"Dah tahu suami gaji RM800-RM1,000, janganlah beranak banyak... Kan dah menyusahkan diri sendiri"

"Dah tahu suami gaji RM800-RM1,000, janganlah beranak banyak... Kan dah menyusahkan diri sendiri"

GEORGETOWN - "Dah tahu suami gaji RM800-RM1,000, janganlah beranak banyak," demikian teguran dari seorang wanita bernama Syazwani Sharan di laman Facebooknya.

"Dah tahu suami gaji RM800-RM1,000, janganlah beranak banyak... Kan dah menyusahkan diri sendiri"
"Dah tahu suami gaji RM800-RM1,000, janganlah beranak banyak... Kan dah menyusahkan diri sendiri"

Syazwani yang mempunyai Ijazah Sarjana Muda Ekonomi dari Universiti Sains Malaysia, memuat naik 'pandangannya' itu di laman Facebook semalam, mencetuskan pelbagai reaksi netizen yang majoriti tidak bersetuju dengan pandangannya yang dianggap tidak masuk akal berbanding jumlah netizen yang menyokongnya.


ARTIKEL MENARIK:
1. “Saat jangkal apabila anda jumpa timun dalam panggung wayang selepas sesi Fifty Shades Darker,” - Timun Ditemui Selepas Tayangan Filem Erotik. Agak-agak Apa Yang Diorang Buat Dengan Timun Tu Ya??? Jom Baca...

2. PELIK Anak Asuhan 5 Tahun Masuk Bilik Dengan Anak Lelaki. Apa Yang Mereka Lakukan Buat Ibu MENGUCAP PANJANG !!!

3. Susulan Kes Kemalangan Basikal..Lama Berdiam Diri, Ini Luahan Ibu Salah Seorang Mangsa Kepada Netizen !!!

4. Pesalah Dadah Lari Dari Tahanan Sebab Terlalu Rindukan Mak Yang Sudah Uzur

5. Gigitan Cinta Dedah Perbuatan Jijik Dua Cikgu Sekolah Menengah,,Patut lah Pelajar SEKARANG Semakin Rosak...


loading...

"Dah tahu gaji suami RM800-RM1,000, janganlah beranak banyak-banyak sampai 5-6 orang anak sehingga menyusahkan diri sendiri, makan minum tak cukup dan kemudian salahkan kerajaan.

"Zaman macam ini kalau gaji di bawah RM1,000 cukup sekadar seorang anak. Tak perlu sampai nak buat satu team anak. JAdilah bijak dalam merancang anak. Kita ambil kiraan simple sajalah:

Rumah: RM400
Transport: RM200 (Mungkin motosikal sahaja)
Bil air dan elektrik: RM200
Jumlah keseluruhan: RM800
Baki gaji: RM200

"Sebab itulah mereka makan nasi dan budu sahaja tanpa lauk. Sebab baki pun baru RM200 untuk makan. Amat membebankan untuk orang bergaji RM1,000 berkongsi makan untuk tujuh orang," katanya.

Menurut Syazwani lagi, kesan dari kualiti hidup yang negatif sedemikian akan menyebabkan peningkatan kes kecurian, rompakan kerana mereka terdesak mencari duit bagi menampung kos sara hidup. Selain itu, anak juga membesar dalam keadaan yang tidak sihat kerana kekurangan nutrisi akibat tidak mengikuti piramid makanan serta masalah sosial juga semakin meningkat kerana ibu bapa tidak sempat mendidik anak yang terlalu ramai.

Justeru, Syazwani menyarankan bahawa kerajaan perlu menggubal undang-undang yang menetapkan satu keluarga hanya dibenarkan mempunyai seorang anak sahaja.
"Kerajaan perlu menggubal undang-undang satu keluarga limit satu anak sahaja. Selain itu, kawal nafsu atau makan ubat perancang.

"Kalau nak anak ramai, carilah kerja yang lebih bagus dari sebelumnya agar senang menanggung anak atau buat dua kerja dalam satu masa. Malah, isteri juga perlu bekerja," jelasnya.





Sementara itu, netizen menganggap cadangan Syazwani mengikut langkah menghadkan kelahiran anak seperti yang pernah dilaksanakan oleh China suatu ketika dulu adalah kurang cerdik dan mundur.

Selain itu, netizen mendakwa Syazwani sengaja mencari perhatian dengan cara yang tidak betul.


________________________________________________________
Untuk dapatkan makluman berita terkini, viral dan informasi berguna dari blog ini melalui Facebook, sila LIKE page kami:

Post a Comment

Previous Post Next Post