Pemotong Kayu Menemui Mumia Anjing Dalam Pokok, Tak disangka-sangka ia…

Pemotong Kayu Menemui Mumia Anjing Dalam Pokok, Tak disangka-sangka ia…

Haiwan mumia secara harafiahnya bukanlah sesuatu yang baru tetapi beberapa penebang kayu mendapat kejutan apabila mereka menemui anjing di dalam batang pokok.

Pemotong Kayu Menemui Mumia Anjing Dalam Pokok, Tak disangka-sangka ia…
Pemotong Kayu Menemui Mumia Anjing Dalam Pokok, Tak disangka-sangka ia…
Pada tahun 1980, anjing itu yang dikenali sebagai Stuckie, ditemui di dalam sebuah batang pokok di Georgia yang dipotong oleh sekumpulan pembalak dari Perbadanan Kraft.

Mumia anjing pemburu itu telah dijumpai di bahagian tengah pada batang di dekat puncak pokok di mana ia percayai terperangkap pada kira-kira 20 tahun yang lalu selepas aksi kejar-mengejar dalam satu permainan kecil.

SOUTHERN-FOREST-WORLD-2.jpg

ARTIKEL MENARIK: 7 Kisah Penderaan ‘Amah’ Paling Kejam Yang Pernah Mengejutkan Negara!! Bila Benda-Benda Begini Akan Berhenti??!Katakan Tidak!!

loading...

Screen-Shot-2018-02-06-at-21.07.42.png


Dalam siri peristiwa yang tragis, Stuckie mati kelaparan selepas terperangkap dan badannya ‘dimumiakan’ bukannya terurai secara semula jadi akibat draf semulajadi udara dalam pokok yang berongga tengah itu yang membawa baunya ke atas, jauh dari serangga.

Badan Stuckie dan pokok itu kini menjadi daya tarikan utama di Southern Forest World, sebuah muzium pokok di Waycross, Georgia, setelah disumbangkan oleh pembalak pada tahun 1981.

Nama Stuckie diberikan kepadanya berikutan persaingan pada tahun 2002 dan sangat sesuai untuk anak anjing yang kasihan.

SOUTHERN-FOREST-WORLD-1-1048x700.jpg

Roadside America menerangkan bagaimana Stuckie terperangkap:
Kesan cerobong berlaku di dalam pokok berongga, menghasilkan draf udara yang menaik ke atas. Ini menyebabkan bau haiwan mati itu terbawa ke udara, yang sebaliknya akan menarik serangga dan organisma lain jika bau itu tidak dihala ke atas.

Pokok berongga itu juga secara tidak lansung menyediakan keadaan yang agak kering, dan asid tannic dari pokok oak membantu mengeraskan kulit haiwan.


Selama berdekad pelancong dari seluruh dunia telah melawat muzium ini untuk melihat Stuckie dan masih menarik perhatian orang ramai sehingga kini.

Screen-Shot-2018-02-06-at-21.07.29.png


Brandy Stevenson, pengurus Southern Forest World, bercakap tentang Stuckie berkata:
“Orang selalu bertanya kepada saya, ‘Bagaimana dia masuk ke sana?’. Dan saya selalu berkata, ‘Baiklah, dia adalah anjing pemburu. Mungkin dia mengejar seekor rakun’.

Dan kemudian mereka akan berkata, ‘Kasihannya. Saya berasa sangat simpati akan ia.’
Mayat anjing itu kekal dalam keadaan yang sangat baik oleh kerana tahap kelembapan yang rendah di dalam pokok yang bermaksud terdapat sedikit kesan pereputan.

Jika anda ingin melihat Stuckie si anjing mumia, anda boleh menemuinya di Southern Forest World Museum dan Pusat Alam Sekitar di Waycross, Georgia. Muzium ini dibuka Selasa hingga Sabtu, dari 9 pagi hingga 2 petang.

VIRALMANIA
Sumber : gontuni.com

-----------------------------------------------------------------

Post a Comment

Previous Post Next Post