Bayi 2 bulan maut diberi makan pisang & biskut

Bayi 2 bulan maut diberi makan pisang & biskut

Semalam tersebar screenshot whatsapp tentang kematian bayi berusia 2 bulan yang mati dipercayai kerana makan pisang dan biskut marie di Indonesia.

Bayi 2 bulan maut diberi makan pisang & biskut
Bayi 2 bulan maut diberi makan pisang & biskut

Ada orang tanya saya betul ke pisang dan biskut marie boleh menyebabkan kematian tersebut.

ARTIKEL MENARIK:
1. Myra Yang Dituduh Pembuli Pula Buat Laporan Polis!! Rupanya Ini Cerita Sebenar Yang Mengejutkan!!!

2. Tujuh remaja berbasikal ditahan polis di Dataran Bandaraya Johor

3. Individu Dedah Siapa Pemandu Wanita Langgar Remaja Basikal

4. KINI TERSEBAR.. 7 Screenshot Perbualan Chat Sulit Antara King Coco Dan Seorang Wanita Yang Dimaki Teruk Kerana Didakwa Menggangu Suaminya!!! Walhal Wanita Itu Hanyalah..

5. Gambar Pemungut Sampah Dijadikan Bahan Lawak di Twitter Namun Warga Internet Tampil Pertahankannya
loading...

Ini ulasan saya berdasarkan info terhad pada screenshot whatsapp yang ada.
Pemberian makanan berbentuk pepejal atau semi-pepejal kepada bayi berusia bawah 4-6 bulan berisiko menyebabkan usus sumbat. Antara tandanya ialah perut membusung (abdominal distension) kerana usus membengkak akibat pengumpulan makanan dan minuman yang terhalang.

Apabila usus sumbat, risiko untuk bayi muntah-muntah adalah tinggi, lebih-lebih lagi jika pemberian minuman atau makanan tetap diteruskan. Kebiasannya muntah (vomitus) ini keluar mengikut mulut dan kadang-kadang hidung atau tertelan semula, namun ia boleh juga masuk ke dalam saluran pernafasan hingga paru-paru (aspiration into the lung) terutamanya bagi bayi.
Apabila muntah ini masuk ke dalam paru-paru, ia menyebabkan keradangan paru-paru (pneumonia) yang boleh mengakibatkan kesukaran untuk bernafas. Jika radang terlalu teruk (severe pneumonia = pneumoni berat), ia boleh menyebabkan kematian.



Pengajarannya, bukan semua petua atau tradisi boleh diikut bulat-bulat. Jika ada petua yang disahkan merbahaya berdasarkan landasan ilmu, tinggalkan sahaja.

Elakkan juga daripada jadi baik tidak bertempat dengan memberi makanan kepada anak orang lain tanpa izin ibubapanya kerana anak itu mungkin ada kontraindikasi kepada makanan tertentu. Niat memang baik, tapi caranya salah.

Beri makanan pelengkap pada usia 6 bulan bermula dengan bentuk semi-pepejal, secair yang boleh dahulu, kemudian baru ditambah kepekatannya mengikut kesesuaian.

Jika bayi muntah-muntah dan perut membusung, dapatkan konsultasi di fasiliti kesihatan dengan segera.

Nota 1: Ini adalah pandangan peribadi penulis berdasarkan info terhad pada satu screenshot whatsapp sahaja dan bukannya diagnosis atau situasi sebenar selagi tiada pengesahan daripada pihak terlibat.

Nota 2: Ini adalah pandangan peribadi penulis berdasarkan info terhad pada satu screenshot whatsapp sahaja dan bukannya diagnosis atau situasi sebenar selagi tiada pengesahan daripada pihak terlibat.thereporter.my

________________________________________________________
Untuk dapatkan makluman berita terkini, viral dan informasi berguna dari blog ini melalui Facebook, sila LIKE page kami:

Post a Comment

Previous Post Next Post