

Post a Comment

Previous Post Next Post