8 Tanda Ini Pada Badan Kita Akan Berlaku Jika Buah Pinggang Kita Dalam Bahaya! Jangan Ambil Mudah!

8 Tanda Ini Pada Badan Kita Akan Berlaku Jika Buah Pinggang Kita Dalam Bahaya! Jangan Ambil Mudah!

Buah pinggang adalah organ penting dalam tubuh manusia, terletak di bawah sangkar tulang rusuk, dan bertanggungjawab untuk detoksifikasi dan pembersihan sistem, kerana mereka menapis 10-150 liter darah setiap hari.

8 Tanda Ini Pada Badan Kita Akan Berlaku Jika Buah Pinggang Kita Dalam Bahaya! Jangan Ambil Mudah!
8 Tanda Ini Pada Badan Kita Akan Berlaku Jika Buah Pinggang Kita Dalam Bahaya! Jangan Ambil Mudah!

Fungsi mereka sangat penting untuk seluruh tubuh dan darah.

Mereka mengeluarkan lebihan sisa dan cecair dari badan, menyokong kesihatan tulang, mengimbangi elektrolit, menstabilkan tekanan darah, dan meningkatkan jumlah sel darah merah.

Oleh itu, jika fungsi mereka terancam, seluruh badan berisiko tinggi, jadi anda harus tahu bagaimana mengenali gejala-gejala dan dengan itu mencegah masalah utama, seperti kerosakan atau kegagalan buah pinggang:

ARTIKEL MENARIK: Selepas Melakukan Hubungan, Jangan Lakukan 3 Perkara Ini Jika Tidak Mahu Alat Kelamin Anda Rosak

loading...

1. Perubahan pada air kencing


  • Simptom yang paling biasa dan awal termasuk:
  • Urin berbuih atau keladak
  • Air kencing gelap, kurang kerap buang air kencing dan buang air kecil dalam jumlah kecil
  • Terasa atau terdesak untuk buang air kecil pada waktu malam
  • Tekanan semasa kencing
  • Masalah kencing
  • Warna pucat, kencing kerap, dan dalam jumlah yang banyak

2. Pembengkakan

Dalam kes fungsi ginjal yang lemah, gagal untuk menghapuskan cecair berlebihan dari badan dan dengan itu membawa kepada pembengkakan dan kembung muka, anggota badan, dan sendi.

3. Sesak nafas

Tanda ini sering dikaitkan dengan kerosakan buah pinggang. Mengurangkan jumlah sel darah merah, disebabkan oleh toksin terkumpul di dalam paru-paru, mengurangkan jumlah oksigen dalam badan.

4. Ruam kulit

Kegagalan buah pinggang boleh membawa kepada pengumpulan sisa, dan dengan itu menyebabkan gatal-gatal dan ruam kulit. Sebagai sisa membina dalam darah, kulit kelihatan jengkel, kering, dan tidak sihat. Isu-isu ini tidak dapat diselesaikan dengan mudah dengan menggunakan krim dan losyen, kerana masalah akar adalah dalaman, karena masalah yang terkait dengan Anda

5. Rasa logam di dalam mulut

Pembentukan sisa dalam darah mengubah rasa makanan dan menyebabkan nafas berbau. Selera makan yang tidak baik dan perubahan yang teruk dalam beberapa makanan menunjukkan kerosakan buah pinggang.

6. Konsentrasi Teruk dan Pening

Kegagalan buah pinggang, serta anemia teruk, membawa kepada aliran oksigen yang lemah ke otak, dan ini berakhir dalam masalah ingatan, kepekatan yang lemah, pening, dan cahaya kepala.

7. Sakit

Kesakitan yang dirasakan di kawasan ginjal menunjukkan batu ginjal atau jangkitan saluran kencing.

8. Keletihan

Buah pinggang yang sihat menghasilkan hormon yang dikenali sebagai EPO (erythropoietin), yang meningkatkan bilangan sel darah merah, yang membawa oksigen yang diperlukan. Sekiranya bilangan sel darah merah menurun, ia menyebabkan keletihan, dan masalah otak dan otot. Tanda-tanda ini juga boleh dikaitkan dengan anemia yang teruk.

Oleh itu, anda perlu mengambil makanan yang sihat, makanan tinggi antioksidan, serta makanan tambahan, untuk menyokong fungsi buah pinggang, dan dengan itu menjaga kesihatan keseluruhan.

Sumber via LubukMaklumat.com
Kredit - Islamik


-----------------------------------------------------------------

Post a Comment

Previous Post Next Post