Luahan Pekerja Bank Dilarang Keluar Solat Jumaat

Luahan Pekerja Bank Dilarang Keluar Solat Jumaat

Assalamualaikum.
Saya bekerja di sebuah bank di ibu negara. Bank yang namanya kita tahu bukan milik seorang muslim ataupun bangsa Melayu.

Luahan Pekerja Bank Dilarang Keluar Solat Jumaat
Luahan Pekerja Bank Dilarang Keluar Solat Jumaat
Kisahnya terjadi bila saya meminta izin untuk keluar ke masjid berdekatan untuk solat Jumaat sebentar tadi. Memandangkan orang sudah tidak terlalu ramai di bank dan staff juga mencukupi, saya pun memberitahu kepada manager saya yang saya ingin keluar untuk solat Jumaat.

Larangan untuk keluar diberikan dengan tegas. Saya pun bagi tahu kepada dia bahawa staff yang ada sekarang sudah mencukupi untuk coer kerja-kerja yang ada kejap lagi. Lagipun hari Jumaat tengahari bank ini memang tak ramai orang.

Sekali lagi beliau meninggikan suara pada saya. Tapi kali ini dengan bahasa yang lebih kurang ajar. Banyak isu-isu sensitif telah disentuh. Antaranya, belia mempertikaikan waktu-waktu solat orang Islam yang menyebabkan staff muslim selalu tiada di tempat kerja.

"Rehat keluar, sembahyang keluar, itu you ular dalam masjid itu you punya bapak mau bayar gaji ka?"

Itu antara ayat yang keluar dari mulut beliau.

Saya bukanlah seorang staff yang mudah bertindak ganas tanpa berfikir panjang. Kalau ikutkan panas telinga ini, memang dah sampai tangan saya ini atas muka dia.

Tetapi saya fikirkan tindakan saya itu boleh menyebabkan saya dibuang kerja.

Semoga syarikat-syarikat yang racist dekat luar sana itu boleh belajar menghormati tuntutan agama yang dianuti oleh lain-lain bangsa yang ada di Malaysia ini.

- THEHYPEMEDIA.COM

Post a Comment

Previous Post Next Post