MENGEJUTKAN!! Inilah 7 Ciri-Ciri seorang Munafik Didalam Solat

MENGEJUTKAN!! Inilah 7 Ciri-Ciri seorang Munafik Didalam Solat

Sebagaimana diketahui bahwa kaum munafik diancam oleh Allah dengan mendapat siksa di dalam Neraka Jahannam.

MENGEJUTKAN!! Inilah 7 Ciri-Ciri seorang Munafik Didalam Solat
MENGEJUTKAN!! Inilah 7 Ciri-Ciri seorang Munafik Didalam Solat  

Sebagaimana diketahui bahwa kaum munafik diancam oleh Allah dengan mendapat siksa di dalam Neraka Jahannam.

ARTIKEL MENARIK:SUBHANALLAH!! Inilah Ciri-Ciri Mimpi Bertemu Rasulullah saw

loading...


{} [: 68]

Artinya: “Allah mengancam orang-orang munafik laki-laki dan perempuan dan orang-orang kafir dengan neraka Jahanam. Mereka kekal di dalamnya. Cukuplah neraka itu bagi mereka; dan Allah melaknati mereka; dan bagi mereka azab yang kekal.” QS. At Taubah: 68.

Salah satu penyebabnya adalah sikap mereka yang sangat buruk di dalam perihal solat.Di bawah ini sifat buruk kaum munafik terhadap solatnya:

1. Kaum munafik merasa berat dalam mengerjakan solat.

.

Artinya: “Abu Hurairah radhiyallahu anhu berkata: “Rasulullah shallallahu alaihi wasallam bersabda: “Tidak ada solat yang paling berat atas kaum munafik dari solat Subuh dan Isya.” HR. Bukhari dan Muslim.

2. Kaum munafik tidak menghadiri solat berjamaah

: .

Artinya: “Abdullah bin Mas’ud radhiyallahu anhu berkata: “Sungguh aku telah melihat kami (yaitu para shahabat radhiyallahu anhum), tidak ada yang tidak hadir darinya (solat berjamaah), kecuali seorang munafik yang dikenal kemunafikannya.” HR. Muslim.

— — . . .

Artinya: “Abu Umair bin Anas meriwayatkan dari pakciknya yang mempunyai persahabatan dengan Nabi Muhammad shallallahu alaihi wasalam, ia meriwayatkan bahawa Nabi Muhammad shallallahu alaihi wasallam bersabda: “Tidak menghadiri kedua (solat shubuh dan isyak secara berjamaah)nya seorang munafik.” Maksudnya adalah solat subuh dan solat Isya, berkata Abu Bisyr: maksudnya adalah tidak selalu menghadiri kedua shalat itu.

3. Kaum munafik melakukan solat asar diakhir waktu sehingga matahari mahu terbenam

4. Kaum munfik solatnya terlalu cepat, tidak thumaninah seperti burung memakan makanannya

5. Kaum munafik tidak mengingat Allah di dalam solatnya kecuali sedikit

— .

Artinya: “Anas bin Malik radhiyallahu anhu berkata: “Aku telah mendengar Rasulullah shallallahu alaihi wasallam bersabda: “Itu adalah solatnya seorang munafik, ia duduk menunggu matahari, sehingga jika matahari tersebut terletak antar dua tanduk setan (mau terbenam), maka ia bangun (solat) ia solat dengan cepat sebanyak empat rakaat, tidak menyebut/mengingat Allah di dalamnya kecuali sedikit sekali.” HR. Muslim.

6. Kaum munafik malas ketika mendirikan solat

7. Kaum munafik riya di dalam solatnya

{ } [: 142]

Artinya: “Sesungguhnya orang-orang munafik itu menipu Allah, dan Allah akan membalas tipuan mereka. Dan apabila mereka berdiri untuk solat mereka berdiri dengan malas. Mereka bermaksud riya (dengan solat) di hadapan manusia. Dan tidaklah mereka menyebut Allah kecuali sedikit sekali.” QS. An NIsa: 142

{} [: 54]

Artinya: “Dan apabila mereka berdiri untuk solat mereka berdiri dengan malas. Mereka bermaksud riya (dengan solat) di hadapan manusia. Dan tidaklah mereka menyebut Allah kecuali sedikit sekali.”

Inilah balasan kepada orang munafik

Pembuat Janji-janji palsu juga sering kita temui dalam hidup ini, mulai dari janji sesama teman sampai kepada janji-janji manis para calon pemimpin, terkadang untuk sebuah kekuasaan orang rela memberikan janji-janji manis namun kosong belaka.

Mengkhianati amanah untuk saat sekarang ini sepertinya juga sudah menjadi perihal yang biasa dilakukan oleh manusia, setiap manusia memiliki amanah, menyia-nyiakan amanah adalah dosa besar.

Dari ketiga perilaku diatas, maka Rasulullah SAW menyebutnya sebagai orang ” Munafik ” sebagaimana sabda Beliau :

Tanda-tanda orang munafiq itu ada tiga. apabila berbicara ia berdusta, apabila berjanji ia mengingkari, dan apabila diberi amanah ( dipercayai ) ia berkhianat. (HR Bukhari)

Munafik adalah sikap yang harus kita hindari, karena sikap ini tidak hanya merugikan diri kita masing-masing namun juga merugikan orang lain, apalagi jika pelakunya adalah seseorang yang berkuasa, maka akan semakin besar kerugian orang lain terhadap sikap munafik ini.

Tidak tanggung banyak sekali Firman Allah mengenai bahaya dan Ancaman bagi pelaku munafik ini, salah satunya dijelaskan oleh Allah dalm firmannya :

” Sesungguhnya orang-orang munafik itu ( ditempatkan ) pada tingkatan neraka paling bawah. Dan kamu sekali-kali tidak akan mendapat pertolongan dari siapapun ( QS. AN-Nisa )

Firman Allah dalam Surat Yang lain :

” Allah mengancam orang-orang munafik laki-laki dan perempuan dan orang-orang kafir dengan neraka Jahannam, mereka kekal di dalamnya. cukuplah neraka itu bagi mereka, dan Allah mela’nati mereka, dan bagi mereka azab yang kekal ” ( At-Taubah : 68 )

Begitu berbahayanya sikap munafik ini, sehingga Neraka yang paling berbahaya pula ancaman bagi pelakunya, untuk itu saudaraku SeIman mari sama-sama kita menjauhi sikap munafik ini, agar terhindar dari Neraka Jahannam yang bahan bakunya dari kayu dan manusia. ” WALLAHU A’lam “.

Sumber: dakwahsunnah

Sumber: marimembaca.com

Sumber : suaramedia.org
-----------------------------------------------------------------

Post a Comment

Previous Post Next Post