Tukang Masak Dihukum Gantung Bunuh Pelajar UiTM

Tukang Masak Dihukum Gantung Bunuh Pelajar UiTM

Taiping - Seorang tukang masak dihukum gantung sampai mati oleh Mahkamah Tinggi di sini hari ini, setelah didapati bersalah membunuh seorang pelajar perempuan Universiti Teknologi Mara (UiTM) Pulau Pinang, dua tahun lalu.

Tukang Masak Dihukum Gantung Bunuh Pelajar UiTM

Pesuruhjaya Kehakiman Mohamed Zaini Mazlan memutuskan demikian selepas mendapati pembelaan tertuduh, Syarafi Abu, 27, gagal menimbulkan keraguan munasabah terhadap kes pendakwaan.

ARTIKEL MENARIK:Tak Cukup 8 Kali Sehari Dengan Isteri, Lelaki Turut Rogol Dua Anak Hingga Masuk Hospital

loading...

Dalam penghakimannya, Mohamed Zaini berkata, keputusan itu dibuat selepas mengambil kira hujahan dan penjelasan yang terperinci daripada pihak pendakwaan dan pembelaan.

"Justeru kamu, Syarafi didapati salah dan sabit membunuh Nursyuhada Johari.

"Tiada hukuman lain yang diperuntukkan mengikut Seksyen 320 Kanun Keseksaan selain hukuman gantung. Oleh itu kamu akan digantung di leher sehingga mati," katanya.

Syarafi yang bekerja di Melaka didapati membunuh pelajar Diploma Pengurusan Hotel dan Pelancongan, Nursyuhada Johari, 20, kira-kira pukul 11.55 pagi 2 Februari 2015 di Kilometer 228.2, Lebuh Raya Utara Selatan dekat sini.

Tertuduh yang diwakili peguam, Datuk Naran Singh didakwa mengikut Seksyen 302 Kanun Keseksaan yang memperuntukkan hukuman mati mandatori.

Sepanjang perbicaraan, Timbalan Pendakwa Raya, Yusaini Amer Abdul Karim, Mohd Amril Johari dan Mohd. Azrul Faidz yang mengendalikan pendakwaan memanggil 16 saksi manakala pihak pembelaan menampilkan dua saksi termasuk tertuduh.


________________________________________________________
Untuk dapatkan makluman berita terkini, viral dan informasi berguna dari blog ini melalui Facebook, sila LIKE page kami:

Post a Comment

Previous Post Next Post