Duduk Dengan Kakak Di KL Kena Bayar RM500. Tak Cukup Dengan Tu Aku Kena….

Duduk Dengan Kakak Di KL Kena Bayar RM500. Tak Cukup Dengan Tu Aku Kena….

Lepas aku baca confesion yang lebih kurang sama pasal mak yang suka maki-maki anak, mak yang suka sumpah anak, mak yg tak hormat suami sendiri, aku tak sangka ada jugak mak jenis yang sama macam tu dan ada jugak yang senasib mcm aku. Dan aku bersyukur atas hikmah yang terjadi.

Duduk Dengan Kakak Di KL Kena Bayar RM500. Tak Cukup Dengan Tu Aku Kena….
Duduk Dengan Kakak Di KL Kena Bayar RM500. Tak Cukup Dengan Tu Aku Kena….
Tapi kalau cerita pasal mak dan kakak skali kat sini aku rasa akan jadi panjang, dan sebab tu aku cerita pasal kakak shj.


ARTIKEL MENARIK:

1. Adik Ipar Puaka..Setahun Tumpang Rumah Aku & Husband, Rupa-Rupanya Dia !!

2. Abang Ngah Pukul Sepak Tumbuk Kakak. Tak Cukup Dengan Tu Dia Tuduh Kakak.....

Aku anak bongsu daripada 5 org adik beradik. Dua lelaki tiga perempuan, dan 2 je belum berkhawin termasuk aku. Kakak merupakan ank kedua, dan dia kiranya kakak sulung sebab paling atas abang long. Aku perempuan umur 25, bukan UIA hanya lepasan politeknik. Adik beradik semua okay, hubungan akrab antara satu sama lain. Tapi akrab mcm mana pun mestilah ada yg terasa hati. Dan aku terasa hati dgn kakak sulung aku sendiri. Kakak sulung antara yg senang antara yg lain. Yg lain bukan susah mana cuma tak mewah. Aku tulis confesion ni sebab nak tau apa pendapat korang. Perlukah aku terasa hati atau benda nih normal sebenarnya?



Dan skg bila dah kerja, aku duduk menumpang rumah dia. Budak fresh grade dgn gaji RM1800, tolak epf tinggal RM1500. Duduk KL tp kerja dekat kota kemuning. Ye, memang jauh tapi aku tau susah nak dapat kerja jadi mmg x boleh memilih. Aku teruskan untuk dapat experience dan mana tahu dpt rezeki lain. Dan dgn takde transport aku apply loan keta. Ni pun kakak aku yg bertegas suruh amik keta. Alhamdulillhah lepas, dan tinggal lah RM950 untuk byr ptptn, saving, bagi mak abah, minyak tol, hulur sikit dkt kakak, dan selebihnya duit utk survive sampai hujung bulan. Oh ya aku ingatkan tak perlu lah bayar sewa sebabkan dah menumpang rumah family sendiri. Tapi aku silap, kakak minta duit sewa RM300. Aku terasa dan tak sangka. Kebanyakan kawan2 yg duduk menumpang rumah kakak/abang sendiri semua tak byr sewa mcm aku. Ckup lah sekadar menghulur duit dan aku pn tak pernah tak hulur duit. Sebab aku tau aku menumpang. Dan bila kawan2 tau aku menumpang rumah kakak, semua perli untunglah tak pyh bayar sewa rumah. Jimat sikit. Aku hanya terdiam, klau cakap aku pun kena byr sewa mesti diorg pelik nanti.

Alhamdulillah kerja okay, dan gaji naik sikit. Masa nih aku dah lega sangat sebab dah boleh bernafas takdelah cukup2 makan nak bayar sewa, kereta. Tapi bila dia tau gaji naik, dia naikkan sewa bilik RM500. Katanya tu rate duduk KL, mana nak dapat bilik mcm tu harga RM500. Aku hanya tersenyum dan terpaksa akur. Dan kenapa aku tak pindah? Aku kesian dgn anak2 kakak aku ditinggalkan dgn maid. Atleast aku boleh tolong jagakan diorng kalau dua2 busy. Aku bertahan sbb diorang dan aku rasa mcm pentingkan diri kalau keluar dari rumah tu.

Tak cukup dgn tu, aku kena byr pulak setiap bulan RM200 untuk rumah yg baru dibeli. Rumah ni rumah kedua family kitorang. Bayar yang ni aku tak kesah sgt, sbb adik beradik yg lain dh byk keluar duit kecuali kakak sulung. Bila ditanya kenapa aku kena bayar? sbb komitmen skg pun dah kira byk bagi gaji yg tak seberapa je ni. Untuk rumah je dah keluar RM700. Dan dia jawab, zaman dia tlg fmly dah habis, skg zmn aku pulak. Pdhl yg aku ingat entah celah mana dia tolong family. Akhirnya aku akur. Aku tak kesah bayar, sebab ni kiranya tanggungjwb semua. Tapi yg aku berharap ialah dia kurangkan sikit sewa bilik tu. Takkan nak charge adik sendiri pn sampai RM500. Aku tak pernah berkira dgn anak-anak dia. Aku sll entertain, kadang2 terpikir jgk nak layan anak dia mcm mn dia layan aku masa kecik. Tapi aku tak sampai hati.

Dan sebenarnya byk lagi tapi aku dah malas nak taip. Bila birthday, aku tak dapat hadiah tapi yg lain dapat hadiah best-best. Klau ada benda dia nak jual atau bagi, dengan aku aku kena bayar. Yg lain klau nak takpayh bayar pn takpe. Yes benda kecik. Tapi lama-lama benda ni dh menggunung dan membuatkan aku persoalkan kenapa dia mcm berkira sangat dgn aku.
Sekian itu sahaja dan terima kasih kerana membaca. – Lina via IIUM.





________________________________________________________
Untuk dapatkan makluman berita terkini, viral dan informasi berguna dari blog ini melalui Facebook, sila LIKE page kami:

Post a Comment

Previous Post Next Post