Gara-Gara Terlambat Balas Mesej, Pelanggan Maki Peniaga Online

Gara-Gara Terlambat Balas Mesej, Pelanggan Maki Peniaga Online

Seorang peniaga online, mendedahkan perbualan SMS dengan pelanggan tetapnya yang dilihat biadab dan kurang ajar. Wanita yang enggan didedahkan nama itu kecewa dengan tindakan pelanggannya yang secara tiba-tiba menyerangnya dengan bahasa yang tidak enak dibaca.

Gara-Gara Terlambat Balas Mesej, Pelanggan Maki Peniaga Online
Gara-Gara Terlambat Balas Mesej, Pelanggan Maki Peniaga Online
Dia sebelum ini tidak pernah menghadapi sebarang masalah ketika berurus niaga dengan pelanggannya, Lynda. Baca perbualan SMS di antara peniaga dan pelanggannya di bawah:

Lynda: Hey???

Peniaga: Ye sis :)

Lynda: Apasal awak senyum? Ingat saya suka?

Peniaga: Hah? Kenapa sis?

Lynda: Saya mesej kat Facebook awak, kenapa tak reply? Dari jam 8.30 saya mesej awak. Awak ni nak menjual ke nak menangih simpati hah?

Peniaga: Maaf sis. Saya ada hal sikit tadi. Ni sis Lynda kan? Yang selalu beli dengan saya tu

Lynda: Ye laa.. banyak sangat ke customer awak yang selalu beli dengan awak? Customer sendiri pun tak ingat ke? Saya yang selalu awak bagi less tu, Lynda. Dah tahu saya ni regular customer awak, balaslah cepat sikit. Nak hilang regular customer ke? Tak ada gaji awak nanti.

Peniaga: Allahuakbar, tadi saya ada hal. Itu yang balas lambat. Saya dah pun balas inbox sis jam 11 tadi. Saya lewat dua jam je sis. Ada yang mesej saya dari pagi malam baru saya dapat balas. Bukan sengaja sis, maaf ye.

Lynda: Ye la saya tunggu awak balas, saya nak tahu harga. Kalau sampai dua jam baru nak bagitau harga, memang tak payah berniaga la dik. Duduk rumah layan tetamu sampai bila-bila okay? Nak meniaga tapi tak reti. Baik tak payah niaga. Tutup je kedai awak tu. Susahkan orang je.

Peniaga: Haih akak? Kenapa sampai macam ni? Padahal kita selalu je deal kan? Sebelum ini saya pernah tipu akak ke? Masalah dia, saya balas lambat je. Bukan lari pun. Lagipun akak nak risau apa? Bukan akak dah bank in pun. Akak tanya harga je kan? Yaallahuakbar. Janganlah sampai cakap bukan-bukan kak.

Lynda: Hey perempuan, memanglah aku tak bayar lagi. Sebab aku tak tahu harga berapa. Kau tak payah nak islamik sangatlah perempuan. Aku dah tak nak beli dah kat ko. Tak heranlah. Kalau selama ini ko bagi less 20 30 ringgit tu, banyak lagi seller boleh bagi less kat aku. Islamik sangat la kononnya semayang ntah cukup ke tak. Balas pun lambat. Biar orang tunggu. Ingat aku tunggu ke nak tunggu ko lama-lama reply.





_____________________________________

Itulah lumrah orang berniaga, tak kira online ataupun sebaliknya. Pelanggan ini, macam-macam ragam dan perangai. Tapi paling tak syok bila terkena pelanggan yang kurang penyabar seperti Lynda ini.

Peringatan buat peniaga online, kalau dapat customer bernama Lynda, elok jangan berurus niaga dengan beliau. Tak pasal-pasal kena hambur macam ni.


Sumber - My Media Hub

Post a Comment

Previous Post Next Post