Mak Abah Minta Hantaran Rm20k. Puncanya Buat Suami TERKEJUT Di Hari Nikah !!!

Mak Abah Minta Hantaran Rm20k. Puncanya Buat Suami TERKEJUT Di Hari Nikah !!!

Aku Fatin. Berusia 27 tahun, berkelulusan master, bekerja di selatan dan telah berkahwin dengan hantaran 20k, barang kemas sepersalinan beserta mas kahwin 3k. Sabar…jangan judge apa2 dulu.

Mak Abah Minta Hantaran Rm20k. Puncanya Buat Suami TERKEJUT Di Hari Nikah !!!
Mak Abah Minta Hantaran Rm20k. Puncanya Buat Suami TERKEJUT Di Hari Nikah !!!

Aku asal dari utara. Yang orang dok kata “perempuan utara ni mahal2..yes aku sangat terkejut bila mak abah aku kata duit kahwin aku 20k (17k+3k). So bermulalah episode ak direject oleh ramai lelaki yang ingin jadikan aku suri hati. Name it… dari kerja pejabat tanah.. offshore.. cikgu.. semua tarik diri bila dengar jumlah duit kawin.

ARTIKEL MENARIK:
1. Inilah Kilang Proses organ Manusia..Gambar No 2 Tu Paling Seram ( 6 Gambar) Korang Pasti Terkejut

2. PADAHHHH ! SERAMMM GILA ! Gara-gara 3 Gadis Ini Seronok Mandi Bersama Di Sungai Tanpa Sedari Ada Tatamu Yang Tak Diundang Terakam Sekali! SUNGGUH MENYERAMKAN !!

3. Lelaki Ini Nampak Sesuatu Yg Pelik Di Sebatang Pokok, Bila Pokok Tersebut Dibelah, Ini Yg Keluar !

4. [VIDEO] 5 Kemunculan makhluk Aneh Yang Masih Menjadi Tanda Tanya Hingga Hari Ini! No 3 Tu Paling Seram!

5. VIDEO: Saksikan Detik Cemas Seorang Wanita Membunuh Diri KB MALL KELANTAN Yang Tidak Sempat Diselamatkan.. TAKZIAH BUAT KELUARGA MANGSA

loading...

Bila dah cinta sesangat, ak siap pujuk mak abah,kurangkan duit hantaran. Jawapan dorang
“kalau kahwin pun nak minta kurang,macam mana nak bela anak mak”
“nak dapat sesuatu kena la usaha”
“senang dapat senang kena buang”
Sampaikan ada sorang mamat tu pernah kata..ermm baik sy beli kereta kalau hantaran dah mcm tu.
Hadehh…

Umur 25,akhirnya berjumpa seorang mekanik berkelulusan SPM yang juga mempunyai niat yang murni untuk jadikan aku suri hati dia. Dengar je 20k,dia diam dan cakap akan cuba kumpul duit.
Wahh ni lelaki pertama yang sanggup sahut syarat makabah aku. So malam tu jugak aku call tanya dan minta restu.

”adik boleh terima dia,mak setuju tak?..dia kerja mekanik je..”
Alhamdulillah mak aku setuju. Mula-mula takut jugak,sebab abg ipar 1st kije offshore kat Vietnam,2nd lecturer ,3rd PTD. Yang bakal suami aku mekanik cabuk je.

Si dia masa tu gaji dalam 1k je tanpa kwsp,ada motor ex5 je.. Aku pulak 3k masa tu. So aku tersangat2 tak sangka yang mak aku approve si dia sebagai menantu. Bila dah dapat restu,bermulalah episode kami buat persediaan untuk masa depan.

Apa kami buat?
Ak punya part sediakan barang rumah siap2. Dari sekecil2 benda hingalah sebesar2 benda..tv,sofa,dining table,microwave,oven,washing machine..boleh kata rumah aku tu dah lengkap la. Semua tu ak beli sikit2 masa belum kawin. Rumah tu memang aku yang beli. Tak de sewa2.
Dia? Dia kumpul duit..memang ikat perut habis. Makan bercatu, kadang2 apa yang aku masak..aku bekalkan untuk dia. Sampaikan makcik-makcik.kawan-kawan dia pernah kata
“apsal mahal sngat..ada emas ke kat dia punya *** tu?”

“kita ni pipit dia tu enggang,mana nak sama..cari la perempuan lain,yang muda..yang hantaran murah2..muda2 ni senang nak beranak”

“takpayah la kawin dengan orang jauh,kawin yang sama negeri,tak de la kena bayar mahal2”
“hantaran ko ni include GST sekali ke smpai mahal mcm tu sekali?”

Siang kerja bengkel. Malam part time jual burger+baiki kereta sesapa yang rosak tengah2 malam.
Aku memang tak bantu lansung dia kumpul duit. Dia amik masa 24 bulan untuk kumpul duit kahwin. Tempoh 2 tahun tu, nak jumpa/gayut tepon dengan si dia memang susah. Padahal kami tinggal di taman yang sama. Cuma lain2 fasa je. Rumah sewa dia kat fasa lama,rumah aku fasa baru.

Ni ada sikit pesanan untuk kaum hawa. Masa lelaki tengah kumpul duit,kita yang perempuan ni jangan la buat perangai,merajuk,paksa2 nak jumpa,nak hadiah,nak romantik macam drama kul 7 tu and so on. Kena faham,diaorang menggunakan 200% kudrat yang ada semata2 nak halalkan hubungan dengan kita. Perempuan masa ni kena betul2 sabar,jangan bayangkan yang bukan-bukan,jangan pikir dia tak contact sebab ada perempuan lain ke apa.

Awal tahun 2016,dia datang merisik. Raya haji kami kawin.

Jenis makayah aku,total duit hantaran hanya akan diambil pada hari akad nikah. So apa2 persiapan awal utk majlis pihak perempuan memang kena dahulukan duit pihak perempuan dulu la.

Dah habis majlis, makabah cuma ambil 2k sahaja dari amount sebenar. Aku pun pelik. Rupa2nya selebihnya tu diaorang pulangkan semula pada suami suruh guna untuk buat modal bukak bengkel sendiri.

“behind every successful man there is a woman”
Alhamdulillah dengan duit hantaran+loan PUNB, sekarang suami dah bekerja sendiri, hire pulak 2 pekerja lagi. Ada plan jugak nak bukak pusat servis sendiri. Kami berdua memang terkejut sangat. mak mertua cakap dengan aku, dia tak sangka anak dia yang mcm tak de masa depan tu boleh jadi tauke..aku gelak2 je..kalau nak kenangkan tempoh 2 tahun si dia usaha kumpul duit tu..allahu tak sanggup nak kenang.

Tak semua makabah kejam. Ak dulu2 pun pikir makabah nak jual aku ke apa mintak smpai 20k. Rupa2nya permintaan diaorang tu bersebab.

Untuk korang yang rasa marah sebab makabah minta hantaran tinggi2 tu. Aku doakan supaya makabah korang ada plan special untuk korang. Insya’allah dipermudahkan urusan perkahwinan semua orang. Fatin via KREDIT IIUM.

Sumber:1citemalaya

________________________________________________________
Untuk dapatkan makluman berita terkini, viral dan informasi berguna dari blog ini melalui Facebook, sila LIKE page kami:

Post a Comment

Previous Post Next Post