Menteri Mencadangkan Menempatkan Bayi 5 Tahun Kebawah Di Tempat Duduk Hadapan Kereta Untuk Mencegah Kematian!

Menteri Mencadangkan Menempatkan Bayi 5 Tahun Kebawah Di Tempat Duduk Hadapan Kereta Untuk Mencegah Kematian!

Kes baru-baru ini seorang ibu secara tidak sengaja meninggalkan anaknya di dalam kenderaannya yang akhirnya menyebabkan kematian bayi itu mengejutkan ramai rakyat Malaysia.

Menteri Mencadangkan Menempatkan Bayi 5 Tahun Kebawah Di Tempat Duduk Hadapan Kereta Untuk Mencegah Kematian!
Menteri Mencadangkan Menempatkan Bayi 5 Tahun Kebawah Di Tempat Duduk Hadapan Kereta Untuk Mencegah Kematian!
Oleh itu, Kementerian Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat mempunyai beberapa cadangan untuk mengelakkan berlakunya tragedi tersebut.

Menurut Bernama, Datuk Seri Rohani Abdul Karim berkata mereka melihat kecuaian ibu bapa meninggalkan anak-anak mereka dalam kenderaan dengan serius.

ARTIKEL MENARIK:   Bunyi beruk tanpa henti dedah pembunuhan kejam remaja 17 tahun

loading...

Sejak 2016, lima kanak-kanak telah mati kerana sebab yang sama. Senator Datuk Shahanim Mohamad Yusoff telah mengemukakan soalan ini di Dewan Negara dan bertanya apa yang boleh dilakukan untuk mencegah kes-kes seperti itu berulang.




Rohani memberi cadangan dengan menasihati ibu bapa untuk meletakkan anak-anak mereka berumur lima tahun ke bawah dalam kerusi khas terutama yang dibuat untuk mereka di dalam kenderaan itu; letakkan bayi di kerusi hadapan dan dipakaikan tali pinggang keledar; tidak dibenarkan meletakkan kanak-kanak di tempat duduk belakang, terutamanya di belakang kerusi pemandu kerana ia merupakan titik buta pemandu.




“Di samping itu, ibu bapa yang membawa bayi atau kanak-kanak di dalam kenderaan diminta untuk meletakkan barang-barang penting seperti beg tangan di tempat duduk belakang bergantung kepada kesesuaian sama ada diletakkan di atas tempat duduk atau di kawasan bawah kaki penumpang atau meletakkan beg keperluan bayi atau kanak-kanak di tempat duduk hadapan untuk mengingatkan bahawa bayi atau kanak-kanak itu berada di belakang,” tambahnya.

Walaupun Rohani benar-benar mahu mengelakkan kes kecuaian ini daripada berlaku, ia juga penting untuk diperhatikan bahawa kerusi kereta khas untuk kanak-kanak mesti diletakkan di belakang.

Alternatif yang lebih baik untuk mengelakkan titik buta yang dia sebutkan adalah dengan meletakkan bayi atau kanak-kanak di tempat duduk kiri belakang, yang membolehkan pemandu mudah untuk melihatnya. Tempat duduk hadapan adalah untuk orang dewasa.



Walau bagaimanapun, dia mempunyai cadangan alternatif lain, termasuk meletakkan label atau tag pada pintu kenderaan sebagai peringatan bahawa anak-anak mereka berada di dalam kereta dengan mereka. Rohani juga berkata bahawa ibu bapa harus sentiasa memeriksa kereta sebelum mengunci dan meninggalkan kenderaan mereka. Ingat, ibu bapa!

“Ibu bapa juga boleh menghantar mesej kepada pasangan masing-masing atau nurseri yang memberitahu anak-anak bersamanya, jadi apabila nurseri memberitahu anak-anak mereka tidak berada di nurseri, ia secara tidak langsung mengingatkan ibu bapa di mana anak mereka berada,” katanya.



Beliau juga mengatakan bahawa walaupun ia adalah satu tragedi dan ibu bapa sangat sedih apabila kehilangan anak mereka, tindakan undang-undang masih boleh diambil terhadap mereka jika mereka didapati cuai.
Di bawah Seksyen 31 Akta Kanak-Kanak 2001, mereka boleh dipenjarakan tidak kurang daripada 20 tahun, didenda maksimum RM50,000 atau kedua-duanya.

Ibu bapa perlu sentiasa berjaga-jaga kerana perkara ini melibatkan nyawa anak-anak anda!

Era Baru

-----------------------------------------------------------------

Post a Comment

Previous Post Next Post