Doktor Dedah Golongan LGBT, HIV Sengaja Derma Darah. Bila Ditanya Tiada Siapa Yang Mengaku..

Doktor Dedah Golongan LGBT, HIV Sengaja Derma Darah. Bila Ditanya Tiada Siapa Yang Mengaku..

Terdapat segelintir pihak yang tidak bertanggungjawab dan hanya mementingkan diri sendiri apabila menderma darah walaupun berada dalam keadaan yang boleh membahayakan nyawa orang lain kata Dr Hana Hadzrami.

Doktor Dedah Golongan LGBT, HIV Sengaja Derma Darah. Bila Ditanya Tiada Siapa Yang Mengaku..
Doktor Dedah Golongan LGBT, HIV Sengaja Derma Darah. Bila Ditanya Tiada Siapa Yang Mengaku..

Memetik sebuah portal, doktor itu mendedahkan trend pelaku seks rambang, pengamal hubungan seks songsang atau lebih dikenali sebagai LGBT dan penghidap HIV di hospital kerajaan yang sangat pentingkan diri sendiri.

ARTIKEL MENARIK: Allah ! Berita Gempar Baru Terima, Akhirnya Kehilangan Anita Terjawab, Jenazah Beliau Akhirnya Dituntut Keluarga

loading...
Dr Hana memuat naik statusnya di Facebook, mendedahkan tindakan golongan tersebut sengaja menderma darah sebagai cara mendapatkan khidmat saringan kesihatan percuma.

“Mereka sengaja menyorokkan maklumat kehidupan seks lalu selamba menderma darah. Mereka hanya tertangkap apabila darah yang diderma sekian lama akhirnya menunjukkan kehadiran virus HIV dan Hepatitis.

“Virus HIV boleh berada lama dalam darah secara senyap (dormant) selama beberapa bulan sebelum ia dapat dikesan.

“Jadi pemeriksaan saringan darah HIV boleh menjadi negatif selama beberapa bulan sebelum bertukar positif apabila virus berjaya dikesan,” tulisnya.

Dia dengan tegas menyatakan golongan homoseksual dan individu yang melakukan seks rambang adalah dilarang keras daripada menderma darah.

Namun ada sebilangan yang tidak peduli dan sengaja menyembunyikan maklumat tersebut supaya mereka dapat membuat pemeriksaan darah percuma.

“Walaupun kebarangkalian kes ini berlaku adalah sangat rendah, namun bayangkan impaknya kepada bayi dan orang tak bersalah yang menerima transfusi darah tersebut. Tak pasal-pasal dapat HIV!

“Pada saya, kehidupan peribadi anda hak anda, suka hati anda. Namun jika anda sengaja mencelakakan orang lain akibat nafsu dan pilihan peribadi anda ini; anda memang tak guna!” tulisnya lagi.

Dia turut kesal apabila mendapati kebelakangan ini semakin ramai pesakit yang ada latar belakang seks rambang, homoseksual termasuk yang positif HIV merahsiakan maklumat mereka apabila mendapatkan rawatan di hospital.

Menurutnya, staf hospital yang mengendalikan urusan rawatan dan pembedahan pesakit ini berpotensi terdedah kepada jangkitan virus mereka.

“Kami bukan nak menghakimi kehidupan seks anda; apa yang anda buat di sebalik pintu adalah urusan peribadi anda. Namun apabila kami menguruskan cecair tubuh anda seperti darah dan sebagainya, adalah tak patut bila anda sengaja menyorokkan maklumat dan membiarkan kami terdedah dengan jangkitan virus.

“Pesakit yang mempunyai virus berbahaya yang berpotensi berjangkit seperti hepatitis dan HIV perlulah memberitahu staf perubatan, jika mereka mendapatkan rawatan.

“Ini kerana pekerja hospital perlu menggunakan peralatan dan perlindungan khas sewaktu mengendalikan rawatan pesakit. Malah, sisa cecair tubuh pesakit perlu dilupuskan secara khas, bukan seperti pesakit biasa,” katanya.

Hana turut berkongsi kisah pesakit yang mengidapi penyakit HIV dan melakukan seks rambang, namun tidak dimaklumkan kepada doktor.

“Ada seorang pesakit menjalani suatu pembedahan kepala; namun setelah lukanya lambat pulih, doktor telah menyiasat dan mendapati dia sebagai pesakit HIV dengan beban virus yang tinggi.

“Bila ditanya, barulah mengaku dia melakukan hubungan seks rambang.

“Ada seorang lagi pesakit, datang dengan masalah bengkak di kemaluan. Sangka kami masalah angin pasang. Apabila dibedah rupanya ada nanah di dalamnya.

“Bila ditanya barulah mengaku dia pesakit HIV yang menjalani rawatan. Sengaja tak mahu mengaku sebab takut tak dapat buat tuntutan insurans (pun tipu syarikat insurans),” tulisnya.

Tegasnya, kesal dengan tindakan mereka yang mementingkan diri sendiri ini kerana membiarkan staf dan pekerja hospital terdedah dengan virus yang dibawa mereka.

Perkongsian Hana ini mendapat perhatian netizen dan dikongsi lebih 2,000 setakat ini.
________________________________________________________
Untuk dapatkan makluman berita terkini, viral dan informasi berguna dari blog ini melalui Facebook, sila LIKE page kami:

Post a Comment

Previous Post Next Post