Mayat Dihalau Dari Kubur Kerana Tidak Bayar Sewa

Mayat Dihalau Dari Kubur Kerana Tidak Bayar Sewa

Bagi bandar-bandar besar, pengebumian ibarat menyewa sebuah tanah, yang setiap tahun harus dilakukan pembayaran. Jika tidak dibayar, maka mayat yang ada di dalamnya boleh dipindahkan bahkan dibuang begitu sahaja di tempat sampah.

Mayat Dihalau Dari Kubur Kerana Tidak Bayar Sewa
Mayat Dihalau Dari Kubur Kerana Tidak Bayar Sewa

Perkara inilah yang terjadi Guatemala, lewat membayar yuran perkuburan, maka mayat yang bersangkutan dibuang begitu sahaja.

ARTIKEL MENARIK: Sungguh Menjijikkan!!! Cubaan Seorang Janda Untuk 'Menggoda' Suami Rakan Sendiri Gagal...Tabah Betul Hati Lelaki Itu...

loading...





Tanah perkuburan di negara tersebut memang cukup mahal, sehingga tidak jarang mayat di sana bagaikan berada di “rumah susun.”

Bayangkan saja, untuk satu meter tanah kubur, ada lebih dari empat mayat disusun ke atas. Dan untuk itu, setiap mayat yang ada di tanah perkuburan tersebut perlu membayar yuran setiap tahun.

myt2.jpg

myt3.jpg

Petugas yang hanya berbekalkan tukul dan menutupi hidungnya, mulai “membersihkan” mayat-mayat dari “tempat tinggalnya”. Mereka tidak teragak-agak untuk memasukkan mayat-mayat yang tinggal tulang tersebut ke dalam beg plastik.

Bahkan sebahagian yang memakai keranda, dibuang begitu sahaja di tempat sampah. Ada juga mayat yang dibiarkan di bawah pokok bersama kerandanya.Tanah perkuburan di sana memang bagaikan “pangsapuri” yang perlu membayar sewa se tiap tahun, tidak peduli dari kalangan mana mayat tersebut berasal.

myt4.jpg

myt5.jpg

Jorge Dan Lopez berjaya mengabadikan bagaimana petugas membongkar lubang lkubur, dan menyimpan mayat-mayat di beg plastik, dan pengumpulan, sehingga waris terdekatnya membayar wang sewa, jika ingin dikuburkan kembali.

“Pandangan itu mengerikan, mereka menariknya bagaikan sebuah sampah. Setiap sisa-sisa dari tubuh manusia bagaikan sampah yang dibuang begitu sahaja, “kata Lopez.

myt6.jpg

________________________________________________________
Untuk dapatkan makluman berita terkini, viral dan informasi berguna dari blog ini melalui Facebook, sila LIKE page kami:

Post a Comment

Previous Post Next Post