11 Pekerjaan Yang Paling Menempah Maut Di Dunia

11 Pekerjaan Yang Paling Menempah Maut Di Dunia

11 Pekerjaan Yang Paling Menempah Maut Di Dunia

11 Pekerjaan Yang Paling Menempah Maut Di Dunia
11 Pekerjaan Yang Paling Menempah Maut Di Dunia



ARTIKEL MENARIK: [Video] Punca Sebenar Kematian Si ‘Pemanjat Bumbung Pertama Di China” Terungkai.

loading...

11 Pekerjaan Yang Paling Menempah Maut Di Dunia

Jika anda sedang mencari pekerjaan yang lebih mencabar dan anda sedang mempertimbangkan satu daripada senarai di bawah, mungkin anda perlu berfikir dua kali.

Pekerjaan ini mungkin kedengaran seperti menarik dengan gajinya yang tinggi, namun begitu pekerjaan ini hanyalah sesuai buat mereka yang betul-betul berani sahaja.

Jom kita lihat 11 jenis pekerjaan yang paling berbahaya di dunia.

#1. Pembuang Bisa Ular

Share

Pembuang bisa ular atau snake milkers menghabiskan hari mereka menolak ular (ular jenis tertentu sahaja) ke dalam bekas plastik untuk mengeluarkan racun atau mengeluarkan susu ular tersebut. Racun ular (racun) boleh digunakan untuk banyak perkara, antranya ialah digunakan dalam penyelidikan perubatan atau untuk menghasilkan “antivenom.”

Walaupun langkah-langkah keselamatan digunakan, setiap proses pemerah susu sangat berbahaya. Kadar milkers yang tidak digigit adalah amat rendah dan mereka mempunyai risiko yang tinggi untuk dipatut ular.

Purata gaji tahunan: $ 30,000

#2. Buruh Binaan

Share

Walaupun anda menggunakan alat keselamatan ketika melakukan pekerjaan ini, namun risiko untuk anda jatuh atau cedera amat tinggi. Pekerjaan ini juga mengharuskan anda untuk membawa bahan berat dan bekerja di puncak rahang.

Purata gaji tahunan: $ 31,000 hingga $ 70,000

#3. Penghantar Surat Dan Kiriman

Share

Mungkin pelik bagi anda jika pekerjaan menghantar barang dianggap bahaya. Namun begitu pekerjaan kurier masih dianggap sangat berbahaya di banyak negara di seluruh dunia.

Pekerjaan kurier bukanlah menghantar surat sahaja malahan menghantar makanan dan barang-barang lain juga. Bayangkan jika anda ingin menghantar pizza kepada orang mabuk, anda mungkin akan dipukul. Mungkin perkara ini tidak terjangkal dek akal fikiran akan berlaku, tetapi iainya memang benar-benar berlaku

Purata gaji tahunan: $ 27,000 hingga $ 35,000

#4. Penunggang Kuda

Share

Pekerjaan ini merupakan pekerjaan yang popular pada lewat 90-an. Anda akan mendapat wang yang lumayan apabila anda memenangi sesuatu pertandingan itu. Namun begitu bayaran itu mungkin tidak bermakna jika anda mendapat kecederaan seperti patah pinggang dan sebagainya kerana kuda sukar dikawal.

Purata gaji tahunan: $ 107,000

#5. Pemandu Arah Di Pergunungan

Share

Pekerjaan sebagai mountain guide mungkin menjadi mimpi negri bagi mereka yang tidak suka akan ketinggian. Pekerjaan mereka bukan sahaja untuk membimbing jalan tetapi untuk membawa peralatan berat malah menjadi orang yang pertama untuk mencuba jalan berbahaya, dan bertanggungjawab untuk keselamatan orang lain.

Purata gaji tahunan: $ 70,000

#6. Pekerja Kilang Mikrocip

Share

Kita semua pasti memiliki sekurang-kurangnya satu laptop di rumah kita. Laptop ini selalunya dijual dengan harga mahal kerana hanya sesetengah orang yang mampu menghasilkannya.

Selain itu pekerja yang memasang mikrocip mempunyai risiko yang tinggi dalam pekerjaan mereka kerana terdapat sejumlah bahan kimia berbahaya seperti arsenik digunakan untuk menghasilkan cip komputer.

Walaupun mikrocip tidak menyebabkan maut, namun kita mungkin akan terkena risiko seperti eguguran, kecacatan kelahiran, penyakit pernafasan

Purata gaji tahunan: $ 61,000

#7. Wartawan Perang

Share

Menjadi wartawan perang merupakan antara pekerjaan yang paling berbahaya sekali dunia kerana lebih berisiko untuk kehilangan nyawa.

Selain itu pekerjaan sebagai wartawa mungkin berisiko untuk diculik, diseksa dan dibunuh oleh pihak yang sedang berperang.

Purata gaji tahunan: $ 36,000

#8. Pelantar Minyak

Share

Jika anda bekerja di pelantar minyak maka anda sedang berhadapan dengan bahan yang paling mudah terbakar di dunia. Kadang-kadang orang yang bekerja di pelantar minyak bekerja 16 jam atau bekerja selama 2 hari tanpa tidur. Ledakan api dan minyak, lemas, dan bahagian badan tertentu yang disedut ke dalam jentera adalah pada perkara bahaya yang menjadi penyebab kepada kematian.

Purata gaji tahunan: $ 70,000 hingga $ 140,000

#9. Crocodile wrestler

Share

Seni persembahan yang boleh membawa anda ke dalam rahang buaya. Wrestlers crocodile membahayakan nyawa mereka dengan meletakkan bahagian tubuh mereka di antara rahang buaya, bermain dengan ekor biawak, dan melakukan segala macam hal yang tidak masuk akal. Ingatlah bahawa buaya aktif bergerak dan bertindak balas dan anda mungkin berhadapan dengan risiko kematian yang tinggi.

Purata gaji tahunan: Tidak diketahui, tetapi kira-kira $ 8 / jam

#10. Penebang Pokok

Share

Pembalakan adalah salah satu industri yang paling berbahaya kerana anda 20 kali lebih mungkin mati dalam bidang ini daripada yang lain. Anda perlu berurusan dengan mesin berat setiap hari. Kebanyakan kematian berlaku akibat kegagalan peralatan dan pokok-pokok yang jatuh pada pekerja.

Purata gaji tahunan: $ 36,000 hingga $ 41,000

#11. Nelayan

Share

Secara purata, nelayan merupakan salah satu pekerjaan yang paling berbahaya kerana keadaan cuaca yang tidak menentu. Kemungkinan anda berhadapan dengan risiko seperti gear yang rosak, dan insiden yang berkaitan dengan pengangkutan. Bidang nelayan ini merupakan salah satu daripada pekerjaan yang mempunyai kadar kematian yang tertinggi.

Purata gaji tahunan: $ 30,000


-----------------------------------------------------------------

Post a Comment

Previous Post Next Post