BIAR BETUL!!! BENJY Terlepas Tuduhan MILIKI DADAH

BIAR BETUL!!! BENJY Terlepas Tuduhan MILIKI DADAH

Kuala Lumpur: Pelakon Khaeryll Benjamin Ibrahim atau Benjy dan rakannya dilepas dan dibebaskan oleh Mahkamah Majistret hari ini daripada dua pertuduhan memiliki dadah jenis syabu, Mac lalu.

BIAR BETUL!!! BENJY Terlepas Tuduhan MILIKI DADAH
BIAR BETUL!!! BENJY Terlepas Tuduhan MILIKI DADAH
Majistret Nur A'minahtul Mardiah Md Nor memutuskan demikian terhadap Benjy, 38, dan Julia Ernie Jamaludin, 26, tanpa dipanggil membela diri selepas mendapati pendakwaan gagal menimbulkan kes prima facie.



Mengikut pertuduhan, Benjy dan Julia Ernie didakwa memiliki dadah jenis syabu masing-masing seberat 3.01 gram dan 1.71 gram di The Reeds Boutique Hotel, No 9 Jalan Yap Ah Shak, Dang Wangi di sini, 9.30 malam pada 5 Mac lalu.

Bagi kedua-dua pertuduhan itu, mereka didakwa mengikut Seksyen 12(2) Akta Dadah Berbahaya 1952 dan boleh dihukum di bawah Seksyen 12(3) akta yang sama dibaca bersama Seksyen 34 Kanun Keseksaan yang membawa hukuman denda maksimum RM100,000 atau penjara maksimum lima tahun atau kedua-duanya, jika sabit kesalahan.

Sementara itu, mahkamah memerintahkan Julia membela diri atas pertuduhan memiliki dadah yang sama seberat 0.37 gram di tempat, waktu dan tarikh yang sama.


-------------------------------------------------------



berita lama


Pelakon Khaeryll Benjamin Ibrahim atau lebih dikenali sebagai Benjy yang ditahan polis di Pagoh dekat sini kelmarin disiasat kerana dipercayai terbabit dengan rangkaian sindiket dadah yang mahu memindahkan makmal syabu mereka di Kuala Lumpur ke daerah ini.
Ketua Polis Daerah Muar, Asisten Komsioner Azman Ayob berkata, ini berdasarkan penemuan pelbagai peralatan dan bahan kimia di dalam kenderaan pelakon itu yang biasanya digunakan sindiket terbabit untuk memproses syabu.
Azman turut memberitahu, Benjy, 37, yang ditahan bagi membantu siasatan kes berkaitan dadah berdepan hukuman mati mandatori jika sabit kesalahan kerana kes itu disiasat mengikut Seksyen 39B Akta Dadah Berbahaya 1952.
“Kita percaya mereka baru sahaja berpindah dari sebuah kawasan di MidValley, Kuala Lumpur ke daerah ini.
Jika dilihat kelengkapannya, pusat pemprosesan baharu untuk syabu ini mampu memproses dadah sehingga 5 kilogram (kg) pada satu masa”
“Kita juga menemui dadah jenis syabu seberat lebih 1.3kg. Bagaimanapun, kita masih lagi menjalankan siasatan lanjut,” katanya pada sidang akhbar di Ibu Pejabat Polis Daerah Muar di sini semalam.
Anak lelaki tunggal kepada pelakon terkenal, Allahyarham Azean Irdawaty itu ditahan semasa menaiki sebuah kereta Honda Jazz dalam satu sekatan jalan raya di hadapan sebuah stesen minyak di Pagoh pukul 1.40 pagi kelmarin.


BACA ARTIKEL PENUH DI SINI DAN DI SINI

Post a Comment

Previous Post Next Post